Een antwoord op de volgende vraag heb ik op de website van de belastingdienst niet kunnen vinden. Mijn voorkeur gaat uit naar een link die antwoord geeft op mijn vragen (digitale brochure belastingdienst o.i.d.; hoewel ik de juiste niet heb gevonden).
Wat zijn de fiscale regels omtrent het zakelijke gebruik van een auto die eigendom is van een privé-persoon die los staat van de onderneming?
Voorbeeldsituatie:
-Als ondernemer (eenmanszaak) maak ik een zakelijke rit voor een cliënt.
-Dit doe ik in een auto die eigendom is van een natuurlijk persoon. Deze persoon staat los van de onderneming.
-Voor de rit vraag ik een vergoeding van mijn cliënt (daarover bereken ik ook btw).
-Voor de rit betaal ik (eventueel) een vergoeding aan de eigenaar.
-Ik betaal de brandstofkosten.
De bijbehorende vragen zijn dan:
-Mag ik de vergoeding voor het gebruik van de auto volledig aftrekken van de winst?
-Mag ik de betaalde BTW over de brandstofkosten volledig terugvragen?
-Mag ik de brandstofkosten exclusief BTW volledig aftrekken van de winst?
De website van de belastingdienst geeft m.i. alleen antwoord op deze situaties:
-De auto is ondernemersvermogen (of zakelijk gehuurd); de auto is privévermogen (of privé gehuurd).
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw tijd en eventuele beantwoording.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Tommy the cat
Tommy the cat
Een antwoord op de volgende vraag heb ik op de website van de belastingdienst niet kunnen vinden. Mijn voorkeur gaat uit naar een link die antwoord geeft op mijn vragen (digitale brochure belastingdienst o.i.d.; hoewel ik de juiste niet heb gevonden).
Wat zijn de fiscale regels omtrent het zakelijke gebruik van een auto die eigendom is van een privé-persoon die los staat van de onderneming?
Voorbeeldsituatie:
-Als ondernemer (eenmanszaak) maak ik een zakelijke rit voor een cliënt.
-Dit doe ik in een auto die eigendom is van een natuurlijk persoon. Deze persoon staat los van de onderneming.
-Voor de rit vraag ik een vergoeding van mijn cliënt (daarover bereken ik ook btw).
-Voor de rit betaal ik (eventueel) een vergoeding aan de eigenaar.
-Ik betaal de brandstofkosten.
De bijbehorende vragen zijn dan:
-Mag ik de vergoeding voor het gebruik van de auto volledig aftrekken van de winst?
-Mag ik de betaalde BTW over de brandstofkosten volledig terugvragen?
-Mag ik de brandstofkosten exclusief BTW volledig aftrekken van de winst?
De website van de belastingdienst geeft m.i. alleen antwoord op deze situaties:
-De auto is ondernemersvermogen (of zakelijk gehuurd); de auto is privévermogen (of privé gehuurd).
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw tijd en eventuele beantwoording.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag