• 0

Relatiegeschenken, zakendiners en afschrijvingen werkruimte

Beste HL-leden,

 

Ik heb een paar verschillende vragen:

 

1. Ik heb voor Kerst een aantal flessen wijn en andere sterke drank als relatiegeschenken weggegeven en nu zou ik willen weten in hoeverre dat ik de verschillende kosten kan opvoeren. Ik kom nogal wat tegenstrijdige berichten tegen op het internet, maar ik denk dat het als volgt zit: De btw mag ik in zijn geheel opvoeren en de overige kosten voor 73,5%. Klopt dat? Ter info: ik ben onder de grens van €227 ex BTW gebleven.

 

2. In de afgelopen kwartaal heb ik een aantal zakendiners en -lunches gehad. De kosten daarvan incl de BTW mag voor 73,5% opgevoerd worden. Nu vond ik op dit forum ook een bericht dat de overige 26,5% bij de winst opgeteld moet worden. (Bron) Is dat echt zo? Ik heb me suf gegoogled maar ik kan hier geen verdere informatie over vinden.

 

3. Ik heb een werkruimte in mijn koophuis (geen eigen opgang of afgesloten gedeelte, gewoon een kamer met een bureau en een stoel). Is het mogelijk om mijn bureau, stoel, boekenkast en printer onder te brengen in mijn onderneming (eenmanszaak) om ze vervolgens daar af te schrijven? Ze zijn allemaal nog redelijk nieuw, maar al wel aangeschaft voordat ik begon als ZZP-er. Allen worden op dit moment zeker 90% zakelijk gebruikt. Ook hier vind ik wisselende antwoorden. De een zegt van wel en de ander van niet...

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

Groeten,

Tim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

2. In de afgelopen kwartaal heb ik een aantal zakendiners en -lunches gehad. De kosten daarvan incl de BTW mag voor 73,5% opgevoerd worden. Nu vond ik op dit forum ook een bericht dat de overige 26,5% bij de winst opgeteld moet worden. (Bron) Is dat echt zo? Ik heb me suf gegoogled maar ik kan hier geen verdere informatie over vinden.

 

 

Lees het nog eens goed. Eerst wordt 100% opgevoerd als kosten en daarna wordt 26,5% terug gebracht naar de winstkant. Het is een spreadsheet-trucje om op 73,5% uit te komen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik voeg nog even een 4e vraag toe:

 

4. Ik heb van het weekend een boekenkast gekocht voor in mijn werkruimte aan huis (zie eerste bericht). Klopt het dat ik de kosten hiervan niet kan opvoeren in mijn eenmanszaak, omdat mijn werkruimte geen eigen opgang heeft? De BTW mag ik wel verreken toch?

 

Is er iemand die mij op weg kan helpen met vraag 1 en 3 uit mijn eerste bericht?

Link naar reactie
  • 0

Ik voeg nog even een 4e vraag toe:

 

4. Ik heb van het weekend een boekenkast gekocht voor in mijn werkruimte aan huis (zie eerste bericht). Klopt het dat ik de kosten hiervan niet kan opvoeren in mijn eenmanszaak, omdat mijn werkruimte geen eigen opgang heeft? De BTW mag ik wel verreken toch?

 

De (BTW op de) kosten van de inventaris, voor zover zakelijk, kun je onder voorwaarden aftrekken. De investeringsaftrek zou zelfs in bepaalde gevallen toegepast kunnen worden. Daarnaast kun je ook energie zakelijk opvoeren voor zover die direct wordt gebruikt voor de uitoefening van je bedrijf. Denk aan je computer/printer/lamp in de werkruimte. Als je via google zoekt kom je op de website van "Beeldrijk". Daar staat het allemaal erg duidelijk uitgelegd.

 

Daarnaast kan het zijn dat er nog meer aftrekposten zijn die je kunt gebruiken. Dit is afhankelijk van de vraag of je een woonruimte huurt of bezit. In het laatste geval zijn er voor de IB naar mijn weten vrijwel geen mogelijkheden. Als je een ruimte huurt, kun je terecht op het volgende topic als je wilt weten hoe het precies zit: TOCH WEL: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten.

 

Groeten Thomas

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.