• 0

Hulp met IB - winst verliesrek niet gelijk aan fiscale winstberekening

Ik heb mij voor deze vraag aangemeld onder een ander account omdat ik verwacht heel wat informatie te moeten plaatsen welke ik liever prive houd.

Deze vraag is al vaak gesteld op dit forum en ik heb de topics erover waarschijnlijk voor 90% gelezen. Waarom lukt het mij dan toch niet de boel kloppend te krijgen??!! Geen idee! Daarom nóg maar eens een keer de vraag:

Waar zit de fout die ervoor zorgt dat de fiscalewinstberekening niet gelijk is aan mijn winst- verliesrekening?

Netto omzet -> 34.998

Bedrijfslasten-> 26.139

Fianciele lasten -> 2.051

-----------------------------------

saldo winst- verliesrekening-> 6.808 (Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ik hier een fout in heb gemaakt)

Materiele vaste Activa

Begin boekjaar -> 152.897

Eind boekjaar -> 142.283

Liquide middelen

Begin boekjaar -> 0

Eind boekjaar -> 8.487 (is omzet incl BTW van 4e kwartaal 2012 welke ik pas in 2013 op de bank gezet heb)

Ondernemningsvermogen (bestaat uit alleen het EV)

Begin boekjaar -> 115.897

Eind boekjaar -> 125.578

Langlopende schulden

Begin boekjaar -> 37.000

Eind boekjaar -> 32.000

* Ik krijg mijn omzet grotendeels contant. Deze stort ik op de bank(prive en zakelijk zijn één rekening). Daarom heb ik bij 'prive-ontrekkingen' mijn netto winst ingevuld. Ik zie dit bedrag namelijk meteen als prive-geld.

Is er iemand die mij hiermee verder kan helpen? Indien het gewenst is om dit via de telefoon te doen, dan is dit geen enkel probleem.

HEEL erg bedankt!

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
* Ik krijg mijn omzet grotendeels contant. Deze stort ik op de bank(prive en zakelijk zijn één rekening). Daarom heb ik bij 'prive-ontrekkingen' mijn netto winst ingevuld. Ik zie dit bedrag namelijk meteen als prive-geld.

Ik gok dat het daar fout gaat. Waarschijnlijk betaal je alle rekeningen en ontvang je alle bedragen op diezelfde privé rekening. In feite zou je die allemaal als privé storting en opname moeten boeken. Het verschil tussen die zakelijke inkomsten en uitgaven is waarschijnlijk niet gelijk aan je netto winst. Vul dus in plaats van je netto winst eens het verschil tussen de inkomsten en uitgaven in, misschien gaat het dan al wat meer de richting van de juiste uitkomst.

Verder zie je vaak dat er nog uitstaande facturen en andere betalingen zijn, die misschien nog niet gedaan zijn, maar wel binnen het boekjaar vallen.

Het EV aan het eind moet gelijk zijn aan het EV aan het begin plus het resultaat, minus de opnamen (dwz. opnamen - stortingen.) ofwel: ev=ev+resultaat-opnamen

Als je bij opnamen de winst (=resultaat) invult, dan klopt het dus niet.

Nb. door het gebruik van één rekening maak je het jezelf niet makkelijk. Een aparte rekening voor zakelijke doeleinden geeft meer overzicht.

• 0
Als je bij opnamen de winst (=resultaat) invult, dan klopt het dus niet.

Dit snap ik niet. Ik heb al mijn uitgaven afgetrokken van alle inkomsten. Dit is toch het netto resultaat (en dus 6808)?

Op welke plaats komt de post "prive-ontrekkingen" in de balans? Onder de activa van eind 2012?

• 0

Er gaat van alles fout, volgens mij hou je er een compleet eigen methode van boekhouden op na die niet echt goed werkt.

1 liquide middelen: je schrijft dat je liquide middelen bestaan uit je omzet van het 4e kwartaal die je in 2013 op de bank hebt gezet. toch lijkt het me sterk dat je alle contante ontvangsten van exact 3 maanden lang in huis hebt laten liggen en dat begin 2013 stort.

Het saldo liquide middelen bestaat ALTIJD uit het aanwezige kasgeld en eventueel banksaldo als er een eigen zakelijke rekening is.

2. Je eindbalans is niet in evenwicht. de vaste activa + liquide middelen = 150.770 en de passiva kant is 157.578 het verschil is exact je jaarwinst van 6.808. hier lijkt dus iets dubbel te gaan.

3. Eigen vermogen: het verschil tussen het begin en eind saldo is 9681 euro, als er alleen jou winst aan toegevoegd zou zijn dan moet de mutatie 6808 euro zijn. Enige andere mutaties zijn dan normaal gesproken het saldo van de prive opnamen en privestortingen. Tenzij er zich andere bijzondere zaken hebben voorgedaan waardoor het EV ook muteert.

4. de nog te betalen btw bedrag van Q4 hoort ook als kortlopende schuld op je balans te staan en ontbreekt nu in je overzicht.

dit zijn zo posten die me opvallen op basis van de gegevens die je verstrekt. en waar je dus naar zal moeten kijken om te komen tot een betere balans en aangifte.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar