• 0

Ondernemen in EU (praag)

Ik ben van plan een eenmans zaak te beginnen in Praag(Internet branche).

Heeft iemand hier ervaring in het ondernemen in een EU lidstaat(liefst tsjechie).

 

Wat kunnen zoal de voordelen en de nadelen zijn. en hoe kan ik het beste te werk gaan.

 

een Bedrijfje in nederland of in tsjechie , of beide ?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben momenteel in onderhandeling met een klant in praag, waarvoor ik een database gestructureerde website portal moet maken.

Dit met oog op de hotel branche voor momenteel alleen praag, maar uiteindelijk meerdere steden in Europa. Waarna een online reservering systeem gekoppeld wordt.

 

Waarom praag?

De reden daarvoor, is eigenlijk heel simpel, Ik heb al enige tijd een relatie met een tsjechische. En in de loop der tijd is

mijn intresse alleen maar in dit land gegroeit zowel cultureel als economisch. Vooral in het internet is de markt naar mijn mening erg groeiende.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rick,

 

Leuk om te horen dat je wil gaan ondernemen in Tsjechie. Ik ben toevallig op het moment ook bezig met het starten van een IT onderneming in Tsjechie. Ik ben op zoek naar een bedrijfslocatie in Brno omdat daar de belangrijkste Technische Universiteit zit, maar Praag heeft ook veel voordelen. Voornamelijk omdat je in Praag enorm veel internationale bedrijven vindt (wat ook precies de reden is dat Praag relatief duur is).

 

Tot nu toe zijn mijn belangrijkste selling points voor Tsjechie iig.:

- Veel bedrijfsruimte veer relatief heel weinig geld.

- Werknemers die hoog opgeleid en gemotiveerd zijn

- Part-timers zijn goedkoop (20 uur/week voor €250/maand) en je hoeft maar weinig werkgeversbelastingen te betalen.

- Full-timers hebben nog incl. ziektekosten e.d. steeds maar zo'n 30% overhead bovenop de loonkosten.

- De vrouwen zijn bloedmooi (maar dat heb je al gemerkt ;) )

 

Verder is het redelijk makkelijk om een bedrijf op te starten in Tsjechie. Je hebt als EU-inwoner direct bijna alle rechten van een inwoner van Tsjechie. Als je als bedrijf op wilt gaan treden dan kan je of een 'handelslokatie' oprichten in Tsjechie waarvoor je een Nederlandse B.V. of andere rechtspersoon moet hebben. Daar zitten wel bepaalde grenzen en nadelen, maar die weet ik niet precies.

Als je als bedrijf in Tsjechie wil gaan starten of een huis wil kopen dan zal je een SRO (B.V.) moeten oprichten of een andere bedrijfsvorm met rechtspersoon. Dat kan tegenwoordig zonder zgn. jednatel (je hoeft dus geen Tsjechisch meer te spreken), maar het proces daarvan schijnt nog best wel moeilijk te zijn vanwege de post-communistische bureaucratie.

Ik ben langsgeweest bij de Holland Trade House (een onafhankelijke branche van de KvK in Tsjechie) en zij kunnen dat eventueel voor je regelen voor zo'n 2500 Euro.

 

Verder kan je bij de Nederlands Ambassade in Praag een paar nuttige folders krijgen waarin veel vragen over ondernemen in Tsjechie beantwoord worden.

 

Ik hoop dat ik je hier alvast een beetje mee op weg geholpen heb en wie weet kunnen we elkaar nog vaker helpen!

Link naar reactie
  • 0

Erg bedankt voor de reactie, ook leuk om te horen dat er iemand is die al redelijk ervaren in het gehele gebeuren is.

Klinkt allemaal erg intressant.

Een S.R.O. is momenteel voor mij nog niet van belang. Maar het klinkt allemaal erg aantrekkelijk.

 

Hoop ook dat we in de toekomst vaker kontakt kunnen hebben. Bedankt voor de informatie

Link naar reactie
  • 0

bestaat er niet iets als de tjechische Kamer van Koophandel? andere informatiebronnen? Als je zelf tjechisch kunt lezen, kan je het web aldaar eens afstruinen.

 

Succes.

 

- De Tsjechische KvK (Rejstrik) is helaas niet zo makkelijk te benaderen voor informatie als bv de KvK hier in Nederland.

 

- Je zou het weleens kunnen proberen bij het COETC (Centraal Oost-Europa Trade Club) van KvK, moet je wel eerst lid van zijn e.d. Voor meer informatie hierover kun je contact met mij opnemen.

 

- Info op het web, mogelijk - maar gezien Tsjechie per 1/5 in EU zit en er zeer veel veranderingen zijn (nog steeds), wijzigt ook de situatie en vereisten (+ voor/nadelen van bepaalde keuzen). Er bestaan diverse ondernemingen die je bij het opzetten kunnen helpen - of als je contacten/netwerk hebt, kunnen bepaalde mensen je waarschijnlijk nog beter helpen...

 

 

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rick,

 

Leuk om te horen dat je wil gaan ondernemen in Tsjechie. Ik ben toevallig op het moment ook bezig met het starten van een IT onderneming in Tsjechie. Ik ben op zoek naar een bedrijfslocatie in Brno omdat daar de belangrijkste Technische Universiteit zit, maar Praag heeft ook veel voordelen. Voornamelijk omdat je in Praag enorm veel internationale bedrijven vindt (wat ook precies de reden is dat Praag relatief duur is).

 

Tot nu toe zijn mijn belangrijkste selling points voor Tsjechie iig.:

- Veel bedrijfsruimte veer relatief heel weinig geld.

- Werknemers die hoog opgeleid en gemotiveerd zijn

- Part-timers zijn goedkoop (20 uur/week voor €250/maand) en je hoeft maar weinig werkgeversbelastingen te betalen.

- Full-timers hebben nog incl. ziektekosten e.d. steeds maar zo'n 30% overhead bovenop de loonkosten.

- De vrouwen zijn bloedmooi (maar dat heb je al gemerkt ;) )

 

Verder is het redelijk makkelijk om een bedrijf op te starten in Tsjechie. Je hebt als EU-inwoner direct bijna alle rechten van een inwoner van Tsjechie. Als je als bedrijf op wilt gaan treden dan kan je of een 'handelslokatie' oprichten in Tsjechie waarvoor je een Nederlandse B.V. of andere rechtspersoon moet hebben. Daar zitten wel bepaalde grenzen en nadelen, maar die weet ik niet precies.

Als je als bedrijf in Tsjechie wil gaan starten of een huis wil kopen dan zal je een SRO (B.V.) moeten oprichten of een andere bedrijfsvorm met rechtspersoon. Dat kan tegenwoordig zonder zgn. jednatel (je hoeft dus geen Tsjechisch meer te spreken), maar het proces daarvan schijnt nog best wel moeilijk te zijn vanwege de post-communistische bureaucratie.

Ik ben langsgeweest bij de Holland Trade House (een onafhankelijke branche van de KvK in Tsjechie) en zij kunnen dat eventueel voor je regelen voor zo'n 2500 Euro.

 

Verder kan je bij de Nederlands Ambassade in Praag een paar nuttige folders krijgen waarin veel vragen over ondernemen in Tsjechie beantwoord worden.

 

Ik hoop dat ik je hier alvast een beetje mee op weg geholpen heb en wie weet kunnen we elkaar nog vaker helpen!

 

Goeie tips mtrimpe, van mij krijg je er weer een puntje bij denk ik ;-)

Laat me weten of je een locatie voor huur of koop zoekt, wellicht kan ik je wat contacten of locaties toespelen. Ken een hoop mensen die zich met onroerend goed bezighouden.

 

Verder voor wat betreft Praag - bijna 2x zo duur als erbuiten. Een vestiging in Praag hoeft niet perse, als je maar 'represented' bent. Je aanwezigheid kun je waarborgen door 1 of 2 dagen in praag voor business bij je bestaande en toekomstige klanten langs te gaan. Wij doen dit met een onderneming die 300km van Praag verwijderd is, 1x per week een volledige dag bij 10 tot 15 bedrijven langs... je haalt meer werk op dan dat je op je kantoortje in praag op klanten gaat zitten wachten ;-) De tsjechische (bedrijfs)kultuur is zeer verschillend van de Nederlandse...

 

Anyhow, geinteresseerden in Tsjechie/zaken die n.a.v. zouden willen communiceren kunnen me noten voor m'n MSN of tel.

 

Groet,

 

Stepan Hluchan,

Z Studio - www.zstudio.nl

3 AM Productions - www.3amp.com

 

 

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Zelf heb ik in 2002 een half jaar in Praag gewerkt voor een startend NL Internet bedrijf. Dat was dus nog in de tijd dat ze nog geen lid waren van de EU.

 

 

Wat mij nog bijstaat is de enorme bureaucratie, wat reeds ook al eerder is aangekaart.

 

Positieve dingen zijn inderdaad de wil van de Czechen om zich te ontwikkelen. Er wonen veel jonge mensen met frisse ideeen en energie.

 

Als ik er nog eens zou kunnen wonen/werken zou ik het zo weer doen.

 

Succes.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Zelf heb ik in 2002 een half jaar in Praag gewerkt voor een startend NL Internet bedrijf. Dat was dus nog in de tijd dat ze nog geen lid waren van de EU.

 

 

Wat mij nog bijstaat is de enorme bureaucratie, wat reeds ook al eerder is aangekaart.

 

Positieve dingen zijn inderdaad de wil van de Czechen om zich te ontwikkelen. Er wonen veel jonge mensen met frisse ideeen en energie.

 

Als ik er nog eens zou kunnen wonen/werken zou ik het zo weer doen.

Succes.

 

Bureacratie was er en bestaat nog steeds - en ik ben bang dat dat ook nog wel even aan zal houden. Het is nog steeds zo, dat als je veel mensen kent...de juiste mensen, dat je er redelijk makkelijk omheen kunt werken. Of door connecties, of ...well, money talks. Let wel op dat directe omkoperij niet werkt, je moet diegene toch wel enigszins kennen ;)

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.