Wat vind de belastingdienst als je een zakelijke auto koopt waarbij je je privéauto inruilt voor een (te) hoge prijs?
Regelmatig zie ik dealers stunten met: "Minimale inruilprijs voor je huidige auto € 3.000". Als je barrel maar € 250 waard is, is dat natuurlijk privé heel erg mooi voor je. € 2750 privé winst gemaakt!
De keerzijde is dat je op de nieuwe auto geen of minder korting zult krijgen. De twee petten gezamelijk bezien is dat natuurlijk geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat de belastingdienst het niet prettig vind dat je een zakelijke auto te duur hebt aangekocht. Hoe gaan ze daar mee om?
Ik probeer me in te leven in de belastingdienst. Gelukkig was het Cessna arrest mij bekend (ik vind het aanverwand) en stuitte ik op: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=122394. Als blijkt dat er sprake is van een wanverhouding, dan is het verschil tussen de hoogte van de uitgaven en de uitgaven die een redelijk denkend ondernemer zou maken niet aftrekbaar.
Ik denk dat het autobedrijf ermee weg komt (ten opzichte van de belastingdienst). (globalisatiemethode?)
Helemaal bovenaan heb ik het over een barrel dat € 250 waard IS. De ondernemer-met-de-privé-pet-op zal dit natuurlijk nooit toegeven. Wie stelt en wie bewijst?
Ik kan me voorstellen dat de belastingdienst het bij een verschil van € 2.750 niet aanpakt, maar dat zou weer un-fair zijn voor de ondernemers waarbij de aan te kopen auto 10x zo duur is en dat bedrag bij hun inruiler wordt betrokken.
Ook kan ik me voorstellen dat je:
- meer voor je inruiler terugkrijgt bij een dealer dan bij een handelaar.
- meer voor je inruiler terugkrijgt wanneer je zakelijk een duurdere auto koopt (of van een duurder merk)
En dan andersom: stel je krijgt ergens veel minder voor je privéauto terug, maar de totale deal is dusdanig interessant dat je het toch doet. Mag je jezelf dan privé vergoeden omdat je privé een aderlating hebt gedaan ten bate van het bedrijf?
Pak een willekeurige occasion site er maar bij. Als je een inruiler hebt in de prijsklasse van 30.000-50.000 dan is het verschil tussen de duurste en de goedkoopste en desondanks zeer vergelijkbare auto gemakkelijk € 15.000.
Staat de belastingdienst met zijn rug tegen de muur? En hoe moet je je voor een komende discussie wapenen? Hebben jullie ervaring?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ondernemer1979
Ondernemer1979
L.S.,
Voordat ik deze vraag stel heb ik het forum nagekeken, maar het enige wat hierbij in de buurt komt is, is dit:
https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=36149;start=msg337006#msg337006
Wat vind de belastingdienst als je een zakelijke auto koopt waarbij je je privéauto inruilt voor een (te) hoge prijs?
Regelmatig zie ik dealers stunten met: "Minimale inruilprijs voor je huidige auto € 3.000". Als je barrel maar € 250 waard is, is dat natuurlijk privé heel erg mooi voor je. € 2750 privé winst gemaakt!
De keerzijde is dat je op de nieuwe auto geen of minder korting zult krijgen. De twee petten gezamelijk bezien is dat natuurlijk geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat de belastingdienst het niet prettig vind dat je een zakelijke auto te duur hebt aangekocht. Hoe gaan ze daar mee om?
Ik probeer me in te leven in de belastingdienst. Gelukkig was het Cessna arrest mij bekend (ik vind het aanverwand) en stuitte ik op: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=122394. Als blijkt dat er sprake is van een wanverhouding, dan is het verschil tussen de hoogte van de uitgaven en de uitgaven die een redelijk denkend ondernemer zou maken niet aftrekbaar.
Ik denk dat het autobedrijf ermee weg komt (ten opzichte van de belastingdienst). (globalisatiemethode?)
Helemaal bovenaan heb ik het over een barrel dat € 250 waard IS. De ondernemer-met-de-privé-pet-op zal dit natuurlijk nooit toegeven. Wie stelt en wie bewijst?
Ik kan me voorstellen dat de belastingdienst het bij een verschil van € 2.750 niet aanpakt, maar dat zou weer un-fair zijn voor de ondernemers waarbij de aan te kopen auto 10x zo duur is en dat bedrag bij hun inruiler wordt betrokken.
Ook kan ik me voorstellen dat je:
- meer voor je inruiler terugkrijgt bij een dealer dan bij een handelaar.
- meer voor je inruiler terugkrijgt wanneer je zakelijk een duurdere auto koopt (of van een duurder merk)
En dan andersom: stel je krijgt ergens veel minder voor je privéauto terug, maar de totale deal is dusdanig interessant dat je het toch doet. Mag je jezelf dan privé vergoeden omdat je privé een aderlating hebt gedaan ten bate van het bedrijf?
Pak een willekeurige occasion site er maar bij. Als je een inruiler hebt in de prijsklasse van 30.000-50.000 dan is het verschil tussen de duurste en de goedkoopste en desondanks zeer vergelijkbare auto gemakkelijk € 15.000.
Staat de belastingdienst met zijn rug tegen de muur? En hoe moet je je voor een komende discussie wapenen? Hebben jullie ervaring?
Alvast bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42987-zakelijke-auto-kopen-met-te-hoge-inruilprijs-voor-je-priv%C3%A9auto/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag