• 0

Foutieve opgave in papieren aangifte omzetbelasting corrigeren?

Hallo,

 

Tijdens mijn eerste aangifte omzetbelasting (papieren variant -- ik heb dus geen inloggegevens voor digitale handelingen), heb ik per ongeluk een foutief bedrag opgegeven. Erg slordig, maar nog slordiger dat ik dit pas een week voor de uiterste betaaldatum opmerk.

 

Ik ga in alles vrij precies te werk, maar toch zag ik over het hoofd dat ik alleen het btw-bedrag over een bepaald aangiftetijdvak moest opgeven, en niet over de extra anderhalve maand die hierna volgde. Dat maakt een aanzienlijk verschil in het te moeten betalen bedrag.

 

Zodoende mijn vraag; wat nu te doen?

 

Bestaan er formulieren (zo ja, waar?) die ik kan downloaden om dit bedrag te corrigeren? Wat is het volgende dat ik moet doen? Wachten op een reactie (ook al krijg ik deze pas na 31 oktober) of (alvast) het juiste bedrag overmaken naar de belastingdienst?

 

Dank alvast voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag Nieuwling,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Alle informatie over het doen van een eerste BTW-aangifte vind je hier op de site van de Belastingdienst.

 

Voor een antwoord op deze specifieke vraag zou ik ze even bellen. Kleine correcties maak je volgens mij in een volgende (digitale) aangifte.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Zie hier voor de correctiemogelijkheden. Zoals Highio al aangeeft wordt daarbij in beginsel onderscheid gemaakt tussen correcties van <1000 euro (zie het gele vlak, even doorklikken voor de volledige toelichting) en >1000 euro (suppletieformulier gebruiken).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo en dank voor de reacties.

 

Ik ga er voor om het verhaal te doen in een brief en deze te koppelen aan een verzoek tot uitstel van betaling (formulier), zoals Erik aangaf.

 

Bij het invullen van dit formulier vraag ik me echter 1 ding af;

 

Ik moet mijn rekeningnummer invullen en het huidige saldo. Dit is mijn privérekening, welke momenteel in de min staat. Tevens de rekening waarop ik de kleine bedragen ontvang die ik nu (als starter) maak. Beter gezegd: ik heb geen zakelijke rekening.

 

Normaal zou ik in dit formulier (verzoek betalingsregeling en uitstel betaling) mijn zakelijke rekeningnummer moeten hebben invoeren.

 

Mijn vraag:

 

- Moet ik nu alsnog mijn eigen privésaldo opgeven? Of het saldo van mijn onderneming?

- Daarnaast moet ik een kopie van mijn laatste afschrift meesturen. Mag ik hier mijn persoonlijke af- en bijschriften uit weglaten?

 

Dank!

Link naar reactie
  • 0

Je verhaal doet me vermoeden dat het gaat om formulieren inzake uitstel van betaling vanwege liquiditeitsproblemen o.i.d. Dat is bij jou niet aan de orde, jij verzoekt om uitstel van betaling omdat je aangifte verkeerd is. Dan zou ik een brief schrijven waarin je bezwaar maakt tegen je eigen aangifte (waarbij je de gecorrigeerde gegevens meestuurt) en waarin je verzoekt om uitstel van betaling voor het teveel aangegeven bedrag totdat op je bezwaarschrift is beslist, zonder al die verdere rompslomp.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Erik,

 

Het uitstel van betaling-formulier bleek inderdaad te uitgebreid en hoef ik volgens de Belastingdienst niet in te vullen. Zojuist even met ze gebeld (nadat ik al langs was geweest bij het regiokantoor).

 

Ik dien een suppletieformulier op te sturen en een begeleidende brief waarin ik een verzoek indien tot uitstel betaling.

 

Dank voor het meedenken :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.