Momenteel loopt voor mij een aanvraag Wwb nadat ik eind 2013 noodgedwongen mijn bedrijf heb moeten stilleggen na een negatief IMK rapport.
Dit rapport wordt de komende tijd nog aangevochten maar dat kan wel weer een flinke tijd duren. situatie nu is dus dat ik aanvraag Wwb heb lopen vanaf 1 januari maar afhandeling daarvan kan 8 weken duren
Nu zijn er echter regelingen om vanuit uitkering een bedrijf te starten.
Ik kwam de volgende 2 opties tegen:
1. Voor minder uren een WW-uitkering ontvangen. U heeft dan geen toestemming meer nodig van het UWV om een bedrijf te starten. Alle uren die u besteedt aan het opzetten van uw bedrijf haalt het UWV af van de WW-uitkering.
2. Tijdens een startperiode van maximaal 26 weken een vaste, lagere uitkering ontvangen. U ontvangt dan 29% minder uitkering. Dit heet de startersregeling. In die periode hoeft u niet te solliciteren. Deze regeling is op 1 januari 2013 ingegaan. Maakte u voor 2013 gebruik van de startersregeling? Dan gelden voor u de oude voorwaarden. Gaat u na 26 weken fulltime door met uw bedrijf, dan stopt de WW-uitkering. Parttimers krijgen nog wel een uitkering voor de overige uren. Als blijkt dat ondernemerschap toch niet de oplossing is, dan kunt u de onderneming stoppen. De uitkering loopt door zolang daar nog recht op is.
Bij optie 2 wordt gesproken over dat je 29% minder uitkering ontvangt. Nu is mijn vraag als volgt:
is die 29% over het bedrag dat je ontvangt of over het normbedrag van de bijstand die voor je geld?
Aangezien mijn partner inkomsten heeft van laten we even zeggen 65% van de bijstandsnorm krijgen we dus 35% bijstand aangevuld.
Als die vermindering van 29% dus over normbedrag zou gaan krijgen we nog maar 6% aangevuld en moeten we dus nog leven van 71% van bijstandsnorm. Gaat het over het te ontvangen bedrag dan krijgen we nog een 24,85% aangevuld en moeten we leven van 89,85% van bijstandsnorm. Daartussen zit een verschil van ongeveer 250 euro per maand.
Wie weet dus de exacte regel waaruit blijkt over welk bedrag die inhouding gaat?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
verwijdert account
verwijdert account
Momenteel loopt voor mij een aanvraag Wwb nadat ik eind 2013 noodgedwongen mijn bedrijf heb moeten stilleggen na een negatief IMK rapport.
Dit rapport wordt de komende tijd nog aangevochten maar dat kan wel weer een flinke tijd duren. situatie nu is dus dat ik aanvraag Wwb heb lopen vanaf 1 januari maar afhandeling daarvan kan 8 weken duren
Nu zijn er echter regelingen om vanuit uitkering een bedrijf te starten.
Ik kwam de volgende 2 opties tegen:
Bij optie 2 wordt gesproken over dat je 29% minder uitkering ontvangt. Nu is mijn vraag als volgt:
is die 29% over het bedrag dat je ontvangt of over het normbedrag van de bijstand die voor je geld?
Aangezien mijn partner inkomsten heeft van laten we even zeggen 65% van de bijstandsnorm krijgen we dus 35% bijstand aangevuld.
Als die vermindering van 29% dus over normbedrag zou gaan krijgen we nog maar 6% aangevuld en moeten we dus nog leven van 71% van bijstandsnorm. Gaat het over het te ontvangen bedrag dan krijgen we nog een 24,85% aangevuld en moeten we leven van 89,85% van bijstandsnorm. Daartussen zit een verschil van ongeveer 250 euro per maand.
Wie weet dus de exacte regel waaruit blijkt over welk bedrag die inhouding gaat?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44356-starten-bedrijf-vanuit-wwb-uitkering/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
36 antwoorden op deze vraag