• 0

Welke rechtsvorm en kan dit?

Beste mensen,

 

Ik begin binnenkort samen met een partner voor mijzelf binnen recruitment en heb hierover een tweetal vragen waarop ik verschillende antwoorden krijg.

 

Mijn partner heeft al een eigen bedrijf (BV) en samen gaan wij er een bedrijf naast oprichten. Dit is een nieuwe BV of VOF, nu even genoemd ‘X’. De aandeelhoudersverhouding (eigendomstructuur) is 60% voor de partner en 40% voor mij. Deze verhouding is van belang voor een eventuele toekomstige verkoop en jaarlijkse dividend uitkering. Ik krijg daarnaast een maandelijkse managementfee voor de verrichte werkzaamheden.

 

Vraag 1.

 

Daar ik mijn fiscale starters voordelen wil behouden maar mogelijk tevens aansprakelijkheid wil beperken zou ik een eenmanszaak willen oprichten (nu even genoemd Consultancy ‘Y’ ) van waaruit ik mijn managementfee factureer aan ‘X’.

 

 

Moet ‘X’ dan een VOF of een BV zijn?

 

 

Overigens loop ik geen grote (financiële) risico’s en de winst zal in de eerste jaren nog gering zijn. Naarmate het bedrijf groeit en de bedrijfsuitoefening complexer wordt, zullen wij de rechtsvorm hoe dan ook veranderen in een BV.

 

 

Vraag 2.

 

 

Kan ik wel aan 1 klant factureren (dus ‘X’), ihkv verkapt loondienst en hoe zit dan met een eventuele VAR verklaring?

 

Dank alvast voor de moeite mijn vragen te beantwoorden.

 

En misschien ben ik ook nog iets vergeten?

 

Beste groet

Frederik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Frederik

 

Dit gaat helaas niet lukken. Zijn ook al meerdere topics over op HL.

 

Bezien vanuit je eventuele EMZ heb je maar 1 klant en dus komt verkapte dienstbetrekking al snel om de hoek kijken. En dan heb je nog het verplichte DGA-loon wat van toepassing is als je arbeid verricht voor een BV waarin je (in)direct minstens 5% van de aandelen houdt. Ook dat is hier van toepassing.

 

Eenmanszaak, managementfee en fiscaal IB-voordeel gaan niet samen met een eigen BV.

 

Wellicht is een VOF tussen jou privé en de BV van je compagnon bespreekbaar. Let wel: jij draagt dan hoofdelijk de aansprakelijkheid voor alle schulden van de VOF.

 

De VOF neemt ook een ander vraagstuk weg. Bij een 60/40 aandelenverhouding ben jij verplicht sociaal verzekerd (tenzij je in de statuten van de BV opneemt dat je je eigen ontslag kunt tegenhouden). Bij een VOF ben jij per definitie niet sociaal verzekerd. Bovendien kennen we bij een VOF geen verdeling in stemrecht. Bij een BV zal jij met 40% op veel beslissingen geen invloed hebben.

 

Wikken en wegen dus. Succes.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De aandeelhoudersverhouding (eigendomstructuur) is 60% voor de partner en 40% voor mij. Deze verhouding is van belang voor een eventuele toekomstige verkoop en jaarlijkse dividend uitkering.

 

Hierbij denk ik dat de inbreng bij het aangaan van de VOF (of de inbreng in de BV) zwaarder weegt. Klanten, kennis, kapitaal. Dat zijn de bepalende factoren die de inbreng van kapitaal en de winstverdeling (aandelenverhouding) bepalen.

 

Overigens zou ik voor een VOF opzet (met de BV van de partner) kiezen. Eventueel met een goede aansprakelijkheidsverzekering/rechtsbijstandsverzekering indien er serieuze aansprakelijksrisico's zijn. Fiscaal aantrekkelijk om te starten als IB ondernemer.

 

Voorafgaande aan een eventuele verkoop op termijn op tijd herstructureren (ruisend inbrengen in een BV). Maar wellicht ook eerder wanneer de winsten voldoende groot zijn. Dan kunnen de overwinsten worden gereserveerd.

 

Groet en succes

 

Peter Schuitmaker

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.