• 0

Dringende vraag! btw 21 %>> hoe te factureren??

Dag mensen,

 

Het volgende is het geval:

 

ik verkoop autobanden gebruikte en nieuwe.

Meerendeels gebruikt en die koop ik via mp of ebay in duitsland van particulieren.

Dus bv 100 gebruikte banden voor 500,- , daar schrijf ik een inkoopbon voor. bv 100 gebruikte banden gekocht bij pietje puk , adres etc etc stempel van ons bedrijf etc etc, voor 500,- .

 

1Ste vraag: nou verkoop ik een gebruikte band voor 30,- all in.(all in is inclusief btw, montage etc etc)

Hoe moet ik de factuur maken (berekenen) ?

 

2e vraag: ik koop nieuwe banden btw vrij uit belgie, daar betaal ik geen btw over, maar moet de btw uiteraard wel betalen dat doorbereken ik door aan mijn klant, dus bv band kost 40 ex en ik verkoop hem met 20€ winst , hoe moet ik dan factuur maken??

40 ex gekocht, 21 % van 40 is 8.40 = 48,40 + 20 winst = 68.40,- ??

of anders?

 

 

ik kreeg namelijk een zakelijk klant terug waarvan hij beweerd dat de factuur fout was, ik had de btw van 160,- berekend op 33.60 en hij beweer dat de btw van 160 euro 27.77 was?

(gebruikte banden verkocht)

 

ps: er zijn natuurlijk boekhoudprogamma's , cursussen, maar daar heb ik gewoon geen tijd voor, maar ik snap dit gewoon niet zo goed, ik wil het niet fout doen natuurlijk.

waarom is berekening van mij anders dan die van de klant??

 

kan er iemand simpel uitleggen hoe dat zit ?

 

groeten. alvast bedankt

jim

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het bedrag excl BTW vermenigvuldig je met 1,21.

 

Als het bedrag 160 euro was, dus incl BTW, dan deel je dit door 1,21 en dan zie je dat je klant gelijk heeft.

 

 

Als je een band van 40 euro koopt (excl of zonder BTW) daar schroef je je winst op, dus dat wordt dan 60 euro. Dit vermenigvuldig je met 1,21 en dan kom je op een bedrag uit van 72,60 incl BTW. De 12,60 BTW dien je, na aftrek van de door jouw betaalde BTW, af te dragen aan de fiscus.

Link naar reactie
  • 0

hoi bedankt voor je reactie, maar het probleem is ik koop partijen gebruikte banden .

de prijs van een nieuw band is bekend bv : 40 ex.

 

maar prijs van gebruikt band daar gaat het mij om, dus:

partij gebruikt bv gekocht voor 1000,-

 

in die partij zit een band die ik verkoop voor 30,-

ik heb de banden niet gekocht voor ex btw 23.70,- maar die zat in een partij van 100 banden gekocht voor 1000,-

(gekocht van particulier)

 

hoe moet ik factureren??

 

mvg

 

Link naar reactie
  • 0

hoi bedankt voor je reactie, maar het probleem is ik koop partijen gebruikte banden .

de prijs van een nieuw band is bekend bv : 40 ex.

 

maar prijs van gebruikt band daar gaat het mij om, dus:

partij gebruikt bv gekocht voor 1000,-

 

in die partij zit een band die ik verkoop voor 30,-

ik heb de banden niet gekocht voor ex btw 23.70,- maar die zat in een partij van 100 banden gekocht voor 1000,-

(gekocht van particulier)

 

hoe moet ik factureren??

 

mvg

 

 

Ik zou zeggen gebruik de marge regeling. Als je gebruike producten van particulieren inkoopt dan is dit zonder BTW. Als je ze vervolgens verkoopt dan mag je voor de BTW de marge regeling toepassen.

 

In bovenstaande voorbeeld koop je 1 band in voor €10 en vervolgens verkoop je deze band voor €30 excl BTW. Je marge is dus €20 en hierover reken je de BTW. De verkoopprijs komt dan dus op €34,2 BTW. (10 inkoop, 20 marge en 3,40 BTW). Je mag echter geen BTW vermelden op je factuur.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen gebruik de marge regeling. Als je gebruike producten van particulieren inkoopt dan is dit zonder BTW. Als je ze vervolgens verkoopt dan mag je voor de BTW de marge regeling toepassen.

 

In bovenstaande voorbeeld koop je 1 band in voor €10 en vervolgens verkoop je deze band voor €30. Je marge is dus €20 en hierover reken je de BTW. De verkoopprijs komt dan dus op €34,2 BTW. (10 inkoop, 20 marge en 3,40 BTW).

 

Niet onbelangrijk om te vermelden is dat bij gebruik van de margeregeling de btw NIET op de factuur mag vermelden.

 

lees op de site van de belastingdienst meer over het gebruik van de margeregeling

Er is ook een pagina hoe je omgaat met de btw berekening als er een zakelijke klant komt die toch een btw factuur wil ontvangen. Die pagina heet Normaal btw berekenen bij marge goederen

 

Wat zou doen is zelf even een paar berekeningen maken zodat je de btw berekeningen snapt. Desnoods maak je een standaard spreadsheetje waarin je diverse methoden op een rijtje zet.

Omdat je met gebruikte goederen werkt heb je te maken met meerdere berekeningsmethoden en specifieke regels. Zoals keuze gebruik margeregeling of normale btw regels. Het gebruik van de margeregeling is voor particuliere klanten gunstig omdat de grondslag van de btw lager is en dus de totaalprijs, je kunt dus scherpe prijzen aanbieden. terwijl zakelijke klanten incl btw iets meer aan jou betalen als particulieren, maar excl btw goedkoper uit zijn.

Link naar reactie
  • 0

Het gebruik van de margeregeling is voor particuliere klanten gunstig omdat de grondslag van de btw lager is en dus de totaalprijs, je kunt dus scherpe prijzen aanbieden. terwijl zakelijke klanten incl btw iets meer aan jou betalen als particulieren, maar excl btw goedkoper uit zijn.

 

De prijs excl. btw blijft in alle gevallen gelijk toch?

 

Stel je koopt een band voor €20 en verkoopt deze met €10 marge. Bij een particulier is de verkoopprijs €32,10 en de brutoprijs €30.

 

Dezelfde band met dezelfde marge aan een zakelijke klant geeft een verkoopprijs van €36,30 maar de brutoprijs blijft €30 net als bij de particulier. Je stelt dat de zakelijk klant goedkoper uit is exclusief btw maar dat is niet het geval.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen gebruik de marge regeling. Als je gebruike producten van particulieren inkoopt dan is dit zonder BTW. Als je ze vervolgens verkoopt dan mag je voor de BTW de marge regeling toepassen.

 

In bovenstaande voorbeeld koop je 1 band in voor €10 en vervolgens verkoop je deze band voor €30 excl BTW. Je marge is dus €20 en hierover reken je de BTW. De verkoopprijs komt dan dus op €34,2 BTW. (10 inkoop, 20 marge en 3,40 BTW). Je mag echter geen BTW vermelden op je factuur.

 

 

 

bedankt voor je reactie,

 

ok, ik snap het maar ik koop echt veel banden soms voor 10 p/st soms voor 1 p/st soms 5 p/st, ik heb er 1000 op voorraad

 

en ik verkoop ze bv voor 30,- all in

dus ik moet dan een factuur maken van :

 

totaal ex btw: 24.79,-

btw 21%: 5.20,-

totaal: 30,-

 

 

dit is me factuur bij 30,- all in.

 

de btw die ik afdraag wordt dan?

(koop echt veel banden soms voor 10 p/st soms voor 1 p/st soms 5 p/st)

 

wordt de btw die ik afdraag het gemiddelde bedrag van mijn inkochte goederen?

dus bv : 100 banden 1000,- / 100 banden 200,- / 100 banden 800,- is totaal 300 banden voor 2000,-

gemiddeld 6.66,- per band ?

 

marge : dus de winst over 6.66,- > 30,- is 23.34,- > btw 4.05,- ?

 

 

alvast bedankt.

 

mvg

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dezelfde band met dezelfde marge aan een zakelijke klant geeft een verkoopprijs van €36,30 maar de brutoprijs blijft €30 net als bij de particulier. Je stelt dat de zakelijk klant goedkoper uit is exclusief btw maar dat is niet het geval.

 

ach het is maar hoe je het leest, ik heb het perspectief van de gemiddelde klant even gepakt en niet de "vaktechinsche benadering" met allerlei termen voor verschillende prijzen die onderdeel zijn van de berekeningsmethodiek.

de gebruikte band kost de particulier 32,10 en de zakelijke klant zal na terugkrijgen van de btw maar 30 euro betaald hebben.

 

ik heb het op deze manier uitgelegd omdat ik denk dat banden man nog wel eens een keer aan zijn zakelijke klanten zal moeten uitleggen waarom zij 36,30 betalen voor een band waar particulieren 32,10 voor betalen en toch goedkoper uit zijn .

Er is namelijk een steeds grotere groep zakelijke klanten met maar zeer beperkte kennis van de btw wetgeving en je wilt niet dat ze weglopen omdat ze je berekeningsmethode niet snappen, of erger nog, op je eigens site of social media gaan roepen dat je een oplichter of rare snuiter bent omdat je zakelijke klanten meer berekend voor dezelfde band.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Roel,

Ik zou gewoon willen weten wat hoe ik de factuur moet maken bij particuliere klant en bij zakelijke klant.

 

particulier factuur:

 

verkoop band 1 x 30,-

marge

totaal : 30,-

 

 

??

(door belasting dienst wordt er 21 % over de winst berekend, dat is het gemiddelde van de inkoopprijs dat moet worden afgedragen?)

 

zakelijk factuur:

 

verkoop band 24.79,-

btw 21% : 5.20,-

totaal: 30,-

 

??

 

 

(ik draag direct 21 % af?)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.