• 0

Overdracht aandelen

Ik zit met het volgende:

 

Een goede vriend van mij is via zijn management-B.V. meerderheidsaandeelhouder van een Holding-B.V. met daaronder meerdere dochtermaatschappijen.

Nu heeft hij prive wat probleempjes met onze blauwe vrienden en aangezien de uitkomst van het geschil onzeker is wil hij ervoor zorgen dat er prive zo min mogelijk te halen is bij hem.

Hij heeft mij gevraagd of ik de aandelen in zijn management-BV zolang op mijn naam wil zetten. Hij blijft verder directeur en het dagelijks bestuur voeren. (Het bedrag wat voor de aandelen 'betaald' moet worden, betaal ik dan 'op papier' en krijg ik direct terug).

 

Zitten hier voor mij fiscale / juridische gevolgen aan indien er geen dividend uitgekeerd wordt ?

Kan dit uberhaupt of kijkt de fiscus hier doorheen ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Altijd lastig, vriendendiensten. Graag wil je iets voor een vriend betekenen, maar aan je water voel je al dat er iets niet goed zit.

 

Voor de goede orde, ik ben geen fiscalist en kan derhalve niet alle fiscale vragen beantwoorden. Om op jouw vraag in te gaan. Natuurlijk kan je een dergelijke constructie overreenkomen. Het is alleen de vraag of het wijsheid is. Juridisch gezien zal een dergelijke constructie al snel gekwalificeerd als een paulianeuze handeling. De fiscus kan dit zonder meer negeren en heeft wettelijk mogelijkheden om hier door heen te prikken. Als de fiscus jouw vriend al op de korrel heeft dan kijkt zij ook zo door deze constructie heen. Niet alleen heeft dit tot gevolg dat jouw vriend terug bij af is, ook jij kan er veel nawerk aan overhouden. Als de vriendschap je dierbaar is zou ik er niet aan beginnen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Aandelentransacties worden in dit soort situatie altijd aandachtig bekeken door de fiscus. Het doel van deze transactie is overduidelijk, hij wil vermogensbestanddelen gaan vervreemden met als doel de fiscus trachten te slim af te zijn. Ik weet niet wat er precies aan de hand is maar pas op met dit soort "vriendendiensten". Je begeeft je op glad ijs wanneer je hiermee instemt.

 

Je betaald de overnamesom voor het aandelenpakket welke vervolgens weer teruggestort wordt door je vriend. Formeel heeft je vriend een vordering op je die door de fiscus in ieder geval uitgewonnen kan worden.

De ellende die kan voortvloeien ten gevolge van het meewerken aan deze constructie laat ik verder even buiten beschouwing.

 

Wanneer de waarde van de aandelen in de loop der tijd gestegen is, dan kan er een vervreemdingsvoordeel ontstaan die voor je vriend belast wordt in Box 2.

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Het onderzoek van de fiscus duurt al enige tijd en zoals het er nu naar uitziet zal het ook nog wel enige tijd gaan duren. De vraag is dus als een aandelenoverdracht nu wordt gedaan, en zeg over enkele jaren wordt er pas definitief uitspraak gedaan, heeft de fiscus dan ook nog wettelijke mogelijkheden om met terugwerkende kracht de constructie nietig te verklaren o.i.d.

Mijn vriend heeft een redelijke kans persoonlijk failliet te worden verklaard. De fiscus kan dan geloof ik max. 3 jaar loonbeslag leggen. Na deze periode zou hij dan in ieder geval zijn aandelen weer terughebben. In het andere geval heeft hij helemaal niets meer.

De overnamesom voor de aandelen die door mij 'zogenaamd' wordt betaald zal inderdaad worden afgedragen aan de fiscus, aangezien hij geacht wordt dit bedrag te hebben ontvangen, dat valt moeilijk te ontkennen.

Op onderzoeken van de fiscus naar mijn persoon zit ik inderdaad niet te wachten. Als hier ook maar een kleine kans op is, is het het mij te risicovol.

Link naar reactie
  • 0

Misschien schop ik nou tegen een paar zere benen aan hoor.... :-[

maar waarom moeilijk doen om je vriend te helpen met zijn belastingproblemen en ons allemaal daarmee benadelen?

Wij betalen onze belasting toch ook normaal? :-\

 

En ja, de belastingdienst kan bij opzet (en dat is hier duidelijk het geval) alles met terugwerkende kracht terugdraaien....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.