• 0

wat is mijn zakelijk deel waard bij vrijwillige overgang naar privé

Beste Lezer(es),

 

Mijn vraag gaat over :

 

* Als een ondernemer zijn tot het ondernemingsvermogen behorende woning met ondergrond naar het privévermogen overbrengt, moet hij fiscaal afrekenen over het verschil tussen de waarde in het economische verkeer en de boekwaarde van die woning met ondergrond

 

* Bedrijfswoning waarde bij vrijwillige overgang naar prive.

* In mijn situatie gaat het slechts om een deel van een pand wat behoort tot het ondernemersvermogen.

 

In 2000 heb ik het pand van mijn ouders voor 84,4 % Privé aangekocht en 16,6 % zakelijk . Daarbij hebben mijn ouders het vruchtgebruik gekregen (2 levens onbeperkt). De woz-waarde in 2000 €168000 De waarde destijds van het zakelijk deel was op de balans €28000 inmiddels heeft er een afschrijving plaatsgevonden tot een bedrag van €21000 . Nu,in 2013 is de woz-waarde €252000 ,maar… men spreekt in de wetgeving over “het fiscaal afrekenen over de waarde in het economisch verkeer” en juist die waarde bepalen daar gaat mijn vraag over !

In de gegevens die de belastingdienst verstrekt staat : Aangezien er mogelijk aanleiding kan zijn om bij de bepaling van de waarde in het economische verkeer van de woning met ondergrond rekening te houden met de omstandigheid, dat deze is bestemd om te dienen als bedrijfswoning voor het desbetreffende bedrijf, alsmede om praktische redenen, keur ik goed dat de waarde in bewoonde staat wordt gesteld op 80% van de waarde in vrije staat.

Echter bij de verplichtte overgang naar privé wordt goedgekeurd een korting van 35 % als de woning gebruikt blijft worden voor zelfbewoning.

Wat is mijn toe te passen korting op de waarde als het pand na de overgang naar privé nog steeds bedrijfsmatig gebruikt en mijn ouders nog steeds in het bezit zijn van het vruchtgebruik en er tot zij anders beslissen daar nog woonachtig zijn.

 

Naar mijn inzicht is de stelling “keur ik goed dat de waarde in bewoonde staat wordt gesteld op 80% van de waarde in vrije staat” , bij mij veel te laag ,omdat het na de vrijwillige overbrenging naar privé het pand niet in vrije staat is .

Ik heb geen recht van gebruik op de rest van het pand slechts het deel van de zaak

Hoe moet ik die waarde in het economische verkeer nu bepalen ,wat is acceptabel ?

 

Help ! Bij voorbaat Dank voor uw inspanning !

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst: wat is de reden dat je het zakelijk deel naar prive wil overbrengen? Hier moet wel een goede reden voor zijn, je kunt niet zomaar besluiten iets wat voorheen zakelijk geetiketteerd was nu plotseling prive te etiketteren.

 

Overigens: 84,4 + 16,6 is 101%....

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Toch even over de heretikettering,

 

Je schrijft dat ook het zakelijke deel van het pand retour privé kan, maar het blijft wel zakelijk in gebruik?

Waarom zou je dat deel dan ook naar privé willen halen, zo dit toegestaan is?

 

Daarnaast qua waarde, het zakelijke deel blijft dus onbezwaard met vruchtgebruik. Lijkt mij dat je de waarde ervan vaststelt zoals je dat destijds bij de aankoop ook gedaan hebt, dus zonder rekening te houden met enige beklemming en dus geen waardedrukkende factor.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.