• 0

Naheffingsaanslag omzetbelasting boete

Beste medeondernemers,

Sinds kort ben ik als zzp'er een kleine fotostudio begonnen. Mijn administratie was in aan het oprichten maar ik was vergeten om de eerste keer aangifte te doen van mijn omzetbelasting. Eerlijk gezegd toen verdiende ik ook helemaal niets. Tot nu toe heb ik rond 500 euro,- verdiend.

Nu heb ik een brief van belastingdienst ontvangen dat ik 1250,- als boete moet betalen.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb nog niet eens dat bedrag verdiend.

Ik zou enorm fijn vinden als iemand mij kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Mariana

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42984-naheffingsaanslag-omzetbelasting-boete/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Mariana,

Allereerst: van harte welkom op HigherLevel!

Dan naar jouw vraag. Ik vermoed dat niet alleen een boete hebt ontvangen maar ook een ambtshalve aanslag. Als jij niet op tijd je aangifte indient gaat de Belastingdienst met de natte vinger een aanslag opleggen - In dit geval dus rond de EUR 1.250,00. Als je dan alsnog een juiste aangifte omzetbelasting doet dan zal de ambtshalve aanslag teruggedraaid worden. Dat is dan ook je volgende stap: alsnog je eerste aangifte indienen.

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Dag Dennis,

Bedankt voor uw snelle reactie.

Als ik mijn aangifte doe wordt deze boete automatisch aangepast of nihil verklaard of moet ik nog naast aangifte bezwaar indienen?

Groeten,

Mariana

Hoi Mariana,

Ik denk dat je verschillende zaken door elkaar haalt. Welk bedrag is de naheffingsaanslag en welk bedrag is de boete?

Van de site van de belastingdienst:

U doet geen of te laat aangifte (aangifteverzuim)

Voor het op tijd doen van aangifte geldt een coulancetermijn van 7 kalenderdagen na de uiterste aangiftedatum. Als uw aangifte binnen deze termijn bij ons binnen is, krijgt u geen boete. Als de aangifte later of helemaal niet bij ons binnenkomt, krijgt u een boete van € 61.

Bron:

En:

Naheffingsaanslag te hoog?

De naheffingsaanslag is een inschatting van het btw-bedrag dat u moet betalen. Is dit bedrag volgens u te hoog? Dan moet u binnen 6 weken na de datum van de aanslag bezwaar maken. U doet dit door alsnog een aangifte in te dienen.

Bron

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

• 0

Er staat:

Links

Berekening:

Omzetbelasting: 1250,-

Openstaand bedrag 1250,-

Rechts

Te betalen totaal: 1250,-

Onderaan staat:

Reden vor deze naheffingsaanslag:

De belastingdienst heeft u deze naheffingsaanslag opgelegd omdat u de omzetbelasting (gedeeltelijk) niet heeft betaald, of omdat u teveel omzetbelasting heeft terugontvangen. De naheffingsaanslag is gebaseerd op artikel 20 van de Algemene wet inzake rijsbelastingen.

• 0

Hi Mariana,

Ik snap dat het aanvoelt als een boete, maar in formele zin is het dat niet, het is een "gewone" een naheffingsaanslag (Dennis noemde het een ambtshalve aanslag, wat op hetzelfde neerkomt)

Alles wat je dus moet doen is alsnog je aangifte invullen via de site van de belastingdienst. Jamie quote hierboven al wat stukjes tekst van de site van de belastingdienst.

Door het doen van aangifte heb je dus automatisch ook bezwaar ingediend tegen de geschatte naheffingsaanslag.

Uiteraard zul je nog wel de verzuimboete van 61 euro krijgen voor het niet tijdig doen van aangifte.

Voor de volgende aangiftes is het belangrijk dat je weet dat je altijd aangifte moet doen ook als je in die periode (tijdvak zoals de belastingdienst het noemt) geen omzet of kosten hebt om in te vullen. Je moet toch altijd aangifte toen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar