• 0

Ontslag om bedrijfseconomische redenen

Ik heb met mijn bedrijf al langere tijd van de recessie, de laatste 3 jaar zijn verliesgevend. Het komend jaar zier er niet beter uit,

de reserves zijn op. De omzet zal naar verwachting zakken van 1,2 miljoen naar zo'n 700.000,- .In het eerste kwartaal 2014 zal ik maatregelen moeten gaan nemen, ik wil echter een faillissement voorkomen. Ik heb 3 mensen in vaste dienst, het plan is

om deze alle 3 te ontslaan en alleen verder te gaan en indien nodig werk uit te besteden aan derden.

Vraag is kan dat op deze manier en zo ja krijg ik in deze situatie te maken met ontslagvergoedingen ? Werknemers zijn resp. 1-5 en 15 jaar in dienst. Ik wil eigenlijk alles geruisloos laten verlopen om goede naam en klanten te behouden. Een andere optie is natuurlijk failliet laten verklaren en weer doorstarten maar ben bang dat dat veel rompslomp geeft en naam aantast.

Wat is verstandig in deze en hoe aan te pakken ? graag advies.

Hans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vervelend om te horen Hans52. Ik denk dat iedereen begrip heeft voor de lastige situatie waarin je momenteel zit, maar het is belangrijk om de focus op het positieve i.p.v. het negatieve te richten. Q1 2014 maatregelen nemen noem je in je relaas, wellicht is het handig om nu maatregelen te nemen en al dan niet met behulp van een externe deskundige de zaak in kaart brengen en kijken of je in de nabije toekomst weer kunt plussen in plaats van minnen. 7 ton omzet geeft voldoende perspectief om de boel overeind te houden. Er zijn 1001 manieren om liquiditeit te genereren om zo nog even in de beschutting hiervan/hiermee een plan van aanpak op te stellen. Op de website van het UWV vindt je trouwens een schat aan informatie over je vraag. Zie dit niet als een aanbeveling maar meer als huiswerk zodat je als het wel nodig is enigszins ingelezen kunt handelen. link

http://www.embeddedcomputer.nl Do It Yourself (D.I.Y), Internet of things (Iot) en machine to machine (M2M) electronics.
Link naar reactie
  • 0

Ik heb met mijn bedrijf al langere tijd van de recessie, de laatste 3 jaar zijn verliesgevend. Het komend jaar zier er niet beter uit,

de reserves zijn op. De omzet zal naar verwachting zakken van 1,2 miljoen naar zo'n 700.000,-

 

Is die 1,2mjn van drie jaar terug of is dat de teruggang van 2013 naar geprognotiseerd 2014?

Omzet is natuurlijk niet doorslaggevend, het gaat erom hoeveel winst je met die omzet genereerd. Ik begrijp dat dat al drie jaar niet zo goed gaat.

 

In het eerste kwartaal 2014 zal ik maatregelen moeten gaan nemen, ik wil echter een faillissement voorkomen.

 

Afhankelijk van de situatie is dat wellicht mogelijk. Maar waarom in vredesnaam wachten tot het eerste kwartaal 2014. Zoals het er nu naar uit ziet ben je dan ten minste anderhalf tot twee jaar te laat. Als je in 2011 concludeert dat 2010 verliesgevend is dan moet je dan stappen nemen.

 

Nu je wakker bent geworden: neem nu actie, ga niet wachten tot na de feestdagen!

 

Ik heb 3 mensen in vaste dienst, het plan is om deze alle 3 te ontslaan en alleen verder te gaan en indien nodig werk uit te besteden aan derden.

Vraag is kan dat op deze manier en zo ja krijg ik in deze situatie te maken met ontslagvergoedingen?

 

Dat ligt helemaal aan de route die je kiest. Er zijn meerdere opties:

 

[*]Door middel van een vaststellingsovereenkomst - een redelijke vlotte en vooral goedkoopste manier, vereist wel dat de medewerkers meewerken. Medewerking verlenen heeft geen invloed op het recht op WW. Ontslagvergoedingen zijn niet aan de orde.

[*]Door middel van een aanvraag bij het UWV - dit kan vanwege bedrijfseconomische redenen. Mits goed onderbouwd wordt ontslag bijna altijd gehonoreerd. Duurt iets langer dan de vaststellingsovereenkomst, medewerking van de medewerkers is handig maar niet vereist. Ontslagvergoeding of andere kosten zijn er meestal niet, mits er geen grond is voor de werknemer om naar de rechter te stappen (kennelijk onredelijk ontslag).

[*]Door middel van de gang naar de kantonrechter. Dit gaat het snelst, maar is meestal ook het duurst. De kantonrechter zal zeer waarschijnlijk een ontslagvergoeding toekennen.

 

Wat het verstandigst is moet blijken uit jouw specifieke situatie. Externe kennis in huis halen is dan ook zeer verstandig.

 

Werknemers zijn resp. 1-5 en 15 jaar in dienst. Ik wil eigenlijk alles geruisloos laten verlopen om goede naam en klanten te behouden.

 

Ik denk dat de aandacht eerder uit moet gaan naar het laten drijven van de boot dan je druk maken om hoe de boot eruit ziet. Goede naam is gekoppeld aan de prestaties van het bedrijf en de manier waarop je met je klanten omgaat. Netjes met je personeel omgaan is ook essentieel. Geruisloos laten verlopen van deze operatie hoeft niet door iedereen als netjes te worden ervaren.

 

Een andere optie is natuurlijk failliet laten verklaren en weer doorstarten maar ben bang dat dat veel rompslomp geeft en naam aantast.

Wat is verstandig in deze en hoe aan te pakken ? graag advies.

 

Verstandig is om externe kennis in huis te halen. Kost wat maar levert op de lange termijn veel meer op dan zelf lopen dokteren. Op basis van jouw situatie moet bepaald worden wat de meest verstandige stap is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hans52,

 

Vervelend dat je in dergelijke situatie terecht bent gekomen. Ik schaar me volledig achter Dennis zijn reactie over het in huis halen van externe expertise. Ik kan je van harte aanbevelen om Dennis van Dijk een persoonlijk bericht te sturen. Dan kan er naar het nu gekeken worden, maar ook naar morgen, Q1 2014 en indien nodig verder en is in ieder geval de kans eeen stuk kleiner dat je dure of wellicht onjuiste keuzes maakt.

 

Ik hoop dat je het advies ter harte neemt en wens je veel succes en sterkte.

 

Groet,

Jamie

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.