ThomasK

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

ThomasK's trofeeën

  1. Goedenavond, Voor de BTW kan het zakelijk gebruik van je privé-auto ook gevolgen hebben. Je mag de BTW op de gebruikskosten namelijk naar rato aftrekken. Wel moet de verhouding dan blijken uit een registratie. Hierover heb ik toevallig net een vraag gesteld in dit topic Groeten Thomas
  2. Excuses, niet goed gelezen. Je geeft duidelijk aan dat je een koophuis hebt.
  3. De (BTW op de) kosten van de inventaris, voor zover zakelijk, kun je onder voorwaarden aftrekken. De investeringsaftrek zou zelfs in bepaalde gevallen toegepast kunnen worden. Daarnaast kun je ook energie zakelijk opvoeren voor zover die direct wordt gebruikt voor de uitoefening van je bedrijf. Denk aan je computer/printer/lamp in de werkruimte. Als je via google zoekt kom je op de website van "Beeldrijk". Daar staat het allemaal erg duidelijk uitgelegd. Daarnaast kan het zijn dat er nog meer aftrekposten zijn die je kunt gebruiken. Dit is afhankelijk van de vraag of je een woonruimte huurt of bezit. In het laatste geval zijn er voor de IB naar mijn weten vrijwel geen mogelijkheden. Als je een ruimte huurt, kun je terecht op het volgende topic als je wilt weten hoe het precies zit: TOCH WEL: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten. Groeten Thomas
  4. Goedemorgen, Mijn persoonlijke voorkeur zou in jouw situatie ook uitgaan naar de CV. De "stille" vennoot zal hoofdelijk aansprakelijk zijn als hij zich naar buiten (naar bijvoorbeeld bank/klanten) als vennoot presenteert. Normaal gesproken wordt dit gezien als een nadeel, maar in jouw geval is dat denk ik zelfs gewenst. De stille vennoot kan in dit geval zelf kiezen naar wie hij zich wel en naar wie hij zich niet als zijnde vennoot presenteert, waardoor hij enigszins incognito blijft. Groeten Thomas
  5. Goedemorgen Miekje, Wat betreft de IB gaat het goed, mits je een 25% auto rijdt. Gelukkig zijn je autokosten hoger dan je bijtelling, anders zou je te veel IB-bijtelling betalen. In 2011 is het een en ander veranderd wat betreft de berekening van de BTW-bijtelling. Concreet houdt dat in dat de berekening voor de eerste helft van 2011 anders is dan de laatste helft van 2011. Voor 2011 is dus te verklaren waarom het in tweeën gedeeld is, de tweede helft van het jaar moet er (naar rato) 2,7% van de cataloguswaarde gecorrigeerd worden. Heeft je boekhouder dat dan ook gedaan? Op zich is de gehanteerde werkwijze (en de wijziging daarin) van je boekhouder voor 2011 dus goed, alleen snap ik persoonlijk niet waarom er in 2010 een deling door tweeën is toegepast. Kan het zijn dat je de auto deels voor diensten gebruikt hebt die vrijgesteld zijn van BTW? Dat lijkt mij namelijk de enige logische verklaring, maar dat zou betekenen dat je boekhouder een foutje gemaakt heeft in 2011. (Corrigeer me als ik het verkeerd zie) Groeten Thomas
  6. Goedenavond Joost, Heb besloten om het inderdaad volgens de hoofdregel te doen. Het voelt als 'sjoemelen', en het laatste wat ik wil als startende administrateur is gedonder met de belastingdienst. Bedankt voor je snelle reactie! Groeten Thomas
  7. Tja , wat is het verschil in niet kunnen registreren en niet in de administratie willen zetten? Misschien zal een controleur zijn wenkbrauwen fronzen wanneer je wel de zakelijke kilometers kunt bijhouden , je wel de totale BTW kunt optellen, maar niet je totale kilometers per jaar "kunt" afleiden. Terwijl de totale kilometers de meest simpelste registratie is. Dat klopt, het is een heel simpele registratie. Het niet bijhouden levert mij echter een flink voordeel op, waardoor ik daarvoor kies. Ik snap je reactie echter zeker wel. Het is zelfs zo dat het aantal kilometers te schatten zal zijn door het totaal aantal liters benzine in de administratie (teruggerekend vanuit afgetrokken btw) te vermenigvuldigen met het gemiddelde verbruik voor mijn model auto. Mijn zakelijke kilometers registreer ik voor de IB, dus dan is er een (geschatte) deling te maken. @ Joost Rietveld: Hoe denk jij daarover? Zal een inspecteur een dergelijke schatting maken of is dit heel onwaarschijnlijk? Groeten Thomas
  8. Beste Joost, Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik pas de goedkeuring nu me een gerust hart toe. In het vervolg zul je nog wel meer van me zien op het forum. Erg fijn om gebruik te kunnen maken van jullie brede ervaring. Groeten Thomas
  9. Goedenavond forumleden, Tot nu toe kon ik het antwoord op mijn vraag altijd vinden in de bestaande topics. Nu loop ik echter een paar dagen met een vraag, waarop ik het antwoord helaas niet heb kunnen vinden. Daarom heb ik mij nu aangemeld, in de wetenschap dat jullie me hierbij kunnen helpen. Het gaat om aftrekken van de BTW op de gebruikskosten á €4000 van mijn privé-auto (benzine, onderhoud). Ik wil graag gebruik maken van de goedkeuring van de staatssecretaris in het besluit van 11 juli 2012 (forfait). In mijn geval pakt deze regeling namelijk erg gunstig uit. Eerst zal ik een en ander nader toelichten. Door studie (niet zakelijk aftrekbaar), parttime loondienst en vakantie, rijd ik 25000 km privé per jaar. Sinds 1 januari ben ik een eenmanszaak begonnen om de volledige administratie en belasting te doen voor nu al 2 (eind van het jaar minimaal 3) eenmanszaken. Daarnaast leg ik mij toe op de belastingaangifte voor particulieren. Hiervoor denk ik ongeveer 3000 km per jaar te rijden. De btw-aftrekpost die ontstaat, een kleine €700, is veel meer dan het forfait (ik kom in aanmerking voor het lage tarief) dat ik zal moeten afdragen: €14750 x 1,5% = €221,25. Bovendien kom ik op deze manier sneller in aanmerking voor de KOR, omdat de voorbelasting hoger is. Nu vraag ik me echter af in hoeverre er sprake is van keuzevrijheid tussen kilometerregistratie/forfait of de mogelijkheid om deze keuze te beïnvloeden. Het bijhouden van een kilometerregistratie is in mijn geval aanmerkelijk minder gunstig, zelfs wanneer ik zou kiezen om de BTW op onderhoud niet af te trekken om het kunnen bepalen van de werkeljke verhouding te voorkomen. Wel houd ik uiteraard een registratie bij van de zakelijke kilometers voor de onbelaste reiskostenvergoeding, maar hieruit blijken geen begin- en eindstanden. Ik rijd echter een zeer beperkt deel zakelijk. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik op den duur minder privé (geen studie en loondienst meer) en meer zakelijk ga rijden, waardoor een gezondere verhouding ontstaat. Mijn vraag is dus eigenlijk: rijd ik wel genoeg zakelijke kilometers om het op mijn manier aan te pakken? En daarnaast zou ik graag jullie mening hierover horen. Met vriendelijke groet, Thomas
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.