• 0

BTW en Cryptocurrencies (Bitcoin etc)

Zoals jullie misschien wel weten zijn cryptocurrencies de laatste jaren hot. De bekendste cryptocurrency is de Bitcoin, waarin voor miljoenen euro's per dag verhandeld wordt op bijvoorbeeld MtGox.com. Ook bedrijven beginnen Bitcoins te accepteren als betaalmiddel. Er zijn over het ontvangen van betalingen met Bitcoins al een aantal topics hier op HL geweest: Bitcoin als betaalmiddel gaan gebruiken? en Bitcoin: omzet / winst opgeven bij de BD, hoe & wat?.

 

De Minister van Financiën heeft via kamervragen een eerste richtlijn gegeven hoe (belastingtechnisch) om te gaan met Bitcoins: Antwoord op vragen Bitcoin. Het belangrijkste hieruit is dat de Minister de Bitcoins niet ziet als elektronisch geld (en dus als goed?)

Naar huidig inzicht is Bitcoin geen elektronisch geld in de zin van de Wet op het financieel toezicht, onder meer omdat Bitcoins niet zijn uitgegeven in ruil voor ontvangen geld en geen vordering op de uitgever vertegenwoordigen. Daarmee voldoet de Bitcoin in ieder geval niet aan twee van de vier in de wet gestelde vereisten. Bitcoin is ook anderszins geen financieel product in de zin van de wet.

 

De vraag die ik heb is op dit forum al even voorbij gekomen: Wat vinden jullie van mijn Bitcoin wisselkantoor? In dit topic wordt de Bitcoin-exchange BTCDirect.nl voorgesteld (waar ik niks mee te maken heb). Dit Nederlands bedrijf verkoopt Bitcoins zonder daar BTW over te heffen.

 

Stel ik ga (bedrijfsmatig) Bitcoins verkopen. Zou ik dan (gezien deze uitspraak) 21% BTW moeten heffen over de verkopen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

art 11 lid 1 onderdeel i stelt een aantal leveringen en diensten vrij van de heffing van btw, waaaronder de "handelingen betreffende deviezen welke in enig land als wettig betaalmiddel gelden". Als de bitcoin ergens geaccepteerd wordt, val je m.i. onder die vrijstelling. Wellicht ziet de btw-afdeling van de Belastingdienst het als 'effecten en waardepapieren', de bemiddeling daarin is ook vrijgesteld (maar het beheer ervan niet).

 

je zou die andere Bitcoin-club eens kunnen vragen of zij heel zeker zijn van hun btw-vrijstelling, misschien is dat geen geheime informatie.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

art 11 lid 1 onderdeel i stelt een aantal leveringen en diensten vrij van de heffing van btw, waaaronder de "handelingen betreffende deviezen welke in enig land als wettig betaalmiddel gelden". Als de bitcoin ergens geaccepteerd wordt, val je m.i. onder die vrijstelling. Wellicht ziet de btw-afdeling van de Belastingdienst het als 'effecten en waardepapieren', de bemiddeling daarin is ook vrijgesteld (maar het beheer ervan niet).

 

je zou die andere Bitcoin-club eens kunnen vragen of zij heel zeker zijn van hun btw-vrijstelling, misschien is dat geen geheime informatie.

Zo ver ik weet is er geen land dat Bitcoins accepteert als wettig betaalmiddel. Duitsland ziet Bitcoin als betaalmiddel. maar dat maakt het nog geen wettig betaalmiddel lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Dat is vergelijkbaar met de lokale geldeenheden. In de vraag-en-antwoord-brief waar TS naar linkt, wordt ook verwezen naar het besluit van 1 december 2008. Hierin geeft Financiën aan dat het ze eigenlijk niet uithaalt hoe je je geld noemt, als je geld verdient is er sprake van omzet en inkomen, dus ook sprake van omzetbelasting en inkomstenbelasting.

 

Ik vermoed dat je iets als wettig betaalmiddel kunt beschouwen als je er je belastingaanslag mee kan voldoen 8)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dat is vergelijkbaar met de lokale geldeenheden. In de vraag-en-antwoord-brief waar TS naar linkt, wordt ook verwezen naar het besluit van 1 december 2008. Hierin geeft Financiën aan dat het ze eigenlijk niet uithaalt hoe je je geld noemt, als je geld verdient is er sprake van omzet en inkomen, dus ook sprake van omzetbelasting en inkomstenbelasting.

Als je dat besluit volgt dan zou een Bitcoin een soort Letsysteem kunnen zijn. Zou dat dan betekenen dat je euro's voor Bitcoins mag verkopen/wisselen zonder er BTW over te rekenen?

Ik vermoed dat je iets als wettig betaalmiddel kunt beschouwen als je er je belastingaanslag mee kan voldoen 8)

Volgens mij mag ik van de Belastingdienst mijn belastingaanslag niet in Bitcoins betalen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Dat is vergelijkbaar met de lokale geldeenheden. In de vraag-en-antwoord-brief waar TS naar linkt, wordt ook verwezen naar het besluit van 1 december 2008. Hierin geeft Financiën aan dat het ze eigenlijk niet uithaalt hoe je je geld noemt, als je geld verdient is er sprake van omzet en inkomen, dus ook sprake van omzetbelasting en inkomstenbelasting.

Als je dat besluit volgt dan zou een Bitcoin een soort Letsysteem kunnen zijn. Zou dat dan betekenen dat je euro's voor Bitcoins mag verkopen/wisselen zonder er BTW over te rekenen?

Eh, nee, waarom denk je dat? Het is dan nog steeds geen handel in deviezen "die in enig land als wettig betaalmiddel ..."

Dus als je de regels heel strikt volgt, mag dat niet. Als je kijkt waar de regels en de bitcoins voor bedoeld zijn, zou het wel logisch zijn als er een vrijstelling voor kwam, maar die zal dan uit een ander besluit van de Staatssecretaris moeten volgen, OF in jouw individuele geval door een inspecteur afgegeven moeten worden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje een lastige: als het goederen zijn zou je 21% btw moeten rekenen, maar als het bijv gezien wordt als een obligatie oid hoeft dat niet.

 

Een logische benadering lijkt me om een regeling te treffen die bitcoins (en litecoins etc) behandeld als beleggingsgoud of -zilver. Over baartjes goud, gouden munten en dergelijke hoef je ook geen btw te berekenen. Hoewel goud in nederland geen wettig betaalmiddel is wordt het toch als zodanig behandeld.

 

Overigens is goud op sommige plaatsen wel een wettig betaalmiddel, bijvoorbeeld in enkele amerikaanse staten.

 

Nu is goud redelijk courant, en bitcoins misschien nog wat minder. Anderzijds geldt dat vreemde valuta gewisseld mogen worden zonder btw, ook als dat valuta zijn waar je in de praktijk niet zoveel mee kunt. Neem bijvoorbeeld indonesische rupiahs waarvan je slechts het equivalent van $3500 mag invoeren. Dat is wel geld, maar als je er een miljoen euro tegen wisselt is het niet courant.

Link naar reactie
  • 0

Als je dat besluit volgt dan zou een Bitcoin een soort Letsysteem kunnen zijn. Zou dat dan betekenen dat je euro's voor Bitcoins mag verkopen/wisselen zonder er BTW over te rekenen?

Eh, nee, waarom denk je dat? Het is dan nog steeds geen handel in deviezen "die in enig land als wettig betaalmiddel ..."

Dus als je de regels heel strikt volgt, mag dat niet. Als je kijkt waar de regels en de bitcoins voor bedoeld zijn, zou het wel logisch zijn als er een vrijstelling voor kwam, maar die zal dan uit een ander besluit van de Staatssecretaris moeten volgen, OF in jouw individuele geval door een inspecteur afgegeven moeten worden.

Ik dacht denk ik iets te kort door de bocht.

 

Wat is de verstandigste manier om hier zekerheid over te krijgen? De belastinginspecteur om een uitspraak vragen?

 

Zonder zekerheid Bitcoins zonder BTW gaan verkopen lijkt me nogal linke business namelijk. Voor het zelfde geld krijg je een naheffingsaanslag over 21% van de waarde van de verkochte Bitcoins en zoveel marge om dit op te vangen kan je niet rekenen.

 

En Bitcoins verkopen mét BTW is niet rendabel omdat je nooit kunt concurreren tegen andere wisselaars volgens die lokale wetgeving niet verplicht zijn om BTW te rekenen.

Link naar reactie
  • 0

Het is zeker zaak daar uitsluitsel over te krijgen.

 

Als je kijkt naar een exchange als bitstamp dan zie je een wat vreemde constructie: Het bedrijf an sich is gevestigd in engeland (ergens op een kantorenpark in Reading), maar hun banktransacties voor eurolanden gaan via slovenie. Nu is het wel logisch dat ze geen engelse bankrekening gebruiken maar eentje binnen het SEPA gebied, maar waarom uitgerekend slovenie is toch curieus.

 

Overigens vraag ik me af of een individuele belastinginspecteur hier zomaar uitspraak over kan doen - ergens is het iets dat wettelijk geregeld zou moeten worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.