• 0

(niet) Het beste idee van Nederland

Het TV programma "Het beste idee van Nederland", van Bernd Sneider is aardig, maar een beetje saai. Studenten Indutrieel Ontwerper, vormgevers, kunstenaars etc, mogen hun productideeën voor de camera presenteren.

 

Vandaag las ik in de krant dat de deelmener op voorhand hun intellectuele eigendom over dragen een de organisatie en als het tot een winstgevende exploitatie komt dat ze recht hebben op 30% van de WINST.

 

Bij Idols zijn dit geloof ik gebruikelijke afspraken. Vinden we dit voor "uitvinders" ook een goede deal? Zou je zo ook de "beste" ideeën in het programma krijgen? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens Michael Persson in Technisch Weekblad is het beste idee natuurlijk dat van Bernd Schneider himself.

Je moet het natuurlijk een beetje afwegen, je kunt een eenvoudig idee indienen en hopen op veel gratis publiciteit, ik denk niet dat mensen het achterste van hun tong laten zien.

Op zich is 30% van de winst niet slecht als je er niets voor hoeft te doen.

Ik denk alleen dat de defenitie van winst wel eens tegen kan vallen.

Als een van de partijen zich achteraf bekocht voelt krijg je hommeles, en dus slechte publiciteit.

Verder kun je je af vragen in hoevere iemand anders jou geesteskind naar succes kan voeren, 30% van weinig is niet veel,

Dan is het kwaad al geschied, want als uitvinder heb je al je rechten al afgedragen.

 

Licentie contracten bevatten vaak ook een regeltje in om te voorkomen dat het in de ijskast beland, in die situatie vervalt het contract.

Lumb sum en minimum omzet kunnen een gebrek aan inzet van de licentienemer voorkomen, alleen in dit geval zit dat er niet in.

 

Dus ik sluit mij aan bij De Witte, weinig kans dat er echt iets leuks tussen zit. Wel meer kans dat er op verjaardagsfeestjes de nodige "uitvinders" opstaan die ondersteuning nodig hebben, en daar valt geld mee te verdienen "Edison Consultants, licht-jaren vooruit " of zo ;)

Link naar reactie
  • 0

Het is maar net wat voor vinding het is natuurlijk. 30% van de winst op een beschuitje met een hapje eruit klinkt me niet slecht in de oren, zeker als een ander dat gaat regelen met de fabrikanten etc. Het lijkt me dus vooral iets voor huis-tuin-en-keuken vindingen, die overigens best veel geld kunnen opleveren.

 

Ik denk dat het voor high-tech vindingen waarbij de inzet en input van de uitvinder onmisbaar zijn minder geschikt is. Waarschijnlijk hebben die ook wat minder appeal naar het publiek toe - zeker als het iets is dat ergens 'binnenin' een apparaat beland of vooral voor de industrie zelf van belang is.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.