• 0

Goodwill + Intrinsieke waarde = Overnamesom

Allen,

 

Wij zijn voornemens om een bedrijf over te nemen. Lang verhaal kort: Verkoper heeft overnamesom bepaald op basis van Goodwill (EBITDA * factor), in casu: 125K * 4 = 500K. Daarnaast de Activa -/- Passiva = 240K. Totaal dus 740K.

 

Vervolgens stelt eigenaar dat er nog machines zijn, die courant zijn, die niet op de balans staan (wel in de showroom) ...

Prijs 200K.

 

Met die 200K heb ik moeite. Immers je kan ze wel verkopen, maar moet dan soortgelijke machines maken om aan klanten te laten zien. En dit is voorwaardelijk om het bedrijf voort te zetten en dus toekomstige winsten veilig te stellen.

 

Tenslotte sprak ik de bank: ING. Deze stelt: je betaald uitsluitend die 500K aan Goodwill. That's it.

Feitelijk zo stelt ING: 500K -/- 240K (intrinsieke waarde) = 260K (en dat is de Goodwill).

 

Verder maken zij de opmerking dat de totale overnamesom in 5 - 6 jaar terugverdient moet worden.

 

In casu: 740K --> aflossen in 6 jaar en rente (5%) --> dan moeten de toekomstige winsten dus 160K zijn. En dat is het niet!

 

Graag jullie advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vervolgens stelt eigenaar dat er nog machines zijn, die courant zijn, die niet op de balans staan (wel in de showroom) ...

Prijs 200K.

 

??? Ze zijn er wel, maar staan niet op de balans? Ze zijn toch niet uit de lucht komen vallen... Ik begrijp dat ze geassembleerd zijn, maar dan moet de waarde van de onderdelen nog wel ergens op de balans te vinden zijn.

 

Tenslotte sprak ik de bank: ING. Deze stelt: je betaald uitsluitend die 500K aan Goodwill. That's it.

Feitelijk zo stelt ING: 500K -/- 240K (intrinsieke waarde) = 260K (en dat is de Goodwill).

 

Als ik je goed begrijp stelt de ING: je moet neer meer betalen dan die € 500k, hoe doe opgebouwd is doet niet ter zake. Dat is natuurlijk niet aan de bank, maar het is wel aan hun om te bepalen in hoeverre zij mee gaan. De paaltjes lijken mij geslagen ;)

 

Verder maken zij de opmerking dat de totale overnamesom in 5 - 6 jaar terugverdient moet worden.

 

Wederom: vanuit welke rol zeggen ze dat, als financier of als adviseur.

 

In casu: 740K --> aflossen in 6 jaar en rente (5%) --> dan moeten de toekomstige winsten dus 160K zijn. En dat is het niet!

 

Graag jullie advies.

 

Wij gaan hier op basis van een paar cijfertje geen adviezen geven. Maar als jij al constateert dat het niet uit kan moet je je ernstig afvragen of je het gaat doen. Is de verkoper bereid om de goodwill zelf te financieren, dus dat je hem daarin aflost? Dat zou al heel wat zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.