• 0

ZZPer en vermogen

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag waar ik op internet verschillende antwoorden op vind en er dus nog niet uit ben wat te doen.

 

Ik ben ZZP-er en heb 1 zakelijke spaarrekening. Als er een paar duizend euro op deze rekening staat, dan maak ik het over naar een spaarrekening ivm hogere rente. Is het geld op de spaarrekening zakelijk vermogen of moet ik dit in box 3 (prive vermogen) plaatsen bij de aangifte Inkomstenbelasting?

 

Vriendelijke groet,

 

I. Janssen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste P.J.

 

Bedankt voor je bericht. Het is mij geheel duidelijk. Wel jammer dat ik er nu pas achterkom, aangezien het nadelig is mbt hoogte inkomstenbelasting.

Is het in dit soort gevallen handig om raad te vragen bij een financieel adviseur? Dus wat ik moet doen zodra ik vermogen heb. Op de balans zet het in ieder geval geen zoden aan de dijk ;-)

 

Groet weer,

 

Inge

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Inge,

 

Ik wil even nuanceren wat PJ stelt. Vermogen is zakelijk zolang het een doel heeft binnen de onderneming. Als ik 50.000 op een spaarrekening heb staan en ik heb geen plannen om dat geld binnen mijn bedrijf te gebruiken dan hoort dat saldo formeel in box 3 thuis, of het nu op een zakelijke spaarrekening staat of niet.

 

Het fiscale verschil is overigens niet enorm. Als je besluit het saldo alleen op de balans te zetten in box 1 en dus niet op te geven in box 3 dan moet je de rentebaten wel aangeven als baten van je eenmanszaak. Die zijn dan belast als winst uit onderneming.

 

Stel dat je op 50.000 een magere 1,5% rente ontvangen hebt dan moet je die rente ad 750 opgeven als winst en betaal je daar stel 42% in box 1 over. Dat is netto 315 euro.

 

Het saldo in box 3 wordt belast met 1,2% netto (boven de vrijstelling van ruwweg 20.000). Dat is 600 euro netto. Op 50.000 spaargeld dus een verschil van ongeveer 300 euro.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik van o.a. mijn boekhouder heb begrepen, moet het zakelijke vermogen (box 1) wel zakelijk te verantwoorden zijn. Als het geen zakelijk doel dient valt het alsnog onder privé in box 3. Je kunt dus niet ongebreideld vermogen oppotten op je zakelijke rekening om b.v. de heffing van box 3 te ontwijken, maar hoeveel precies zakelijk verantwoord is, verschilt van geval tot geval. Zie oa. dit topic.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.