• 0

startersregeling 2013.. hoe wordt ingangsdatum bepaald

De posten en reacties op Higher Level hebben me goed op weg geholpen met de startersregeling 2013. Ik loop nu tegen iets aan waarvan ik geen idee heb hoe het zit. Tijdens de onderzoeksperiode heb ik een ondernemingsplan voor een winkel geschreven. De kvk vond het een goed plan. Cruciaal voor het slagen is de winkellocatie. Een goede ruimte was bij het afronden van het ondernemingsplan niet beschikbaar. Ik heb nu een perfecte ruimte gezien, maar deze komt pas per 1 maart beschikbaar. Er hoeft helemaal niets aan te gebeuren. Ik kan de ruimte pas huren nadat ik toestemming van het UWV heb gekregen voor de startersperiode. Nu ben ik bang dat op het moment dat ik toestemming vraag gelijk de 26 weken gaan lopen. Hiermee heb ik dan een veel langere aanlooptijd dan nodig is en zit ik minstens 5 weken duimen te draaien. Waarna er daarna nog tot de tweede week van maart geen geld zal binnenkomen. Aan 6 weken aanlooptijd heb ik meer dan voldoende. Dus start startersregeling vanaf half januari. Maar als ik de ruimte nu niet huur is de kans groot dat hij half januari niet meer beschikbaar is. Heeft iemand misschien ervaring met de startdatum van de startersregeling?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het goed is heb je voor de onderzoeksperiode toestemming van jouw werkcoach gekregen. De KvK kan het wel een goed plan vinden maar geeft geen toestemming voor een onderzoeksperiode als je een UWV uitkering hebt.

 

Is er al een gesprek met je werkcoach geweest na het afronden van de onderzoeksperiode?

 

UWV regelingen zijn soms complex en ondoorzichtig dus antwoorden op een forum moet je altijd vrijblijvend interpreteren.

 

Zou deze vraag gewoon aan je werkcoach voorleggen, hij kent jouw situatie en zal al dan niet met een positieve reactie komen.

Die je altijd schriftelijk ontvangt en waar je bezwaar kan maken of tegen in beroep kan gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hai aspirant winkelier,

 

Ben het met Henk eens. Mijn ervaring is dat veel werkcoaches graag meedenken om starters vanuit de WW een optimale startperiode te bezorgen. Ze spreken bijvoorbeeld af om de startperiode na de (in veel branches slappe) zomermaanden te laten ingaan of pas half januari ipv in december omdat zij ook wel begrijpen dat de kerstperiode geen goede tijd is om te starten.

 

En even een kritische kanttekening: baseer de levensvatbaarheid van jouw bedrijfsidee (voor jezelf) aub niet op de mening van KvK-mensen. Bij de KvK werken veel goede mensen, maar de meesten van hen hebben zelf geen ondernemerservaring en het is erg makkelijk positief te oordelen over andermans financiële vooruitzichten. Dan vinden mensen je aardiger dan wanneer je kritisch bent...

Ik heb inmiddels helaas ook de nodige ex-ondernemers voorbij zien komen waarvan de KvK en UWV vonden dat ze een prima plan hadden geschreven, maar die het desondanks toch niet hebben gered succesvol vanuit de ww te starten...

 

Maar eh, succes met met het UWV erover praten en als je toch wat extra tijd krijgt voordat je startperiode ingaat, kun je die goed gebruiken om je plan te laten lezen aan wat ervaren ondernemers in je omgeving en hen te vragen er gaten in te schieten. Dan wordt het vast een nog beter plan.

 

En om vast aan je naamsbekendheid te gaan werken, want die ga je straks nodig hebben. ;)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Henk en Karen, hartelijk dank voor jullie snelle reactie! Ik hoopte met mijn post een andere startende ondernemer te treffen die recent tegen hetzelfde dilemma was aangelopen. Maar elke reactie wordt natuurlijk met open armen ontvangen! @ Henk: ik heb het officiële traject afgelegd, dus inclusief toestemming UWV en afronding met ondernemingsplan. Maar veel wisselingen bij UWV. Toen het ondernemingsplan klaar was, vertrok mijn coach net naar een andere baan. @ Karen: contact met eerdere coach was zonder meer goed. Hij dacht inderdaad opbouwend mee. @ Henk en Karen: inderdaad de mening van de KvK is voor het starterstraject niet relevant, toch was ik blij met de inhoudelijk feedback die ik van de KvK heb gekregen. @ Karen: ja ik ken de overlevingscijfers. Geeft inderdaad genoeg stof tot nadenken over een goede voorbereiding. Ik heb plan aan andere ondernemers voorgelegd. Waarvan het grootste deel me meldde, dat ze zelf nooit een ondernemersplan gemaakt hebben. Andere tijden (andere economie) waarschijnlijk... Wat betreft het werken aan de naamsbekendheid, ik ga geen internetwinkel beginnen, maar een fysieke winkel, in een gebied waar de loop in zit. Daarom wat mij betreft liever wat meer financiële speelruimte in de eerste maanden openingsmaanden, dan 3 maanden in de startersregeling zonder dat er al een winkel is. Ik ga jullie tip opvolgen en contact opnemen met mijn nieuwe werkcoach!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb plan aan andere ondernemers voorgelegd. Waarvan het grootste deel me meldde, dat ze zelf nooit een ondernemersplan gemaakt hebben. Andere tijden (andere economie) waarschijnlijk...

 

Een ondernemingsplan heeft als doel iemand te dwingen om goed over bepaalde zaken na te denken. Veel ondernemers vinden dat zij al goed nagedacht hebben en vinden een ondernemingsplan niet nodig. Dit kan vooral wanneer je niet afhankelijk bent van derde partijen voor de financiering.

 

Ik had onze onderneming al wekenlang in mijn hoofd doorgelicht en deed de financiering zelf. Vond het daarom nogal overbodig om alles op papier te zetten. De meeste ondernemers hebben denk ik toch een hands-on aanpak en houden niet zo van (overbodig) papierwerk. Dit kan goed gaan maar kan natuurlijk ook fout gaan. Het kan in ieder geval nooit kwaad om een ondernemingsplan te schrijven.

 

Wel moet ik zeggen dat als er echt kritisch naar gekeken wordt, het soms een regelrechte blamage kan voorkomen. Had eens een ondernemingsplan van een nagelstudio voorbij zien komen waarvan de eigenaar dacht 'wel even' binnen de eerste drie maanden (lets say) 50.000 euro omzet te genereren. Zij had haar ondernemingsplan zo gemaakt dat ze precies haar kosten kon denken maar heeft helemaal niet nagedacht over wat er zou gebeuren als zij de eerste drie maanden bijvoorbeeld maar 1000, 5000, of 10.000 euro zou verdienen, dan had ze de deur namelijk al voorgoed kunnen sluiten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.