• 0

Waarom geen zelfstandigenaftrek voor part time ondernemers?

Deze - interessante - discussie afgesplitst van het "Inventaris van BV naar EMZ"- topic:

 

Daarnaast wordt hier het urencriterium nog genoemd. Ik heb hier mijn afstudeeropdracht van gemaakt in 2000. Ik ben verbaasd dat dit criterium nog steeds niet is aangepakt op basis van het gelijkheidsbeginsel. Het is toch vreemd dat werknemers niet gediscrimineerd mogen worden op basis van het aantal uren en ondernemers wel? Voor de werknemers is dit in de jaren negentig opgelost, waardoor ook parttime personeel recht heeft op pensioen. Waarom accepteren we dat een ondernemer die 1000 uur per jaar werkt in de onderneming GEEN recht heeft op de zelfstandigenaftrek en iemand die 1300 uur in de onderneming werkt zo'n E 4.000 minder belasting betaalt? Ongelofelijk!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben het helemaal met Barbara eens. Met de kanttekening dat het urencriterium 1.225 uren per jaar bedraagt. Als ik dat afzet tegen 45 werkbare weken hebben we het over een ruim 27-urige werkweek - dat is toch wel parttime ondernemen. Het is inderdaad heel vreemd dat als een ondernemer gemiddeld 24 uur in zijn zaak steekt (drie dagen van acht uur) het recht geheel komt te vervallen.

 

Er zijn partijen (GroenLinks) die voorstellen om het urencriterium los te laten en in plaats daarvan te kijken naar de winstafhankelijkheid van het subject. Dus indien het inkomen voor 100% uit winst bestaat heb je 100% recht op zelfstandigenaftrek. En een parttime ondernemer die 60% van zijn inkomen uit winst haalt heeft recht op 60% van de zelfstandigenaftrek. Dat lijkt mij een stuk rechtvaardiger dan de huidige situatie.

 

Maar goed, met de huidige ontwikkelingen is dit onderwerp binnenkort waarschijnlijk helemaal geen issue meer en verdwijnt deze faciliteit gewoon :-\

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Kijken naar de verhouding tussen inkomsten uit winst, werk en vermogen zou wellicht eerlijker zijn, ook gecompliceerder.

 

Het urencriterium is m.i. vooral bedoeld om te voorkomen dat mensen die meer dan een dag of wat per week in loondienst werken daarnaast een bedrijfje opzetten om de korting te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Het urencriterium is m.i. vooral bedoeld om te voorkomen dat mensen die meer dan een dag of wat per week in loondienst werken daarnaast een bedrijfje opzetten om de korting te krijgen.

 

Maar dat probleem is reeds aangepakt. De zelfstandigenaftrek is in principe enkel te verrekenen met winst uit onderneming en niet met overig inkomen. Voorheen was het zo dat de zelfstandigenaftrek op al het inkomen (dus zowel WUO als loondienst) in mindering gebracht werd en dat kon dus een leuke aftrekpost opleveren. Dat voordeel is reeds geschrapt.

 

Het is ook onzin als gesteld wordt dat er nog nooit wat is veranderd aan de zelfstandigenaftrek. De regeling is al uitvoering aangepast en uitgekleed.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.