• 0

Beëindiging exploitatie horeca-zaak en IB

Beste forumleden,

 

In 2009 zijn wij, vanuit een WW-positie, de exploitatie van een lunch-snackroom begonnen (rechtsvorm: eenmanszaak), maar deze helaas in 9-2012 moeten beëindigen. Het pand en aanwezige apparatuur werd gehuurd.

In 2012 werd er met verlies gedraaid, ondanks het terugbrengen van de (te) hoge exploitatiekosten. Na onderzoek vanuit de BBZ werd het advies gegeven de onderneming te beëindigen.

De huur werd gestopt in september 2012, de exploitatie werd daarna weer overgenomen door de eigenaar van het pand.

Wij bleven achter met een grote schuld (voornamelijk aan de verhuurder en UWV) en een aanmelding voor schuldhulpverlening. De fiscale afrekening zijn we nu aan het regelen. Kunnen hiervoor niet de boekhouder die voorheen onze administratie en aangiftes deed inschakelen. Die kosten zijn te hoog, krijgen we niet vergoed via bijzondere bijstand en mogen we ook niet maken.

Vandaar dat we er zelf mee bezig moeten. In dit kader heb ik een paar vragen, waar hopelijk iemand antwoord op heeft of ons verder kan helpen.

 

- Bij beëindiging heeft de verhuurder de aanwezige voorraad en het aanwezige kassageld overgenomen. Dit is door hen in mindering gebracht op de openstaande schuld. Hoe verwerk ik dat in de balans?

- Tijdens onze periode hebben wij voor 3000 euro apparatuur aangeschaft, dit is achtergebleven in de zaak. Eigenlijk dus geschonken aan de verhuurder. Apparatuur is nog niet helemaal afgeschreven, hoe dit te verwerken?

- Is het ook mogelijk dat je helemaal geen stakingswinst hebt?

- Ik neem aan dat de balans uiteindelijk op zowel activa als passiva op 0 moet uitkomen?

 

We realiseren ons heel goed dat dit eigenlijk werk is voor een belastingconsulent, maar nogmaals dat zit er in deze situatie niet in.

Ik hoop dat er iemand is die ons enigszins op weg kan helpen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Danny,

 

Dat hebben we al gedaan, gemeente komt ons helemaal niet tegemoet. Beroepen zich op een eerdere uitspraak van de rechtbank waarin een zelfde situatie was. Uitspraak was toen dat de fiscale afronding onderdeel maakt van een normale bedrijfsvoering.

Ook heeft het bureau waar we ons aangemeld hebben voor schuldhulpverlening nog getracht de gemeente op andere gedachten te brengen, heeft ook geen succes gehad.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Fri, nare situatie. Verwerking is niet heel complex.

 

Op de balans staat debet een schuld aan de verhuurder. Kasgeld en inventaris boek je daarop af. Aan de activa zijde zet je de inventaris op nul en het kassaldo ook. Voorraden idem dito, maar let er wel op dat je over die voorraden waarschijnlijk nog BTW moet afdragen, die heb je bij inkoop namelijk ook afgetrokken als voorbelasting.

 

De stakingsbalans bevat uiteindelijk waarschijnlijk de schuld aan de verhuurder en een negatief eigen vermogen.

Van stakingswinst lijkt mij geen sprake op basis van je verhaal.

 

Groet en succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Dank voor je reactie, in "jip-en-janneke-taal" uitgelegd is het opeens veel duidelijker!

Stakingsbalans heb ik nu op nul kunnen zetten met inderdaad schuld aan de verhuurder en een negatief EV.

 

Nu las ik in een ander forumbericht een reactie van jou, namelijk:

- Activa moeten naar priveopnames/onttrekkingen

- Schulden moeten naar privestorting.

Ik neem aan dat ik dat dan moet doen in het aangifteprogramma van de BD? (box 1 winst uit onderneming --> privestortingen en priveonttrekkingen)

 

Situatie is inderdaad naar. Komen nu ook geen stap verder vanwege fiscale afsluiting en het moeten verkopen van de eigen woning.

 

Groet,

Christine

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.