• 0

Nieuw uniek platform! Zonder ideeën geen innovatie, wat doe jij met je ideeën?

Omschrijving van je concept:

Graag stellen wij ons voor:

 

Topidee.nl | Dé online ideeënbus!

 

 

Veel mensen zitten boordevol ideeën.

Echter; door tijdgebrek, het ontbreken van de juiste kanalen of door een angst dat anderen er met het idee vandoor gaan komen veel ideeën niet verder dan het brein.

 

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Wat er mist is een veilige omgeving om ideeën op te slaan, aan te bieden of vrijblijvend te delen.

Een simpel idee kan al een oplossing zijn voor een groot probleem (en daardoor misschien wel een gat in de markt!).

 

Een idee op zich heeft echter weinig tot geen waarde, het valt of staat met de uitvoering ervan.

Want ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering blijven het ideeën.

 

Vanuit dit oogpunt hebben wij Topidee.nl ontwikkeld.

Met dit platform willen wij een brug slaan tussen de ‘denker’ en de ‘doener’.

 

 

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Ons doel is het delen van ideeën veilig en laagdrempelig maken.

Daarnaast willen wij bedrijven, investeerders, productontwikkelaars enz. een unieke kans bieden om aan ideeën te komen.

 

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Bestaande concepten zijn gericht op de volgende stap, het aanbieden van patenten.

Wij zijn een online ideeënbus voor al je ideeën, van idee in het hoofd tot marktwaardig uitgewerkt idee.

 

Dit kunnen productspecifieke ideeën zijn voor bestaande of nieuwe producten, maar ook ideeën voor diensten van bijvoorbeeld gemeentes of verenigingen.

 

Dus ideeën delen in de breedste zin van het woord, want alles begint met een idee...

 

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Graag ontvangen wij feedback op onze site, zowel qua opbouw als inhoud.

 

Op- / aanmerkingen en tips op ons concept zijn ook van harte welkom.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een paar opmerkingen na een eerste blik.

 

Ik ben heel benieuwd of er bedrijven zijn die 100 euro per 3 maanden gaan betalen om op deze site "ideeën" op te doen. En dat is dan nog een "start-up" abonnement. Wat gaat het daarna kosten?

 

Het plaatsen van ideeën is gratis, dan zou ik daarvoor niet de term "advertentie" gebruiken, dat geeft toch het gevoel van iets betaalds.

 

Laat invulvelden weg waarbij er maar één keuze is.

 

Loop je teksten nog eens na, er staan behoorlijk wat tik- en taalfouten in.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou ik als 'Doener' geïnteresseerd zijn?

 

Immers, als iemand die op zoek is naar goede ideeen werkt mijn traject op topidee als volgt:

 

- Ik kom op topidee

 

- Ik zie een hele algemene omschrijving van een idee (je zegt immers zelf tegen de ideeenbedenkers "let bij het plaatsen van uw idee op dat de omschrijving van uw idee voor elke bezoeker van de site te zien is, geef hier daarom geen informatie prijs die u niet direct kwijt wilt. "

 

- Op basis daarvan moet ik lid worden en meteen een NDA-achtige overeenkomst tekenen, getuige de volgende zinsdelen op je site "Deze sluiten een abonnement af bij Topidee.nl waarbij er een verklaring wordt getekend dat er niets met ideeën gedaan wordt zonder contact op te nemen met de Denker" en "Voor een goede samenwerking adviseren wij beide partijen ten allen tijde te werken met een geheimhoudingsverklaring"

 

- Dan blijkt het idee heel algemeen omschreven te zijn, of onderdelen te bevatten van een oplossing die ik zelf ook al had bedacht, of wat dan ook.

 

Gevolg: Ik kan weinig meer met mijn eigen plannen zonder het risico te lopen gedoe te krijgen met een ideeenbedenker op je site.

 

M.a.w. ik snap dat je, als je met onbekenden werkt een bescherming in de vorm van een NDA wil inbouwen maar daar zit juist de makke in mijn ogen.

Samenwerking tussen denkers en doeners zal in mijn ogen alleen werken als deze een ´klik´ hebben en er onderling vertrouwen is.

Ik vraag me dus af of het concept gaat werken, maar laat me graag overtuigen van het tegendeel.

 

Edit: Sterker nog....stel je hebt straks 5000 ideeen op je site, en ik sluit een abonnement, verklaar ik dan naar jou toe geen enkel idee te gebruiken zonder contact te hebben met de bedenker??? Dan moet ik vanaf het lid worden dus bij een nieuw eigen idee éérst kijken of er niemand in jouw database zit om gedoe te voorkomen?

 

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

beide hartelijk dank voor de feedback, hier gaan wij zeker wat mee doen!

Wij zullen de site hier en daar aanpassen op de genoemde punten.

 

Vooral het punt van Frans Sijtsma geeft belangrijke stof tot nadenken.

 

Onze overeenkomsten met de doeners zullen worden aangepast op dit punt (en de tekst op de site).

Wij zijn enkel een medium, een laagdrempelige manier om je ideeën op te slaan en te delen zonder dat ze direct op straat liggen.

Een NDA zal tussen de denker en doener worden afgesloten, wij zitten verder niet tussen deze partijen in,

belangrijk punt is inderdaad een ‘klik’, dit begint met een vertrouwd en veilig gevoel.

 

Het is aan de denker om wel de aandacht te trekken, maar niet alles direct prijs te geven,

door bijvoorbeeld (bij bijvoorbeeld een oplossing van een huis-tuin-keuken-probleem) het probleem duidelijk

(eventueel met foto’s/afbeeldingen) te omschrijven maar niet alle ins-en-outs van de oplossing prijs te geven in de advertentie.

Het moet de 'doener' een trigger geven om contact te zoeken.

 

Nogmaals hartelijk dank!

 

Link naar reactie
  • 0

Het idee is sympathiek maar verre van nieuw.

 

De afgelopen jaren heb ik elke een a twee jaar wel een soortgelijke dienst zien ontstaan.

Voor zover ik weet zijn al die diensten alweer van het web verdwenen.

 

Ik vraag mij dan ook af of de initiatiefnemer onderzoek heeft gedaan naar de ideeveiling en ideedeel sites die inmiddels vergane glorie zijn.

Weet de TS waarom deze sites al vrij snel na lancering de stekker eruit getrokken hebben?

 

Om een succesvolle dienst op te zetten is het van belang dat je een behoefte ziet voor het product of de dienst.

In dit geval vraag ik mij af waar de TS deze behoefte heeft gesignaleerd.

 

Verder ben ik het volledig met Frans eens. NDA's af proberen te dwingen voor zoveel ideeën als de site rijk is, dat is om allerlei redenen niet handig (om het voorzichtig uit te drukken). Pas als je met de direct belanghebbenden om tafel zit is het punt misschien daar om met een NDA te werken. Maar zelfs dan is het maar de vraag of een NDA op zijn plaats is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nico,

 

bedankt voor je reactie!

 

Er is zeker onderzoek gedaan naar vergelijkbare sites, wat ons hierbij opviel is dat deze stuk voor stuk zijn gebaseerd op verkoop van patenten/uitvindingen. Daarbij zijn deze sites over het algemeen niet laagdrempelig (genoeg) of moet er direct flink in de buidel getast worden om je patent aan te bieden.

 

Vanuit een eigen gemis naar een dusdanige wijze van ideeën delen is er uitgebreid onderzoek gedaan, duidelijk voorbeeld voor een behoefte zijn de topics op diverse forums (o.a. hier op HL - Innovatie en innovatieve nieuwe ideeën) waar men vragen stelt over wat te doen met ideeën.

 

Wat betreft de NDA's, dit punt is inderdaad een belangrijk punt.

Dit zal op een andere wijze ingevuld gaan worden.

Link naar reactie
  • 0

De (Nederlandse) sites waar ik op doelde, daar werden concepten en volledig uitgewerkte projecten tot en met gepatenteerde producten aangeboden. Ik ben het niet met je eens dat om toegang te krijgen er meteen grote bedragen over tafel gingen.

Zowel uitvinder als ondernemer konden voor zover ik mij herinner meestal kosteloos door ideeën heen bladeren.

 

Een voorbeeld hiervan was Patents for sale.. De site is uit de lucht dus trek je eigen conclusie.

 

 

Dat er behoefte is om ideeën ergens onder te brengen wil nog niet zeggen dat er ook afnemers zijn.

Zoals hier vaker is gezegd, een idee heeft geen waarde. Elk mens heeft dagelijks meerdere ideeen.

Ideeën krijgen pas waarde als en betalende klanten zijn.

 

We hebben ooit eens het programma "Het beste idee van Nederland" gehad.

 

Resultaat:

Die statistieken van "het beste idee van Nederland", 6412 ideeën en 1 succes, zijn wel schrijnend. Meer show case dan bij BIVN kan je niet krijgen. Wat ging er mis? Iets wat we kunnen leren?

 

Allemaal push versus pull.

 

Wat beter werkt is uitvinders en creatievelingen problemen voorleggen waar een probleemeigenaar bij betrokken is die bereid is naar redelijkheid te betalen voor een goede oplossing.

Voorbeelden kun je vinden door even te googelen op Open Innovation

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met Nico. Vooral met zijn opmerking over push en pull. Wil het lonend zijn om een product te ontwikkelen, dan moet er immers een concrete partij zijn die het product op de markt kan en wil brengen. Een partij dus die al wel de klanten, de verkooporganisatie en geld voor de ontwikkeling van het product heeft, maar nog niemand om het te ontwikkelen.

 

Op basis van de info op de site is het mij nog helemaal niet duidelijk hoe e.e.a. werkt bij topidee, maar ik zou kiezen voor een opzet waarbij topidee fungeert als verbindende schakel tussen ontwikkelaars, producenten en groothandels. De groohandel kan dan op de site oproepen plaatsen voor probleemoplossingen met daarbij een budget en een programma van eisen (o.a. opleverdatum, prijs product) en producenten en ontwikkelaars kunnen via deze site meedingen naar de ontwikkel- en productieopdracht.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.