• 0

Hierbij wil ik wat vragen neerleggen over de "achterkant" van het ondernemen.

Beste lezers,

 

Ik loop al een tijdje met het idee om zelf ontworpen sieraden op de markt te brengen.

Ik heb me flink georienteerd op de verkoopmarkt en ik ben er zeker van dat mijn ontwerpen uniek zijn.

 

Nu kan ik op internet veel vinden over ondernemen en de voorkant van dat verhaal.

In google, goudengids en zelfs bij de site van de kvk vind ik

(Stap 1: Oriëntatie Stap 2: Vaardigheden Stap 3: Marketingplan Stap 4: Huisvesting Stap 5: Financiën Stap 6:

Kiezen van een rechtsvorm Stap 7: Verzekeringen Stap 8: Belastingen en administratie Stap 9:

Registraties en contracten)

 

Maar "niets" over de achterkant van het verhaal. ( ik weet niet hoe ik het moet noemen ? )

 

 

Hierbij wil ik wat vragen neerleggen over de "achterkant" van het ondernemen.

 

Patent aanvragen.

Hoe moet je het product presenteren ?

Moet dat met een prototype of is een ontwerp voldoende ?

Moet het een tastbaar product zijn ? Of een ontwerp op papier ?

Of mag het bijvoorbeeld ook een powerpoint presentatie zijn ?

 

 

(geheimhoudings)-contract verklaring

Wat staat er precies in ? Laat je het contract door personen of bedrijven tekenen ?

Ik had in een eerdere discussie voorbeeld Non Disclosure Agreement (NDA)

gevonden Maar deze link werkt niet meer.

 

 

Fabrieken of Ateliers of groothandels.

Waar kan ik mijn product laten produceren ? Tegen inkoopsprijzen ?

Ik ben niet van plan om het zelf te maken. Dit wil ik laten doen Maar ik weet niet waar ik terecht kan.

Als ik naar een juwelier ga kan hij / zij in eigen attelier handmatig mijn ontwerpen maken Tegen verkoopprijzen.

Maar ik wil het graag in grotere aantallen afnemen en de markt op brengen. Ik denk dat het dan ook beter machinaal gefabriceerd kan worden.

Ik weet nog niet precies wat de materialen moeten worden. Maar de basis moet een edelmetaal zijn goud of zilver.

 

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Bedankt voor de aandacht voor mijn bericht en vragen.

Alvast bedankt voor elke reaktie.

 

 

Met vriendelijke groeten,

Cyn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Cyn,

 

Helaas is een sieraad niet te beschermen met een patent, een sieraad heeft namelijk geen technische functionaliteit.

Mogelijk kun je een modelrecht aanvragen, er zijn natuurlijk wereldwijd al duizenden jarenlang sieraden gemaakt, het is dus maar de vraag hoe dit stand kan houden.

 

Het is bij de bekende merken meer de bescherming van de merknaam die enige dekking bied, niet het ontwerp.

 

In een geheimhoudings verklaring staat in ieder geval over welk onderwerp gesproken word, een sieraad is ook hier weer een erg algemeen verhaal, je zult met een zeer nauwkeurige product omschrijving moeten komen.

 

Wat betreft productie ga naar de KvK, niet de website.

Zoek naar een branche organisatie en benader die, ongetwijfeld hebben zij leden die in grotere oplages sieraden maken.

 

Het wordt in jouw verhaal ook niet helemaal duidelijk welke klanten jij in gedachten hebt.

Gaat het om grote oplages of wil je het exclusief houden.

Dit maakt natuurlijk ook uit waar je het laat produceren (productiekosten).

 

Dus probeer naar dit forum iets duidelijker te zijn wat je precies wilt?

Dan kunnen we je een beter antwoord geven op de vragen die je stelt

 

Succes,

 

Merkava

Link naar reactie
  • 0

Beste Cyn,

 

No offense, maar probeer je niet in één keer te veel antwoorden te krijgen op verschillende vragen? Er bestaat een grote kans dat de antwoorden die je krijgt weer aanleiding geven tot nieuwe vragen. Wellicht is het meer zinvol om je vragen te verdelen over het forum. Je stelt juridische vragen, marketingvragen en vragen over de productie in één topic met als gevaar dat je geen volledig antwoord krijgt. Dat is niet alleen voor jou frusterend, maar voor ieder ander die met een vergelijkbare vraag zit.

 

Ik zal je dan gelijk maar verder op weg helpen. Wat beoog je precies met een geheimhoudingsverklaring te bereiken? In welk verband wil je die gebruiken?

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Beste Cyn,

 

Het is duidelijk dat je je al aardig verdiept hebt in het plan en denk dan ook dat je ideeen een grote kans van slagen hebben. Ik kan me ook erg vinden in de postings van Merkava en Edwald.

 

Ik denk dat je het patent aspect helemaal los moet laten. Tenzij je een nieuwe techniek hebt voor het fabriceren van het sieraad, of een nieuw bevestigingstechniek? Wanneer je besluit het groot aan te pakken doe je er wel verstandig aan het merk dat je kiest te deponeren. Je kan bijvoorbeeld even neuzen in de databank van het Benelux Merkenbureau. Kijk even op de site: www.bmb-bbm.org. kijk dan ook even of je het als handelsnaam kan inschrijven en een domeinnaam kan hangen aan het merk.

 

Met betrekking tot de productie adviseer ik je even te kijken op de websites: www.kompass.com en www.abc-d.nl. Dit zijn business-to-business zoekmachines. Daar vindt je wel een aantal producenten. Misschien is het mogelijk te produceren buiten Nederland?

 

Ik heb hier al vast een marketingtip wanneer je het product succesvol wil neerzetten in de markt: Laat je sieradenlijn dragen door BN-ers. Als zij het dragen wil iedereen het hebben.

 

Maar goed ik vindt het een leuk idee met potentie. Als je verder nog vragen hebt hoor ik dat graag.

 

MVG Jan willem

 

 

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.