• 0

Zakelijk gebruik van privé-auto van een ander

Een antwoord op de volgende vraag heb ik op de website van de belastingdienst niet kunnen vinden. Mijn voorkeur gaat uit naar een link die antwoord geeft op mijn vragen (digitale brochure belastingdienst o.i.d.; hoewel ik de juiste niet heb gevonden).

 

Wat zijn de fiscale regels omtrent het zakelijke gebruik van een auto die eigendom is van een privé-persoon die los staat van de onderneming?

 

Voorbeeldsituatie:

-Als ondernemer (eenmanszaak) maak ik een zakelijke rit voor een cliënt.

-Dit doe ik in een auto die eigendom is van een natuurlijk persoon. Deze persoon staat los van de onderneming.

-Voor de rit vraag ik een vergoeding van mijn cliënt (daarover bereken ik ook btw).

-Voor de rit betaal ik (eventueel) een vergoeding aan de eigenaar.

-Ik betaal de brandstofkosten.

 

De bijbehorende vragen zijn dan:

-Mag ik de vergoeding voor het gebruik van de auto volledig aftrekken van de winst?

-Mag ik de betaalde BTW over de brandstofkosten volledig terugvragen?

-Mag ik de brandstofkosten exclusief BTW volledig aftrekken van de winst?

 

De website van de belastingdienst geeft m.i. alleen antwoord op deze situaties:

-De auto is ondernemersvermogen (of zakelijk gehuurd); de auto is privévermogen (of privé gehuurd).

 

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw tijd en eventuele beantwoording.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat idee had ik op eerste gevoel ook, totdat ik verder ging zoeken en op dit topic uit kwam.

 

Om dus antwoord te geven op al je vragen: ja dat mag, mits de auto volledig zakelijk is gebruikt. Nog wel een opmerking daarnaast, de verhuurder staat los van de onderneming, maar staat deze ook los van de ondernemer?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat idee had ik op eerste gevoel ook, totdat ik verder ging zoeken en op dit topic uit kwam.

 

(...) Nog wel een opmerking daarnaast, de verhuurder staat los van de onderneming, maar staat deze ook los van de ondernemer?

 

 

Dat hangt af van de keuzes die ik ga maken. Niet per se dus.

 

Ook in het topic waarnaar verwezen wordt, lijkt er dus verschil van inzicht te bestaan. Het wordt alleen maar meer verwarrend zodra een medewerker bij de belastingtelefoon begint over bijtelling, iets wat hier volgens mij helemaal niets mee te maken heeft.

 

Wellicht dat ik schriftelijk contact op moet nemen met het lokale belastingkantoor voor een definitief antwoord.

Link naar reactie
  • 0

Dat idee had ik op eerste gevoel ook, totdat ik verder ging zoeken en op dit topic uit kwam.

 

(...) Nog wel een opmerking daarnaast, de verhuurder staat los van de onderneming, maar staat deze ook los van de ondernemer?

 

 

Dat hangt af van de keuzes die ik ga maken. Niet per se dus.

 

Ook in het topic waarnaar verwezen wordt, lijkt er dus verschil van inzicht te bestaan. Het wordt alleen maar meer verwarrend zodra een medewerker bij de belastingtelefoon begint over bijtelling, iets wat hier volgens mij helemaal niets mee te maken heeft.

 

Wellicht dat ik schriftelijk contact op moet nemen met het lokale belastingkantoor voor een definitief antwoord.

 

Hoe bedoel je het dat deze persoon met de ondernemer verbonden is afhankelijk van de keuzes? Zou je dit iets exacter kunnen toelichten?

 

Wellicht zijn er binnen dat topic verschillende inzichten, maar er zijn 2 bronnen die hetzelfde noemen: Joost Rietveld & Roel Jongman. Gezien de reputatie van beide heren kan je er wel vanuit gaan dat hun antwoorden in 99,5 van de 100 gevallen juist zijn.

 

Wat betreft de bijtelling, dit zou alleen in gevallen van toepassing kunnen zijn dat er sprake is van privé gebruik. In een uitsluitend zakelijke situatie zal er geen sprake zijn van bijtelling.

Link naar reactie
  • 0

Het wordt alleen maar meer verwarrend zodra een medewerker bij de belastingtelefoon begint over bijtelling, iets wat hier volgens mij helemaal niets mee te maken heeft.

 

De Belastingtelefoon is dan ook helemaal niet geschikt om dergelijke vragen te stellen. Daar is het beschikbare personeel gewoon niet voldoende voor geëquipeerd.

 

Ik kan mij helemaal vinden in de vergelijking van de huurauto. Mits de auto volledig zakelijk wordt gebruikt dan zijn de kosten volledig aftrekbaar. Een goede kilometeradministratie is hierbij essentieel om de zakelijkheid aan te kunnen tonen. De BTW over de brandstof zou dan ook volledig terug te vorderen zijn, mits de factuur aan de gestelde factuurvereisten voldoet.

 

Let er alleen wel op dat een aftrekpost voor jou in principe elders belast is. Dus als jij een vergoeding betaalt voor het gebruiken van de auto zijn dit inkomsten die terecht moeten komen in de aangifte Inkomstenbelasting van de eigenaar van de auto.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Let er alleen wel op dat een aftrekpost voor jou in principe elders belast is. Dus als jij een vergoeding betaalt voor het gebruiken van de auto zijn dit inkomsten die terecht moeten komen in de aangifte Inkomstenbelasting van de eigenaar van de auto.

 

Absoluut!

Behalve wanneer je, net zoals bij je eigen privéauto, 19 cent per kilometer ten laste van de winst brengt.

(dat is dus hetzelfde geval als wanneer je de auto privé gehuurd hebt)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.