• 0

Een apart bijtellingsprobleem

Hallo iedereen, zoals de titel al aangeeft zit ik met een mogelijk bijtellingsdilemma, waarvan ik me afvraag, wat is wijsheid (ik post ook maar onder pseudoniem/proxy). De situatie is als volgt:

 

Ik heb de afgelopen jaren 2 leaseauto's gehad. Laten we zeggen een jaar of 10 geleden een groene (totaal vijf jaar gehad) en daarna een witte voor vier jaar. De witte heb ik een jaar geleden ingeleverd als gevolg van burnout/ontslag. Voor beide autos had ik de 500km verklaring, aangezien ik prive echt niets rijdt (leverde de witte na 4 jaar in met 40k op teller).

Omdat ik als gevolg van langdurige burnout en werkeloosheid eigenlijk wel wat anders aan mn hoofd had dan leaseauto's was ik de witte dus vergeten af te melden. Geen probleem zegt de boekhouder, dan meld je hem alsnog met datum 11/2012, dat mag en er is geen boete aan verbonden.

 

Ok, prima, dus ik pak dat formulier wat ik laatst weer kreeg en vul het in. Echter tot mijn grote schrik zie ik het kenteken van de groene van lang geleden er nog staan! Met andere woorden, de groene is nooit afgemeld en de witte is uberhaupt helemaal niet bekend bij de belastingdienst. Nou weet ik vrij zeker dat ik dat destijds heb gedaan, maar dat is blijkbaar veloren gegaan in post of nooit goed geregistreerd. Hoe dan ook, ik weer niet zeker hoe met deze situatie om te gaan.

 

Als eerste moet ik sowieso natuurlijk de groene afmelden, maar als ik dat per 2008 doe, vraag ik me af of ik slapende honden wakker ga maken. Ten tweede, wat doe ik in vredesnaam met die witte. Ik kan hem moeilijk retroactief weer aanmelden per 2008 en direct afmelden per 2012? Of wel? Van de boekhouder krijg ik geen normaal antwoord overigens.

Ik kan ook gewoon de groene afmelden per 2012, maar bij eventuele controle heb ik dan een probleem met de km registratie. Die zou inmiddels eigenlijk verjaard zijn en zou goed moeten zoeken of ik die nog heb. Van de witte heb ik wel een km registratie, maar die is dan nooit aangemeld.

 

Weet me hier geen raad mee eigenlijk, dus als iemand een idee heeft wat nou een goede manier is om dit aan te kaarten bij de belastingdienst?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je voor beide auto's een KM-administratie hebt, waar maak je je dan druk om? Welke slapende honden maak je daarmee wakker?

 

Persoonlijk zou ik niets meer doen. De groene afmelden is onzin want dat is al 5 jaar geleden en de fiscus heeft nooit om jouw KM-admin gevraagd. De witte aan- en afmelden lijkt mij eveneens onzin. Je gaat dan iets verklaren waarvan de feiten al achter je liggen. Die verklaring is bij mijn weten overigens ook niet verplicht.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Sorry, late reactie, maar nog bedankt voor jouw kijk hierop.

Ik krijg wel nog jaarlijks zo'n formulier met het verzoek eventuele veranderingen door te geven en dat zover zij weten ik die groene nog heb. Dus ik vrees dan gezeur bij eventuele controle waarom ik dat niet heb aangegeven. Daarnaast, er rijdt nu een ander in die auto en als die gesnapt wordt bij een evenement, is dat direct aanleiding tot controle. Bij mij dus. Tenminste in theorie dan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.