• 0

Mag ik de margeregeling gebruiken en is dat slim?

Ik heb van mijn hobby (fotografie) mijn bedrijfje als fotograaf gemaakt en ik heb wat vragen over belasting en boekhouding.

 

Vanuit privé breng ik camera’s, lenzen etc. in mijn eenmanszaak wat ik de afgelopen jaren bij elkaar gespaard heb. Als ik het goed begrijp kan ik deze tegen geschatte dagwaarde als investering opvoeren en afschrijven.

 

Een aantal spullen zijn al wat ouder en wil ik dit of volgend jaar vervangen voor nieuwere/betere spullen nadat de eerste opdrachten gedaan zijn.

 

Wanneer ik de spullen verkoop, moet ik hierover BTW rekenen. Echter heb ik bij aankoop nooit BTW teruggekregen (want privé), dus dacht ik aan de margeregeling. De belastingdienst schrijft hierover het volgende:

 

Gebruikt u margegoederen eerst in uw eigen bedrijf en wilt u bij verkoop de margeregeling toepassen? Dat mag alleen als de verkoop van dat soort gebruikte goederen tot uw normale bedrijfsactiviteiten behoort.

 

Nu mijn vraag: zal de belastingdienst het verkopen van camera’s, lenzen en aanverwante zaken ook tot mijn normale bedrijfsactiviteiten rekenen? Ik ben immers fotograaf en geen handelaar. Hier wordt gesteld dat privé gekochte spullen voor de start van de onderneming sowieso niet voor de margeregeling in aanmerking komen. Wat ik best vreemd vind, overigens.

 

Is het slim om de spullen die ik binnenkort wil vervangen niet op te nemen in mijn bedrijf en gewoon privé te houden? Dan kan ik ze straks particulier verkopen en hou ik meer over aan de verkoop, maar als keerzijde kan ik de afschrijving niet als kosten opvoeren...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Kani,

 

Ingeval je een eenmanszaak hebt, je hoeft de privespullen voor de BTW niet in te brengen. Je hoeft dan bij de verkoop ook geen BTW te berekenen.

 

Los daarvan kun je de spullen voor de inkomstenbelasting wel inbrengen (op de balans zetten). Je kan dan gewoon afschrijven.

 

Succes met je zaak,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 67 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.