• 0

Jaarlijkse prijsverhoging

Zojuist een aantal oude en vertrouwde systeembeheer klanten gebeld met het blijde nieuws dat ze meer mogen gaan betalen voor mijn diensten. Werk voor de oudste inmiddels al 5 jaar voor hetzelfde tarief dus dat mocht ook wel eens. Deze stelde tevens voor om m'n tarief te koppelen aan de prijsindex. Iemand enig idee waar deze officieel te vinden is? Dacht het CBS maar daar vind ik niet veel op de site. Wat algemenere vraag; hoe gaan jullie om met je tarieven? Hoe vaak pas je ze aan en met welke verhoging etc.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Willem,

 

Hoezo op het CBS niets te vinden? Kijk maar eens @ http://www.cbs.nl/nl/publicaties/artikelen/macro-economie/prijzen/consumentenprijzen/cpi.htm.

 

Onderstaand een voorbeeld van een indexeringsclausule in een huurovereenkomst van een huis:

 

Artikel 20 - HUURVERHOGING

 

De in artikel 3. genoemde huurprijs zal jaarlijks, voor het eerst per 1 april 2005 worden aangepast aan de wijzigingen van de consumentenprijsindex (C.P.I.), alle huishoudens (2000=100), zoals deze cijfers worden bekend gemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek en wel door vermenigvuldiging van de aanvangshuur (A) met een breuk waarvan de teller is het indexcijfer voor het kalenderjaar voorafgaande aan het jaar van de aanpassing (B) en de noemer het indexcijfer voor het kalenderjaar voorafgaande aan het jaar van de ingangsdatum van het contract © (A x B/C = nieuwe huurprijs). De huur zal echter nooit lager zijn dan de huurprijs van het voorafgaande jaar. Verhuurder verplicht zich minimaal één maand voor de huurverhogingdatum Huurder schriftelijk van de verhoging in kennis te stellen.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Bij onze vereniging hebben we ook de contributiestijging gekoppeld aan het jaarlijkse inflatiecijfer. Zakelijk zou je dat ook kunnen doen, maar of het makkelijk voor jezelf is om telkens de prijs te wijzigen en dan ook slechts met het inflatiecijfers weet ik niet.

 

Bij een uurloon van 100 euro in 2003, ging je naar 102 euro in 2004 aangezien er in 2003 een inflatiecijfer van 2% was. Natuurlijk alles telt mee, maar veel is het niet.

 

Daarnaast heb je zakelijk met veel meer factoren te maken die de prijs bepalen. Zo zie je in de hostingbranche eigenlijk alleen maar prijsdalingen en natuurlijk zijn er ook stijgingen bij andere producten.

 

Kortom, ik ben er meer voor om de prijzen periodiek tegen het licht te houden om te bekijken of deze nog voldoen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Verhogen op basis van zo'n indexcijfer kan natuurlijk goed werken, en is gemakkelijker te verantwoorden naar je klanten toe. Aan de andere kant heeft de basis van die index waarschijnlijk niets te maken met de in jouw branche gebruikelijke tarieven, of met bijvoorbeeld je bedrijfskosten. Persoonlijk vind ik die hele CPI sowieso maar een raar ding, wie koopt er nou het 'standaardmandje'?

 

Bij een uurloon van 100 euro in 2003, ging je naar 102 euro in 2004 aangezien er in 2003 een inflatiecijfer van 2% was. Natuurlijk alles telt mee, maar veel is het niet.

 

Dat is wel een heel klein stapje inderdaad, nauwelijks de moeite als bedenkt dat je de bestaande klanten hierover moet gaan informeren etc.

 

Prijsverhogen kan natuurlijk alleen als de markt dat toelaat, dus zolang men bereid is het tarief te betalen. Dat werkt altijd zo, of het nou 1% of 20% is. Het feit dat het opeens een jaar later is wil natuurlijk niet zeggen dat je diensten op dat moment tegen een hoger tarief kunnen worden verkocht ;)

Link naar reactie
  • 0

Als je index 2000=100 neemt kom je voor okt 2004 op 12% (gemiddeld ca 10%) is al een stukje meer. De genoemde klant heeft meerdere leveranciers die deze index volgen maar meer in de schoonmaakbranche e.d. vermoed ik.

 

Ben ook helemaal voor het bepalen van je prijs op basis van je marktwaarde ipv zo'n index. Vond het voorstel dan ook een beetje vreemd. Denk dat ie, gezien de vrij lage percentages, hiermee wil voorkomen dat ik met grotere stijgingen kom :) Vind ik ook wel prima, is een systeembeheer klant en daar ga ik op termijn toch mee stoppen.

 

Kortom, ik ben er meer voor om de prijzen periodiek tegen het licht te houden om te bekijken of deze nog voldoen.

Dat heb ik dus ook gedaan en de tarieven die ik in 2000 bij de start hanteerde zijn wel enigszins achterhaald. Was toen nog jong en optimistisch wat betreft het percentage declareerbare uren voor systeembeheer ;D

Link naar reactie
  • 0
Als je index 2000=100 neemt kom je voor okt 2004 op 12% (gemiddeld ca 10%) is al een stukje meer.

 

Ja idd, als je het over een aantal jaar bekijkt is dat toch een flinke inkomensdaling. Tenminste als jouw kosten wel met 12% zijn gestegen natuurlijk.

 

Wat dat betreft kan ik me aansluiten bij Benm, het CPI is maar een meting. Wel van een mandje dat een gemiddelde consument nodig zal hebben, maar voor het bedrijfsleven gaat dat totaal niet op. Wat maakt het mij uit dat kleding 10% goedkoper is geworden, dat de energie 4% is gestegen is wel erger. (slechts voorbeelden). Vandaar dus dat ik dat CPI niet gebruik.

 

Voor de vereniging was het echter wel een heel makkelijk middel om te gebruiken bij de verhoging van de contributie. Iedereen heeft er een bepaald beeld bij dat de maatregel verantwoordde.

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.