• 0

KVK registratie gunstig bij inkomsten vanuit adsense / affiliate?

Hoi,

 

Ik heb het eea erover gelezen, kvk startersdag bijgewoond maar ik zit nog met een brandende vraag waar ik tot heden nog geen antwoord heb op kunnen vinden.

 

Ik vraag me of het voor mij als particulier een meerwaarde cq gunstiger is om mijzelf te registreren bij de KVK.

 

Mijn situatie:

 

- Af en toe ontwikkel ik een website voor iemand anders (1 tot 3 keer per jaar, hier ontvang ik dan per keer niet meer dan 300 euro).

- Sinds 6 maanden ontwikkel ik ook voor mezelf websites gericht op adsense. De inkomsten hiervan lopen nu zodanig op dat ik het op moet gaan geven.

 

Zoals wellicht bekend vallen de adsense inkomsten voor mij als particulier in Box 1.

Per jaar t/m € 15.331 zal ik 32.35% moeten afdragen.

 

Mocht ik er voor kiezen om mezelf te registreren bij de KVK dan zal ik geen onderneming zijn omdat ik zoiezo niet aan het criterium voldoet (minder dan 1224 uur per jaar).

Dus de Adsense inkomsten zullen in 'Resultaat overige werkzaamheden' vallen.

 

Nu vraag ik me af wat de aftrek van de adsense inkomsten is als ik bij de KVK geregistreerd staat?

Is dit hetzelfde als particulier (32,35%) ?

 

En mocht ik mezelf gaan registreren bij de KVK, kunnen de uren die ik besteed aan het ontwikkelen van mijn eigen adsense websites opgeven?

 

Mijn situatie:

- Ik heb een vaste baan (bij mijn werkgever werk ik 32 uur per week)

 

De intentie is om naar 24 uur te gaan, mocht de adsense verder oplopen. Wellicht ook affiliate inkomsten in de toekomst erbij.

 

Graag jullie advies, bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het niet zo dat je altijd een KVK/BTW nummer moet hebben? Volgens mij ben je wel BTW-plichtig namelijk, nu zal Google dat verleggen maar het zal toch aangegeven moeten worden.

 

Google kan alleen maar verleggen als er een BTW-nummer is opgegeven.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Mocht ik er voor kiezen om mezelf te registreren bij de KVK dan zal ik geen onderneming zijn omdat ik zoiezo niet aan het criterium voldoet (minder dan 1224 uur per jaar).

Dus de Adsense inkomsten zullen in 'Resultaat overige werkzaamheden' vallen.

 

Er is geen verband tussen het urencriterium en ondernemerschap. Er is alleen een verband tussen het urencriterium en het recht op ondernemersaftrekken. Het is dus zeker niet zo dat de Adsenseinkomsten per definitie onder ROW vallen.

 

Nu vraag ik me af wat de aftrek van de adsense inkomsten is als ik bij de KVK geregistreerd staat?

Is dit hetzelfde als particulier (32,35%) ?

 

Als je niet aan de ondernemersaftrek voldoet is er geen verschil in heffing tussen jouw situatie en de particulier. Alleen moet je nog rekening houden met een deel Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet.

 

En mocht ik mezelf gaan registreren bij de KVK, kunnen de uren die ik besteed aan het ontwikkelen van mijn eigen adsense websites opgeven?

 

Alle uren die je in je onderneming steekt, zowel declarabel als niet declarabel, tellen meer voor het urencriterium.

 

Verder eens met Bob:

Als je voldoet aan de criteria van een onderneming moet je je inschrijven.

Deze criteria zijn hier na te lezen.

 

Dus mijns inziens wel even inschrijven.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zoals wellicht bekend vallen de adsense inkomsten voor mij als particulier in Box 1.

Per jaar t/m € 15.331 zal ik 32.35% moeten afdragen.

[...]

- Ik heb een vaste baan (bij mijn werkgever werk ik 32 uur per week)

 

In box 1 betaal je inkomstenbelasting over je inkomen "uit werk en woning". Hieronder vallen de categorieën winst, loon, ROW, eigen huis, periodieke uitkeringen en uitgaven voor inkomensvoorzieningen. (Ja, ik weet het, er zijn wel eens logischere indelingen gemaakt ;-)

 

Alle inkomsten en aftrekposten in box 1 worden bij elkaar op geteld, en op het totaal wordt dan het progressieve belastingtarief losgelaten. In 2013 betekent dat dat je 37% betaalt over de eerste 19.000; 42% over het stukje tot pakweg 56.000 en 52% over wat daar nog bovenuitsteekt.

 

Daarnaast betaal je bijdrage zorgverzekeringswet over de eerste 50.000 die je verdient. Als je bij je baas minder dan 50.000 verdient, zul je over je inkomsten uit de websites dus ook pakweg 5% bijdrage zorgverzekeringswet betalen.

 

Reken dus eerder op een belastingdruk van 42% of 47% ipv de genoemde 32%.

Als je activiteiten voldoende substantie hebben, voldoende tijd kosten, er voldoende risico gelopen wordt, voldoende geinvesteerd wordt, etc etc zou je het geheel als een onderneming kunnen beschouwen. Dat betekent dat je sowieso recht hebt op de mkb-winstvrijstelling van 14% over je winst, en als je aan het urencriterium gaat voldoen, ook recht op de ondernemersaftrek.

Uit je verhaal krijg ik eerlijk gezegd niet de indruk dat het voldoende substantie heeft om een onderneming te heten, maar ik ken natuurlijk niet het volledige plaatje.

 

 

Over de registratie bij de KvK: daar heb je geen keuze in. Je bent economisch actief, dan registreer je je. De meerwaarde bestaat uit de eindeloze hoeveelheid oud papier die je dan tegemoet kan zien in de vorm van reclame.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.