• 0

Gezocht: Oplossing voor het verdelen van bulk op pallets

All,

 

Allereerst alvast bedankt voor het lezen van mijn vraag. Hopelijk hebben jullie een oplossing of kunnen jullie mij een richting opsturen.

 

Voor een tijdelijke opdracht loop ik tegen een probleem aan die niet direct gerelateerd is aan mijn opdracht, maar waarvan ik wel afhankelijk ben. Mijn performance kan omhoog indien ik voor onderstaand een snelle effectieve oplossing vindt.

 

In één van de magazijnen komen goederen per container binnen uit China. Deze container is helemaal gevuld met dozen waarvan we vooraf weten we wat erin zit (Artikelcode/Maat/kleurcode) en hoeveel dozen dit zijn. Nu zoek ik naar een eenvoudige manier om deze dozen te verdelen op pallets waarvan ze tijdens het order picken makkelijk kunnen pakken. Zodanig dat er niet vanaf de onderste doos artikelen nodig zijn en de halve pallet af gestapeld wordt. Op een pallet kan je bijvoorbeeld vijf stapels maken, elke stapel vertegenwoordigt een artikel met een kleur en maat. Niet geheel optimaal voor de vloeroppervlakte, maar wel heel effectief voor het order picken.

 

Bestaat er software waarin je de container inhoud invoert en er vervolgens een pallet indeling van maakt zodat ik vooraf het aantal pallets weet en er ook nog een optimale route van kan maken op basis van artikel code?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste P.J.,

 

Met alle respect voor je bijdrage die mij niet verder helpt staat er ook dat ik niet verantwoordelijk ben voor deze verdeling/afdeling. Gezien de snelle groei worden keuzes gemaakt die niet altijd doeltreffend zijn, maar dat terzijde. Ieder dus zijn vak en ik probeer eea op poten te krijgen en liefst met een doeltreffende oplossing. Het is wellicht juiste kritiek, maar niet naar mij persoonlijk. Vaak moet je breder kijken om tot een doel te komen.

 

Dus als je me kan helpen graag.

Link naar reactie
  • 0

Het zou helpen als je duidelijker communiceert.

 

Jouw vraag in het kort, er komt een container binnen, hoe stapel ik de dozen?

 

Je zegt niks over het logistieke proces wat hier op volgt zoals,

 

[*]Wat is de doorlooptijd van de producten, hoelang liggen ze op voorraad?

[*]Hoeveel verschillende orders worden er bij benadering uitgeleverd per container uitgeleverd?

[*]Zijn producten naar verpakken direct verzendgereed?

[*]Is er direct transport beschikbaar voor gecompleteerde zendingen?

[*]Kunnen de leveringen in kleinere containers worden verpakt? (hogere leverinsgfrequentie)

[*]Hoeveel vloer- magazijnoppervlak heb je om de voorraad over te verdelen?

[*]Zijn de bestellingen van dien aard dat omdozen geopend moeten worden?

[*]Hoeveel dagen voor aankomst is de order voor de eindklant compleet?

[*]Welke optie zijn er om de boel ik kleinere pakketten te verpakken?

[*]Worden er per eindklant meerdere colli verzonden?

[*]Kunnen de orders al in het land van herkomst worden verpakt voor de eindklant?

enz enz.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Nico,

 

Goede tip, hierbij mijn invulling:

 

Wat is de doorlooptijd van de producten, hoelang liggen ze op voorraad?

[*]Zodra de container is gelost moet het in twee weken verwerkt worden. 3 procent blijf achter en wordt voor naleveringen/nabestellingen achter gehouden

 

Hoeveel verschillende orders worden er bij benadering uitgeleverd per container uitgeleverd?

[*] Een container bevat ongeveer 20000 verdeeld over 600 dozen. Deze worden door de sorteermachine gehaald en zullen ongeveer in 300 a 400 orders verdeeld worden.

 

Zijn producten naar verpakken direct verzend gereed?

[*]Na de sorteermachine zijn ze direct klaar voor verzending, voorzien van sticker voor de vervoerder en einde van de dag de deur uit.

 

Is er direct transport beschikbaar voor gecompleteerde zendingen?

[*]Indien het klanten betreft is daar de vervoerder voor, eigen winkels worden ook door de sorteermachine gehaald maar gaan met eigen vervoer naar de winkels.

 

Kunnen de leveringen in kleinere containers worden verpakt? (hogere leverinsgfrequentie)

[*]Nee, dit is de huidige opzet. Het komt van verschillende fabrieken en de frequentie (eens in de drie weken) is al vrij hoog denk ik.

 

Hoeveel vloer- magazijnoppervlak heb je om de voorraad over te verdelen?

[*] Oei, dat is een lastige en heb ik niet paraat. Uiteraard te weinig en zeker in deze fase waarin we met handmatige order picking werken en een sorteermachine werken. Straks genoeg, maar nu even niet. Vandaar dat ik zoek naar die oplossing om beter in kaart te krijgen hoe ik kan verdelen uit China. Daar kunnen beide ploegen profijt van hebben waardoor ik ergens anders misschien weer ruimte krijg.

 

Zijn de bestellingen van dien aard dat omdozen geopend moeten worden?

[*]Ik neem even aan dat je bedoeld dat ik de binnen gekomen dozen niet direct kan doorsturen naar een klant. Dit is idd niet het geval, alle dozen gaan open en worden verdeeld over de klanten. 5 dozen van artikel A, kleur B en maat C worden verdeeld over veel klanten. Elke doos gaat dus open.

 

Hoeveel dagen voor aankomst is de order voor de eindklant compleet?

[*]We weten vooraf wat de orders zijn, die worden ook de in de sorteermachine geladen. Dat is ruim een maand van tevoren bekend. Zodoende kunnen we de batches al voorbereiden die door de sorteermachine gaan.

 

Welke optie zijn er om de boel ik kleinere pakketten te verpakken?

[*]Sorry, deze begrijp ik niet. We verzenden vanuit het magazijn in vaste formaat en krijgen en in twee formaten binnen.

 

Worden er per eindklant meerdere colli verzonden?

[*]Jawel, alleen ik heb niet paraat hoeveel.

 

Kunnen de orders al in het land van herkomst worden verpakt voor de eindklant?

[*]Zijn we mee bezig om te onderzoeken, maar voorlopig nog niet. Zijn we nog te klein voor.

 

Helpt dit :)

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel verschillende orders worden er bij benadering uitgeleverd per container uitgeleverd?

[*] Een container bevat ongeveer 20000 verdeeld over 600 dozen. Deze worden door de sorteermachine gehaald en zullen ongeveer in 300 a 400 orders verdeeld worden.

 

Als ik je goed begrijp

20.000 artikelen verpakt in 600 dozen verwerkt tot 300 a 400 orders.

 

Het enige wat ik nog mis is, hoeveel verschillende artikelen zitten er in de container.

 

Per klant worden er dus tussen de 5 a 7 artikelen uitgeleverd.

 

 

Ik denk dat een mogelijke oplossing Fuzzy logica is.

 

Nu zoek je waarschijnlijk per klant de producten bij elkaar om een order te complementeren.

 

Fuzzy Logic werkt in dit voorbeeld als volgt.

 

Je pakt willekeurig 5 tot 7 artikelen bij elkaar en daar zoek je een order bij.

 

Kortom je trekt gewoon wat dozen uit de container en gaat willekeurig pakketten maken.

 

 

Wat voor apparaat moet ik me trouwens voorstellen bij de sorteermachine waar je het over hebt?

Link naar reactie
  • 0

Nico,

 

Ik zoek de stap ervoor: de container verdelen op pallets. Pallets zo stapelen dat de artikelen eenvoudig uit de doos gehaald kunnen worden. Omdat we vooraf weten welke artikelen (code/kleur/maat) binnen komen en de hoeveelheid dozen per artikel zou ik deze willen verdelen.

Concreet: Ik voer het aantal dozen in van een artikel. Bijvoorbeeld 8 dozen met artikel A, Kleur B en maat C. etc. Vervolgens komt de applicatie met de optimale verdeling per pallet. 2 stapels met mijn voorbeeld en nog 3 stapel met hetzelfde artikel maar dan met kleur C.

 

Voor de sorteermachine verdelen we de orders per land. Elke run van de sorteermachine (distrisort) kan 50 klanten verdelen. Vooraf weten we welke artikelen er nodig zijn om de 50 klanten te voorzien. Alle artikelen worden dus bij elkaar gezocht, geplaatst in het magazijn. Op het moment dat we de batch van 50 klanten gaan draaien pakken we de verzameling en leggen het op de sorter, elke uitgaande goot is een klant en de sorter weet wat erheen gaat. Alle artikelen gaan langs de scanner en de sorter zorgt ervoor dat het in de juiste goot komt. Artikelen in de doos, sticker erop en verzenden. Uitleg heel summier, uitgaande van het feit dat je weet hoe het werkt. Toch?

 

Dus de stap van container naar batch, die ik order picking heb genoemd, moet effectiever. De artikelen die we nodig hebben worden gelijk van de pallet gehaald en verzameld zodat we het daarna door de sorter halen.

 

Ik zie, en merk, dat ik order picking en batch lopen apart vernoem maar dat het hetzelfde is. Alleen de batch lopen is eigenlijk het totaal van alle orders die de sorter gaat verdelen. Het sorter deel is goed ingericht, het verzamelen van de batch neemt teveel tijd in beslag omdat de pallets niet goed staan en artikelen niet terug te vinden zijn.

 

Hopelijk ben je weer mee met me :)

Link naar reactie
  • 0

De machine die je beschrijft doet mij denken aan de systemen die ze bij pakketdiensten gebruiken om pakketten te sorteren.

 

Wat ik nu nog niet weet, komen er totaal 20.000 stuks goederen binnen per container?

 

Verdeeld dus over 600 dozen (ik neem even aan dat per doos slechts 1 artikel met dezelfde maat is verpakt)

 

De machine sorteert per run 50 orders, dus bij 300- 400 adressen zijn dat 6 tot 8 runs.

 

 

Graag zou ik van je horen hoeveel verschillende artikelen er in een container zitten.

 

 

 

De oplossing zou ok kunnen zijn dat je de leverancier vraagt de container in het vervolg anders te laden, maar goed, eerst nog antwoord op de vraag om hoeveel verschillende artikelen het gaat en wat de variatie is in de artikelen, dus kleinste hoeveelheid per artikel en grootste hoeveelheid per artikel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.