• 0

privé-onttrekking aan de zaak

Van een belastingcontroleur die 10 jaar geleden mijn aangiftes controleerde heb ik geleerd dat ik btw moet afdragen over zaken die ik privé aan mijn bedrijf onttrek. Nu heb ik enerzijds een privélening die ik waarschijnlijk niet kan terugbetalen, en daar tegenover staat een bedrijfsterrein(-tje) in N-Frankrijk als onderpand. Als ik het onderpand overdraag ter voldoening van de lening is dit dacht ik gewoon een privé-onttrekking aan de zaak en wordt het al negatieve vermogen vergroot. Er is geen sprake van boekwinst omdat het bedrijfsterrein voor ongeveer hetzelfde bedrag op de balans staat als de privélening. Kan iemand mij uitleggen wat de fiscale gevolgen zijn van deze schuldvereffening?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het goed begrijp heb je ondernemingsvermogen als onderpand gebruikt voor een privelening?

 

De waarde van de privelening is niet bepalend voor de boekwinst maar de waarde in het economisch verkeer. Als deze hoger is dan de boekwaarde behaal je een boekwinst waar je in principe in Nederland over af moet rekenen.

 

In principe omdat het onroerend goed in Frankrijk gelegen is. Het heffingsrecht over onroerend goed is toegewezen aan Frankrijk ook al is er sprake van ondernemingvermogen van een Nederlandse onderneming. De Franse belastingregels gelden dus.

 

In jouw Nederlandse aangifte IB wordt eveneens – volgens de Nederlandse regels - boekwinst bepaald echter Nederland geeft voorkoming van dubbele belasting.

 

 

Succes

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie. Mijn conclusie is dat bij notariële overdracht in Frankrijk slechts overdrachtsbelasting verschuldigd is, omdat deze verkoop (onderpands-overdracht) plaatsvindt tussen 2 privé-personen. Overigens is de boekwaarde hoger dan de economische waarde van het betreffende bedrijfsterrein in dit tijdsgewricht. Blijft over mijn vraag naar de fiscale gevolgen van de privé-onttrekking voor btw-aangifte en IB.

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg de indruk dat je een eenmanszaak hebt, en je dus inkomstenbelasting betaalt over de winst van je onderneming. Klopt dat?

Wat bedoel je met ´een privé-lening die je niet kan terugbetalen'? Ik neem aan dat dat een lening is die je in privé bent aangegaan voor privé bestedingen, bijvoorbeeld het kopen van mooie dingen of het financieren van een huwelijksreis, en dat er dus geen enkele zakelijke component aan zit, klopt dat?

 

Dan is er het bedrijfsterrein in Noord-Frankrijk. Je kunt iets als bedrijfsterrein beschouwen (lees: op de balans zetten) als het voor de onderneming gebruikt wordt. Nu ken ik je onderneming niet, dus dat kun je zelf beter beoordelen.

 

Als je het bedrijfsterrein aan iemand overdraagt ter voldoening van een privé-schuld, is er inderdaad sprake van een onttrekking.

 

Als de waarde in het economisch verkeer (WEV) lager is dan de boekwaarde (stel het staat voor 30k op de balans maar het is maar 25k waard), maak je verlies, en dat verlies wordt meegenomen in je aangifte inkomstenbelasting. In welk land dat belast is, is inderdaad een volgend verhaal.

 

Voor de omzetbelasting (btw) is de vraag of de overdracht van dit bedrijfsterrein een belaste prestatie is. Dat is mede afhankelijk van de toestand van het terrein. De Franse Wet Omzetbelasting is hierop van toepassing, en die ken ik niet. Maar aangezien de btw een Europese belasting is, kunnen we er WELLICHT van uitgaan dat de Nederlandse btw voldoende op de Franse lijkt.

Als het om een terrein gaat waar geen voorzieningen op aangebracht zijn, zou er sprake zijn van 'gewoon onroerend goed' en de overdracht daarvan is in principe vrijgesteld van omzetbelasting, tenzij jij destijds bij de aankoop er voor hebt gekozen om de overdracht mét btw te laten plaatsvinden.

Als het om een terrein gaat waar wel voorzieningen zijn aangebracht, kan er sprake zijn van een zogenaamd bouwterrein. En de overdracht van een bouwterrein is ALTIJD belast met omzetbelasting. Nogmaals, dit zijn de Nederlandse regels. Aangezien het om een overdracht in Frankrijk gaat, adviseer ik je om iemand te raadplegen die de Franse btw beter in zijn vingers heeft.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Marcel, uw aannames zijn juist:het gaat om een bedrijfsterrein voor een aannemer waar opslag plaatsvindt, en dus voorzieningen daarvoor ook al is dit slechts in de vorm van een open kapschuur. Het is ook een potentieel bouwterrein, maar bij de aankoop is geen btw in het geding geweest.

Link naar reactie
  • 0

Ja precies, ik zal bij in- gebreke-stelling zelf moeten verkopen(zonder btw), en vervolgens met de opbrengst de privélening vereffenen. Deze dan geldelijke onttrekking is privé, waarover natuurlijk geen btw komt maar die wel het ondernemingsvermogen en daardoor de vermogensvergelijking ongunstig beïnvloedt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie. Mijn conclusie is dat bij notariële overdracht in Frankrijk slechts overdrachtsbelasting verschuldigd is, omdat deze verkoop (onderpands-overdracht) plaatsvindt tussen 2 privé-personen. Overigens is de boekwaarde hoger dan de economische waarde van het betreffende bedrijfsterrein in dit tijdsgewricht. Blijft over mijn vraag naar de fiscale gevolgen van de privé-onttrekking voor btw-aangifte en IB.

 

De belaste handeling in Frankrijk is de onttrekking aan het ondernemersvermogen. Zoals aangegeven is dit recht aan Frankrijk toegewezen. Hoe de winst daar berekend wordt weet ik niet. Er vanuit gaande dat er verlies is op deze transactie zal er waarschijnlijk in Frankrijk geen belasting betaald worden. Nederland hoeft over 2013 dan ook geen dubbele belasting te voorkomen. Het verlies in Frankrijk mag met toekomstige buitenlandse inkomsten verrekend worden. Is er in de toekomst geen positief inkomen meer dan wordt er effectief ook niets verrekend.

 

In Nederland wordt je wereldinkomen belast; je Nederlandse inkomen en de verliespost in Frankrijk.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 64 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.