Beste medelezers,

 

Ik heb een vraagje aangaande garantie.

Ik heb anderhalf jaar geleden een koeling gekocht bij het inrichten van mijn verbouwde winkel. Het bedrijf wat mijn interieur heeft geleverd (inc koeling etc) is destijds vergeten de afvoer aan te sluiten. Consequentie was dat de koeling het afgelopen april begaf doordat de motor eigenlijk in zijn eigen condens stond te draaien.

Het bedrijf heeft toen een servicebedrijf ingeschakeld en die hebben een "verdampingslekbak" geplaatst deze laat het condenswater verdampen, kortom probleem opgelost.

 

Nu is echter op 20-09 deze lekbak kapot gegaan. Dus het bedrijf wat deze bak geplaatst heeft gebeld en deze heeft een nieuwe geplaatst; toen de monteur hier was zag hij dat het lampje wat erin zat ook defect was en vroeg me of hij dat ook meteen moest vervangen waarop ik ja heb gezegd. Nu ontvang ik van het bedrijf 2 facturen +-750 euro voor het vervangen van de lekbak en 750 euro voor het vervangen van de lamp! Ik stel dat het niet zo kan zijn dat zo'n verdamper al na 5 maanden defect is en het andere bedrijf zegt helaas we geven maar 3 maanden garantie. Bovendien heeft u geen garantie omdat zij het voor mijn interieurbouwer hebben gemaakt en niet voor mij. Ik zou met mijn factuur dus maar bij hen moeten declareren (interieurbouwer is inmiddels failliet).

Verder zijn er op de door mijn medewerker getekende werkbon uren bijgeschreven. De monteur is een goed uur hier geweest maar volgens hen is hij 5 uur bezig geweest met het vervangen van een lampje en is het voor hun heel gebruikelijk dat men achteraf nog uren op de afgetekende bon bijschrijft die in hun eigen werkplaats zijn gewerkt.

 

Ik vind het hele zaakje stinken en ben eigenlijk alleen bereid de daadwerkelijke kosten voor het vervangen van de lamp te betalen. De rest is m.i. garantie en dat verhaal dat een monteur er uren en uren mee bezig is geweest op de werkplaats lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Wat denken jullie hiervan?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43544-garantie-b2b/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welk deel van de factuur zou terecht zijn? Betaal dat eerst en weiger de rest.

Uren op een al getekende opdracht bon erbij schrijven lijkt me zeer onredelijk.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43544-garantie-b2b/#findComment-448324
Delen op andere sites

  • 0

Sterker nog, als zo'n bon de indruk geeft dat je hebt getekend voor wat erop staat is het toevoegen van zaken na het onderteken frauduleus.

 

Wat die garantie betreft kunnen ze overigens wel eens gelijk hebben. Als de eerste reparatie/plaatsing gedaan is in opdracht van, en voor rekening van, de interieurleverancier is het standpunt dat dat louter een overeenkomst tussen de interieurleverancier en het servicebedrijf best te verdedigen.

 

Normaliter zouden ze dan met de interieurleverancier moeten soebatten over garantie, maar gezien die falliet is gaat dat natuurlijk niet gebeuren. Ik vrees echter dat ze wel een punt hebben, zij worden als servicebedrijf natuurlijk niet meer betaald door de interieurleverancier, en zullen ook niet gratis aan de slag gaan om garantie te verlenen aan mensen met wie ze, formeel, geen overeenkomst hebben.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43544-garantie-b2b/#findComment-448326
Delen op andere sites

  • 0

Tonino: Het uur dat de monteur hier is geweest voor die lamp inclusief materiaal en voorrijdkosten lijkt mij.

 

Benm: Het is in principe een nieuw apparaat wat zij bij mij hebben geplaatst. Of ze nu door mij of door de interieurleverancier betaald zijn voor die bak hij is bij heb betaald. De failliete originele opdrachtgever kan en zal natuurlijk nooit aanspraak (kunnen) maken op de garantie.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43544-garantie-b2b/#findComment-448329
Delen op andere sites

  • 0

Heb jij vooraf aangegeven dat het om een garantiezaak gaat of komt dat als een verrassing voor hen? Ik ben het namelijk wel met Benm eens dat er wellicht geen garantieverplichting is tussen jou en dit bedrijf - er is immers nooit een overeenkomst tussen jouw bedrijf en deze installateur overeengekomen, in ieder geval niet tot het moment dat jij contact met ze op nam voor dit euvel.

 

Een garantietraject loopt tussen jou en de verkoper, in dit geval het failliete interieurbouwbedrijf. Mocht de verkoper er niet meer zijn dan richt je je tot de fabrikant of de importeur. Het bedrijf dat je nu hebt ingeschakeld speelt hier geen rol in. Dat betekent natuurlijks geenszins dat je een onredelijke factuur moet betalen maar kan natuurlijke grote gevolgen hebben voor je betaalplicht met betrekking tot redelijke facturen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43544-garantie-b2b/#findComment-448337
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou de facturen betwisten door middel van een aangetekend schrijven waarin je diidelijk aangeeft dat het om een garatiekwesyie gaat en dat dat ook blijkt uit de werkbonnen. Dan wacht je hun schriftelijke reactie af, op basis van deze reactie kun je dan verdere stappen nemen. Ga vooral niet over de factuur in discussie totdat je hun reactie in handen hebt.

 

Koppel vooral terug hoe het gaat. Wij zijn hier én erg nieuwsgierig én helpen graag verder ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43544-garantie-b2b/#findComment-448359
Delen op andere sites

  • 0

Dennis: Ja vooraf aangegeven. Op alle 3 de werkbonnen staat zelfs garantie; zelfs op de bon waar uren naderhand bijgezet zijn. Wellicht hebben ze zelf ook nog eea tegoed van de interieurbouwer en is er op deze manier geprobeerd nog wat terug te krijgen.

 

Let op: het zijn wel vaak voorgedrukte werkbonnen waarop een monteur kan aankruisen wat van toepassing is.

 

Aangenomen werk [ ]

Regiewerk [ ]

Garantie [ ]

 

Verder is er al veel gezegd hier vooraf gaand.

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43544-garantie-b2b/#findComment-448363
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.