• 0

WSNP en tóch behouden eigen bedrijf?

Mijn eigen bedrijf is rendabel, doch schulden van het verleden doen mij de nek om.

Daarom aanvraag WSNP.

Maar waarom met 60+ nog kansloos moeten gaan solliciteren, wanneer je met e eigen bedrijf jouw eigen broek kunt ophouden?

Is er niet een constructie om ( Let wel: legaal) het te behouden, bv een bv waar ik in loondienst kan gaan?

Ik benadeel niemand, neen, ik behoed de gemeenschap van onnodig uitgeven van een uitkering.

 

Wie o wie weet een oplossing?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik benadeel niemand, neen, ik behoed de gemeenschap van onnodig uitgeven van een uitkering.

 

 

Ehh, je benadeeld je schuldeisers?

 

 

Je zegt dat het ebdrijf levensvatbaar is. Waarom niet wederom een bbz krediet aanvragen en daarmee een gehele sanering opzetten? Ja, dat kan. Zelfs met een lopende bbz krediet.

 

 

Je post in een ander eerder bericht:

 

Nu na twee jaar lopen de kosten op en kom ik in de moeilijkheid om alles te betalen en zelfs de aflossingen van het BBZ-krediet komen in gevaar.

 

 

 

 

Klinkt mij niet echt als levensvatbaar.

 

Maar je hebt al eens een bbz gekregen,en je hebt de schulden ook niet verder kunnen inlopen. Waarom ben je van mening dat de onderneming levensvatbaar is?

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Misschien een domme vraag, maar wat is WSNP ?

 

 

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen.

 

 

Even knippen en plakken van een collegasite want moet weg:

 

 

De WSNP is een wettelijk schuldsaneringstraject dat in principe drie jaar duurt. Bij een positieve afronding van de WSNP (de zogenoemde schone lei) worden alle schulden die zijn gemaakt voordat de WSNP van toepassing was, omgezet in een natuurlijke verbintenis. Dit betekent dat ze niet meer betaald hoeven te worden en dat u schuldenvrij bent.

 

Gedurende de WSNP wordt er op een boedelrekening geld gereserveerd voor de betaling van het salaris bewindvoerder, kosten van de rechtbank en de betaling aan de crediteuren.

Link naar reactie
  • 0

Benadelen vindt ik een beladen negatief woord; het lijkt op fraude; neen, het ís niet anders, ik zou het graag anders gezien hebben: iedereen betalen, doch helaas...

Zeker is het bedrijf levensvatbaar, het brengt genoeg op om te leven,als er maar niet afgelost moet worden op oude schulden, en niet alleen maar betalingen betreffende lopende activiteiten.

Het afgesloten BBZ was helaas te laag voor álle schulden te saneren; bovendien waren de daarmee gepaard gaande accountantskosten veel hoger dan beraamd.

Ik zou graag de openstaande schulden saneren (WSNP), het bedrijf verder willen exploiteren, maar dat mag niet inde WSNP.

Ik kan het bedrijf ook verkopen met et beding dat ik in loondienst kom; dan heb ik dus een baan, zoals de WSNP dat wil.

Waarom dan niet een eigen BV beginnen waar ik in loondienst ben??

Iedereen heeft daar baat bij: ik ben niet aangewezen op de sociale dienst ( want met 60+ krijg ik toch geen baan meer) en de schuldeisers kan een beter aanbod gedaan worden. Tóch?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Iedereen heeft daar baat bij: ik ben niet aangewezen op de sociale dienst ( want met 60+ krijg ik toch geen baan meer) en de schuldeisers kan een beter aanbod gedaan worden. Tóch?

Als dat echt zo is, dan moet je er toch uitkomen in het minnelijke traject?

(Tenzij je daar weer een dure adviseur bij haalt...)

 

Wat voor beter aanbod had je voor je schuldeisers in gedachte?

Ik begrijp uit je verhaal dat je bedrijf zonder schulden maar net genoeg resultaat biedt om van te leven.

Link naar reactie
  • 0

 

Als dat echt zo is, dan moet je er toch uitkomen in het minnelijke traject?

(Tenzij je daar weer een dure adviseur bij haalt...)

 

 

Hmm, volgens mij heb je het vaker over dure adviseurs in mijn branche. In 90% van mijn cliënten betaald de gemeente onze kosten en kost het de ondernemer in nood helemaal niets. Maar dan moet er wel een levensvatbaar bedrijf zijn met kansen op een doorstart.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee Danny, dat bedoelde ik niet. Ik refereerde naar de accountant waardoor de eerste reddingspoging met de BBZ-lening is mislukt. Blijkbaar betaalde de gemeente die kosten niet...

 

Zelf had jij trouwens nog deze vraag in het vorige topic van TS open staan:

De gemeente kan het gehele traject voor je doen. Dat is kosteloos. Waarom wil je dan dat een ander commercieel kantoor dat gaat doen voor je?
Link naar reactie
  • 0

Nee Danny, dat bedoelde ik niet. Ik refereerde naar de accountant waardoor de eerste reddingspoging met de BBZ-lening is mislukt. Blijkbaar betaalde de gemeente die kosten niet...

 

 

Oh oke :)

 

 

De kosten van een accountant worden in deze trajecten ook niet vergoed. De kosten van een kantoor die de ondernemer begeleid bij de bbz aanvraag en het uitvoeren van een sanering wordt vergoedt door de gemeente.

 

 

De kosten zijn ook hoog uitgevallen begreep ik. Hoger dan TS dacht en verwachte. TS had daar van te voren afspraken over moeten maken uiteraard.

 

In dit geval zou ik graag de beschikking van de gemeente willen zien om te kijken waar het mis is gegaan toendertijd. Normaal gesproken staat er bij het verstrekken van een bbz krediet een aantal opschortende voorwaarden. Is vaak een hele lijst maar bij deze post is er 1tje erg van belang. Er zou in moeten staan dat TS het bbz krediet alleen krijgt als hij kan aantonen dat alle schulden betaald of afgekocht kunnen worden met het bbz krediet. Het bbz is er niet voor om een gedeelte af te betalen,er dient immers een totaal oplossing te komen.

 

De gemeente heeft hier een krediet beschikbaar gesteld om schulden te betalen,maar TS koos ervoor dat niet volledig te doen. Hij heeft immers de boekhouder er voor een deel mee betaald waardoor er niet genoeg over bleef voor de schuldeisers. Waar het BBZ krediet voor bedoelt is.

 

Ook staat er in dat de ondernemer zonder schriftelijke toestemming van de gemeente GEEN grote uitgaven mogen doen.

 

 

De gemeente kan het gehele traject voor je doen. Dat is kosteloos. Waarom wil je dan dat een ander commercieel kantoor dat gaat doen voor je?

 

HIer bedoel ik overigens dat de gemeente kosteloos het traject kan/moet doen bij het stoppen van het bedrijf. Het traject van particuliere schuldhulpverlening. In dat geval zou het dus vreemd zijn dat TS wil gaan betalen voor deze dienstverlening.

 

 

Levensvatbaar of niet? Je bent er zelf ook niet echt heel duidelijk over.

 

Je zegt dit:

Neen, er blijft dan genoeg over om de maandelijkse aflossing te betalen, anders heeft het toch geen zin.

 

Maar hier zeg je dat er alleen genoeg is voor levensonderhoud.

 

Zeker is het bedrijf levensvatbaar, het brengt genoeg op om te leven,als er maar niet afgelost moet worden op oude schulden

 

 

 

 

 

 

Waarom dan niet een eigen BV beginnen waar ik in loondienst ben??

 

 

Omdat je in de WSNP niet mag ondernemen.(uitzonderlijke gevallen daargelaten)

 

 

 

 

Het afgesloten BBZ was helaas te laag voor álle schulden te saneren;

 

 

 

Hoe kan dat?? Of je haalt veel door elkaar in je posts of je verteld niet het hele verhaal.

 

een bbz kan niet te laag zijn voor een sanering van alle schulden. De schuldeisers kunnen het aanbod weigeren. Een sanering wordt gedaan tegen finale kwijting. Of dat nou 5% of 50% van de totale schuld is maakt niet uit. Ze kunnen ja of nee zeggen.

 

Blijkbaar is er geen sanering opgezet om alle schuldeisers af te kopen anders had de gemeente het krediet niet uitgekeerd.

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Ben het met Danny eens !

 

Iets klopt hier niet, bij de aanvraag zal je moeten aangeven waarvoor de BBZ aangevraagd wordt. Ik kan me niet voorstellen dat e.e.a. verstrekt wordt, dat niet voldoende is om de problematiek op te lossen.

 

Het lijkt er op dat bij de aanvraag niet alles duidelijk was op opgegeven is, of adviseur heeft zitten slapen of er is geen algehele opning van zaken gegeven.

Link naar reactie
  • 0

Bij de gemeentes waar ik voor werk wordt in alle gevallen een bedrijfskapitaal onder opschortende voorwaarde verstrekt als er sprake is van een schuldsanering. Het bedrijfskrediet komt pas beschikbaar indien je voldaan hebt aan de opschortende voorwaarde (als voorwaarde wordt opgenomen dat er een akkoord moet worden bereikt met al je schuldeisers).

 

WSNP is een traject voor particulieren, niet voor ondernemers. Als je een levensvatbare onderneming hebt, zou je mogelijk een nieuwe aanvraag voor het Bbz kunnen indienen, voor een zakelijke schuldsanering. Echter levensvatbaar betekent dat je kunt voldoen aan alle prive en zakelijke verplichtingen. Als ik je verhaal proef kun je niet voldoen aan je zakelijke verplichtingen (namelijk het voldoen aan je aflossingsverplichtingen).

Link naar reactie
  • 0

Bij de gemeentes waar ik voor werk wordt in alle gevallen een bedrijfskapitaal onder opschortende voorwaarde verstrekt als er sprake is van een schuldsanering. Het bedrijfskrediet komt pas beschikbaar indien je voldaan hebt aan de opschortende voorwaarde (als voorwaarde wordt opgenomen dat er een akkoord moet worden bereikt met al je schuldeisers).

 

WSNP is een traject voor particulieren, niet voor ondernemers. Als je een levensvatbare onderneming hebt, zou je mogelijk een nieuwe aanvraag voor het Bbz kunnen indienen, voor een zakelijke schuldsanering. Echter levensvatbaar betekent dat je kunt voldoen aan alle prive en zakelijke verplichtingen. Als ik je verhaal proef kun je niet voldoen aan je zakelijke verplichtingen (namelijk het voldoen aan je aflossingsverplichtingen).

 

Dag Theo,

 

Precies wat ik zeg:)

 

 

Leuk om nog een bbz kenner erbij te hebben op het forum! Welkom hier op Higherlevel!

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 45 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.