• 0

Buitenvennootschappelijke kosten

Ik wil samen met een vennoot een VOF oprichten. Het betreft de verkoop en ontwikkeling van een webdienst. Ik doe de verkoop en de andere vennoot ontwikkelt de website verder die hij reeds heeft ontwikkeld in een EMZ.

 

De auto die ik ga aanschaffen willen we buitenvennootschappelijk houden. Ik ga deze enkel zelf gebruiken. De 'tip' daarover las ik op dit forum.

 

Nu vraag ik me af of de kosten die mijn vennoot maakt (hosting, domeinnamen, computer, etc) ook buitenvennootschappelijk kunnen blijven? Het gaat om weinig kosten en het kost veel tijd om al die kosten op een andere naam te zetten, voor zover dat al mogelijk is (denk aan telefoonabonnement).

 

Dat zou echter betekenen dat de VOF zelf nauwelijks kosten maakt. Is dat een bezwaar?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben er al uit. Ik had het onderscheid tussen vermogen (bijvoorbeeld mijn auto) en de kosten niet helder. Vermogen kan in of buiten de VOF zitten, afhankelijk van wat voor soort vermogen het is. De kosten vallen gewoon binnen de VOF. Het maakt dan niet uit of de factuur op naam staat van de VOF of van een van de vennoten.

 

De belastingdienst schrijft daarover: "Als er sprake is van een samenwerkingsverband zoals een VOF of maatschap, dan mogen de facturen op naam staan van één van de vennoten of maten. Het recht op BTW-aftrek komt hierdoor niet in gevaar. Als de factuur aan de factuureisen voldoet (zie Verplichte gegevens op uw factuur) dan is dit verder geen probleem bij een controle door de Belastingdienst."

Link naar reactie
  • 0

Dag MHL,

 

Bedenk je dan wel dat jij een extra bijlage krijgt bij je IB- aangifte, namelijk die voor het buitenvennootschappelijk vermogen.

Daar hoort ook een kleine winst en verliesrekening bij.

 

Kosten voor de VOF kun je niet buiten de vennootschap houden als ze geen verband houden met enig buitenvennootschappelijk vermogen. Maar zoals je schrijft mag hij die, zonder wijziging van tenaamstelling, wel als kosten in de VOF boeken.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.