• 0

Kleine ondernemersregeling kwartaal 4

Dag beste mensen,

 

ik klus af en toe bij als webdesigner en verdien daar zo'n €1000 per maand mee. Nu ben ik geregistreerd bij de KvK waardoor ik elk kwartaal aangifte moet doen.

 

Ik heb dit vanaf maart gedaan (start bedrijf) en de afgelopen 2 kwartalen een bepaald bedrag aan BTW betaald.

 

Nu weet ik echter van de kleine ondernemersregeling. Het bedrag dat ik aan BTW dit jaar na voorbelasting moet betalen is €1421. Daarmee val ik in de kleine ondernemersregeling. Volgens die regeling mag ik maximaal €83 per maand, of €250 per kwartaal in mindering brengen. Ik begrijp niet helemaal waarom de term maximaal erbij staat; waar is dat bedrag nog van afhankelijk?

 

Dit laatste kwartaal moet ik €483 aan BTW betalen, maar als ik €250 per kwartaal (x3 kwartalen) verminder op de aangifte krijg ik geld terug. Klopt dat? Vul ik dan bij punt 5D op de aangifte in dat ik €750 volgens deze regeling terug kan krijgen?

 

Ik heb de pdf van de belastingdienst van voren naar achteren doorgespit maar ik kom er niet uit. Veel te ingewikkeld voor een a-fiscaal type als ik. Ik hoop daarom dat jullie me kunnen helpen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo esnaidero,

 

Welkom op HL.

 

Die 83 euro en 250 euro die jij noemt zijn voorlopige verminderingen die je gedurende jaar mag toepassen. Aan het einde van het jaar, op de aangifte van het 4e kwartaal bereken je het exacte bedrag waar je recht op hebt.

 

Als ik je goed begrijp is jou jaarsaldo van af te dragen en terug te vragen btw 1421 euro. (bedrag dat bij vraag 5c als saldo er uitkomt)

 

Omdat jou Aangiftesaldo boven de 1345 euro ligt krijg je niet alle BTW terug maar moet je zelf uitrekenen wat het bedrag word.

 

In jou geval word dat 2,5 x (1.883 - 1421) = 1155 euro.

Als je in de kwartalen geen KOR heb toegepast, en je saldi gewoon betaald hebt dan vul je dit bedrag in op je aangifte bij vraag 5d

Als je in de kwartalen al bedragen hebt ingevuld bij vraag 5d dan trek je die af van die 1155 en vult het restant in op de aangifte.

 

Het kan zeker zo zijn dat je dus naar aanleiding van je aangifte in het 4e kwartaal geld terug krijgt. Hoeveel is afhankelijk van wat je in de kwartalen hebt gedaan.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraag:je zegt dat het saldo van €1421 bij vraag 5c naar boven komt. Daar komt echter de BTW voor het 4e kwartaal naar voren; nl. €483. Volgens het overzicht krijg ik €672 terug (€1155-483=€672). Moet ik bij de laatste aangifte de totalen van het hele jaar invullen of alleen die van het 4e kwartaal?

Link naar reactie
  • 0

De KOR zoals door Roel is uitgerekend is € 1155

Het ligt eraan wat je bij de vorige 3 kwartalen als KOR al hebt toegepast.

 

Je vult alleen de BTW over het 4e kwartaal in met het restant KOR.

Als je elk kwartaal het maximum van 250 hebt toegepast dan is het restant 1155-750=405

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraag:je zegt dat het saldo van €1421 bij vraag 5c naar boven komt. Daar komt echter de BTW voor het 4e kwartaal naar voren; nl. €483. Volgens het overzicht krijg ik €672 terug (€1155-483=€672). Moet ik bij de laatste aangifte de totalen van het hele jaar invullen of alleen die van het 4e kwartaal?

 

Ja, beetje beroerd geformuleerd. voor4e kwartaal is het 483, maar het totaal van het jaar bij 4c zou op 1421 uit moeten komen (als ik jou startpost goed begrijp is dat het saldo van alle aangiftes van het jaar)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.