• 0

Zakelijke auto kopen met (te) hoge inruilprijs voor je privéauto

L.S.,

 

Voordat ik deze vraag stel heb ik het forum nagekeken, maar het enige wat hierbij in de buurt komt is, is dit:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=36149;start=msg337006#msg337006

 

Wat vind de belastingdienst als je een zakelijke auto koopt waarbij je je privéauto inruilt voor een (te) hoge prijs?

 

Regelmatig zie ik dealers stunten met: "Minimale inruilprijs voor je huidige auto € 3.000". Als je barrel maar € 250 waard is, is dat natuurlijk privé heel erg mooi voor je. € 2750 privé winst gemaakt!

 

De keerzijde is dat je op de nieuwe auto geen of minder korting zult krijgen. De twee petten gezamelijk bezien is dat natuurlijk geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat de belastingdienst het niet prettig vind dat je een zakelijke auto te duur hebt aangekocht. Hoe gaan ze daar mee om?

 

Ik probeer me in te leven in de belastingdienst. Gelukkig was het Cessna arrest mij bekend (ik vind het aanverwand) en stuitte ik op: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=122394. Als blijkt dat er sprake is van een wanverhouding, dan is het verschil tussen de hoogte van de uitgaven en de uitgaven die een redelijk denkend ondernemer zou maken niet aftrekbaar.

 

Ik denk dat het autobedrijf ermee weg komt (ten opzichte van de belastingdienst). (globalisatiemethode?)

 

Helemaal bovenaan heb ik het over een barrel dat € 250 waard IS. De ondernemer-met-de-privé-pet-op zal dit natuurlijk nooit toegeven. Wie stelt en wie bewijst?

 

Ik kan me voorstellen dat de belastingdienst het bij een verschil van € 2.750 niet aanpakt, maar dat zou weer un-fair zijn voor de ondernemers waarbij de aan te kopen auto 10x zo duur is en dat bedrag bij hun inruiler wordt betrokken.

 

Ook kan ik me voorstellen dat je:

- meer voor je inruiler terugkrijgt bij een dealer dan bij een handelaar.

- meer voor je inruiler terugkrijgt wanneer je zakelijk een duurdere auto koopt (of van een duurder merk)

 

En dan andersom: stel je krijgt ergens veel minder voor je privéauto terug, maar de totale deal is dusdanig interessant dat je het toch doet. Mag je jezelf dan privé vergoeden omdat je privé een aderlating hebt gedaan ten bate van het bedrijf?

 

Pak een willekeurige occasion site er maar bij. Als je een inruiler hebt in de prijsklasse van 30.000-50.000 dan is het verschil tussen de duurste en de goedkoopste en desondanks zeer vergelijkbare auto gemakkelijk € 15.000.

 

Staat de belastingdienst met zijn rug tegen de muur? En hoe moet je je voor een komende discussie wapenen? Hebben jullie ervaring?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik zie het probleem niet zo:

 

Als je niets inruilt dan kun je korting bedingen tot wel 10%. Als je dat niet zou doen omdat je dat niet weet (of je betaalt graag de vraagprijs), dan kruipt de fiscus ook niet achter jouw stuur door te stellen dat je had moeten pingelen....

 

Die gegarendeerde hoge inruilprijs is een privé aangelegenheid want die wordt gegeven op de inruilauto. De winst die daarmee gemaakt wordt blijft in privé.

 

Dat je vervolgens meer betaalt voor de zakelijke auto? Dat is dan maar zo. De fiscus heeft geen rechten om te stellen dat de auto voor een lagere prijs op de balans komt (en dus minder afschrijving) omdat jij van deze regeling gebruik gemaakt hebt.

 

Bovendien gaat de fiscus bij haar regelingen ook uit van de prijs van de auto gebaseerd op de oorspronkelijke BPM. Althans ik weet dat mijn auto van leaseplan echt niet de catalogusprijs gekost heeft voor leaseplan zelf maar die prijs staat wel in de registers van het RDW....

 

Ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Op deze manier heb ik een mooie inruilprijs gekregen voor mijn auto die ik in duitsland gekocht heb. (in Nederland 1500 waard, in duitsland 6000).

 

Ik heb een nieuwe zakelijke auto in 2012 in duitsland gekocht en naar Nederland geimporteerd.

Aanschafprijs exclusie BTW (die hoef je als BV in duitsland niet te betalen als je importeerd) is afgerond € 27.000.

 

De nedelandse catalogusprijs is €34.817 (conform RDW)

Dit bedrag is als volgt opgebouwd

 

732,00 BPM

28.169,42 bedrag ex BTW

5.915,58 BTW

34.817,00 Totaal

 

Aangezien het een zuinige auto is heb ik recht op de KIA (28% van investering ten koste van de winst in mijn BV)

1. Mijn eerste vraag is dan wat voor de belastingdienst nu mijn investering tav de kia is?

 

A. Is dat de prijs die ik in duitsland heb betaald?

B. of het nederlands bedrag ex BTW?

C. of het nederlands bedrag ex btw + BPM?

 

Ik betaal namelijk bijtelling over de nederlandse catalogusprijs. De BTW heb ik trouwens aangegeven en ook weer teruggevorderd.

 

2. Mijn tweede vraag is, of de afschrijving per jaar is of per maand. Ik heb de auto begin december 2012 aangeschaft.

afschrijving voor de B-dienst is volgens mij (aanschafprijs-restwaarde)/5 per jaar of is dit voor auto's weer anders?

 

3. mijn laatste vraag is, wat schrijf ik af? Zie voor de opties vraag 1.

 

Jammer genoeg ben ik de Vamil misgelopen omdat ik niet wist dat dit binnen 3 maanden na aanschaf moest gebeuren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die gegarendeerde hoge inruilprijs is een privé aangelegenheid want die wordt gegeven op de inruilauto. De winst die daarmee gemaakt wordt blijft in privé.

 

Dat je vervolgens meer betaalt voor de zakelijke auto? Dat is dan maar zo. De fiscus heeft geen rechten om te stellen dat de auto voor een lagere prijs op de balans komt (en dus minder afschrijving) omdat jij van deze regeling gebruik gemaakt hebt.

 

De meest logische aanpak lijkt me om domweg de transacties van elkaar te scheiden. Stel je wilt zakelijk een auto kopen die eigenlijk 30.000 euro kost, maar ruilt een waardeloze rammelbak in voor een korting van 3000 euro, waarmee de verkoopprijs op 27000 euro uitkomt.

 

Je kunt dan beter apart je rammelbak voor 3000 euro aan de dealer verkopen (prive), en vervolgens de zakelijke wagen voor de hoofdprijs aanschaffen.

 

Voor de dealer zal het weinig uitmaken (die 3000 euro zijn gewoon verlies, waar elders 3000 euro meer winst tegenover staat). Voor jou maakt het wel uit gezien je de zakelijke auto tegen zijn volle prijs als kosten kunt opvoeren, terwijl je de 3000 euro "inruilwaarde" feitelijk in je zak kunt steken*.

 

* tenzij je de auto ooit voor minder dan dat bedrag gekocht hebt, dan is het natuurlijk wel inkomen uit overige activiteiten.

Link naar reactie
  • 0

 

Dit is in mijn geval ook gebeurd. Geen korting op zakelijke auto, maar hoge inruil op prive auto. Echter de auto in duitsland was qua adviesprijs (catalogusprijs) lager dan hier in Nederland en daarmee dus ook een klein financieel voordeel voor mijn BV. Ik blijf echter met mijn vragen zitten welke waarde ik nu voor mijn boekhouding/belastingdienst (KIA) moet hanteren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.