• 0

Vragen (oprichten) intervisiegroep

Ik ben inmiddels bezig met het oprichten van een intervisiegroep.

De oproep was uitgezet op LinkedIn en de groep is inmiddels al zo goed als compleet.

Deze intervisiegroep zal geregeld fysiek bij elkaar komen.

 

Wel had ik enkele vragen aan hen die wellicht zelf al wat ervaring hebben met een intervisiegroep.

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk:

 

- Of het bijvoorbeeld mogelijk is om eens bij een bestaande intervisiegroep een kort kijkje in de keuken te regelen?

 

- Is het verstandig om deelnemers die (in)direct concurrent zijn in 1 en dezelfde intervisiegroep deel te laten nemen?

Mijn intuïtie zegt van niet, maar wil het toch even gevraagd hebben. Dit vraagstuk speelt enigszins bij ons.

- Kan het ook wel eens voorkomen dat een groep het probleem gezamenlijk herkent, maar alle deelnemers zelf ook niet tot een oplossing kunnen komen? Is dit waar de diverse intervisie-methodieken van pas kunnen komen?

 

Groeten,

Alfonso

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Alfonso,

 

Goed dat je hier mee bezig bent! Zelf heb ik als ondernemer 4 jaar in een intervisieclub gezeten, in het begin ook met een coach, en vond het erg waardevol. Nu organiseer ik zelf af en toe een intervisiedag, en merk dat deelnemers het erg nuttig vinden. Bij deze een antwoord op je vragen en algemene tips.

 

- Een kijkje in de keuken zal moeilijk en vreemd zijn. De kracht van intervisie is dat je alles kan zeggen, en als er iemand van buiten bij is (jij), dan zal men niet zo open reageren als zou moeten. Het is dus moeilijk om echt te ervaren wat intervisie is.

- Concurrenten is inderdaad lastig. Maar soms ligt concurrentie wat verder weg. Als je 2 software bedrijven hebt zouden ze hetzelfde kunnen maken, maar misschien zitten ze in een andere markt. Het belangrijkste is dat alle deelnemers volledig eerlijk kunnen zijn.

- Daarom zou ik beginnen met duidelijke afspraken maken over de intervisie. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld het document bijgevoegd aan deze post, die alle deelnemers van zo´n intervisiedag ondertekenen. Ieder document en iedere groep heeft zijn eigen vorm, deze past bij de dag die ik organiseer. Maar doordat iedereen ondertekent vormt dat direct een band.

- Zoek een ruimte waar iedereen zich op zijn gemak voelt en vrij kan praten. Na een tijd maakt dat minder uit, maar in het begin moet de sfeer nog bepaald worden.

- Dat er geen oplossing wordt verzonnen is heel realistisch. Je hebt inmiddels vaak geen experts op een bepaald gebied. Bijv. als je met allemaal ZZP-ers zit, en iemand wil misschien gaan uitbreiden met werknemers. Het leuke aan intervisie is dat iedereen wel iets te zeggen heeft. En misschien is het advies dat je er een expert bij moet zoeken.

- Intervisie methoden zijn dan idd altijd belangrijk. En dan niet om tot de praktische oplossing te komen (hoe regel ik het juridisch) maar vooral om te helpen keuzes te maken (waar ligt de prioriteit, wat vind je belangrijk, wat past het beste bij jou).

 

Veel succes en plezier!

En ik hoor graag hoe het gaat, en of de intervisie waardevol is.

 

Groeten, Arthur

De_Kloosterdag_Code.pdf

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Hoi Arthur,

 

Bedankt voor de inhoudelijk reactie.

Op de code die je had opgesteld kwam ik vorige week grotendeels ook uit. Dus dat is een groot pluspunt.

Ik zie ook dat je dit mensen laat ondertekenen. En dat is zeker geen gek idee.

Het onderstreept dat de intervisiegroep geen vrijblijvende aangelegenheid is. En dat is goed.

 

Hoelang duren bij jou normaliter die bijeenkomsten?

 

Ik weet niet of het een bekende intervisiemethode is, maar ben zelf zeer gecharmeerd van het socratische dialoog.

Hierbij ligt het accent voornamelijk op de vragen van de ander. Waarbij je met die vragen, en het doorvragen, tot de essentie van een vraagstuk kan komen.

Zelf heb ik wel eens een bijeenkomst, onder leiding van een filosoof, hierover bijgewoond. En naast dat het effectief is vond ik het ook een uitermate diplomatieke wijze van gespreksvoering.

In plaats van iemand rechtstreeks een gewenst/ongewenst advies te geven over wat hij in andermans ogen zou moeten doen probeer je aan de hand van doorvragen de persoon in kwestie tot zijn/haar eigen conclusie te begeleiden.

Begeleiden, dus niet leiden.

Dus ipv: "dit is het antwoord voor jou!!" -> "Zou dit antwoord iets voor jou kunnen zijn? En zo ja of nee, waarom dan?"

Men draagt dus inhoudelijke reacties aan, maar laat je laat in het gesprek het aan de ander over om te bepalen of het iets voor 'm is.

 

Je opmerking over het kijkje in de keuken had ik nog niet zo bekeken. Dank daarvoor.

 

Het zijn natuurlijk allemaal ZZP'ers, met doorgaans een kantoor aan huis.

Ik denk dat lang niet iedereen een geschikte ruimte thuis heeft om daar zo'n intervisiesessie te kunnen houden.

 

Voor de ruimte zat ik zelf wel eens te spelen met de gedachte om het overdag ergens achter in een rustig café/restaurant te houden.

Zelf woon ik wel eens bijeenkomsten bij waar veel wordt afgepraat en het doorgaans zeer rustig is op dat soort locaties. Mits je het dan wel overdag doet.

Het is wellicht de meest toegankelijke en goedkoopste oplossing.

 

Groeten,

Alfonso

Link naar reactie
  • 0

Hoi Alfonso,

 

De bijeenkomsten die ik zelf had waren meestal 3 uur. We waren met 3 tot 6 man, op die manier kan iedereen genoeg zijn zegje doen en kan je 1 of 2 cases/situaties goed bespreken. We deden dat ook wel met eten erbij, dus ook tijd om bij te praten, nieuwtjes uit te wisselen, enz. (Ik organiseer nu ook wel eens 1 volle dag met 4 mensen, maar dat is meer eenmalig).

 

De socratische dialoog heb ik van gehoord, maar ken ik niet goed. Maar eigenlijk beschrijf je wat ik zelf het verschil noem tussen adviseren (dit moet je doen) en coachen (wat zijn de opties? Wat voel je bij ieder van deze opties?). Ik zou je idd adviseren ( ;) ) om te beginnen met het coachen van elkaar, hoewel soms een advies ook echt goed is. Je leert namelijk je intervisie-collega's goed kennen, en kan daardoor iemand goed adviseren.

 

Qua locatie kan bij iemand thuis zeer geschikt zijn, omdat je dan niet gestoord wordt (mits geen kinderen aanwezig). En cafe overdag kan ook zeker geschikt zijn, dan zou ik wel aan de barman vragen of je niet gestoord kan worden.

 

Groeten, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

We zijn een tijdje terug begonnen, hebben binnenkort onze derde bijeenkomst.

Met z'n zessen, waarvan er twee min of meer hetzelfde vak uitoefenen, maar concurrenten? Mwah.

 

Wat ik ni de samenstelling belangrijk vond, was elkaar goed genoeg (leren) kennen om elkaar te vertrouwen maar voldoende van elkaar verschillen om van elkaar te kunnen leren.

 

Begin februari derde bijeenkosmt. Omdat ik als enige niet uit Utrecht kom, ruimte gehuurd bij een flexplekken-hipsterhol. Kost 50,- dat is nog geen 10,- per persoon dus dat vond ik zeer goed te dragen. Zomaar een café zou ik voor mijn groep niet doen, ik wil dat mensen er vanuti kunnen gaan dat er niemand binnenloopt en niemand meeluistert. 95% van wat er verteld wordt is helemaal niet vertrouweljik, maar het is die 5% die een intervisiegroep wellicht de moeite waard maakt.

 

We hebben de eerste bijeenkomst gebruikt om verwachtingen uit te spreken, elkaar een beetje af te tasten. Tot nu toe duurde e.e.a. steeds van 9 tot 12 en dat is zo voorbij, maar ook wel zat.

 

Ik denk dat het belangrijk is dat de deelnemers zichzelf en elkaar durven te vragen "waar ben jij nu het méést mee geholpen?" Advies is leuk, maar de meeste ondernemers komen om in goedbedoelde adviezen. Ik denk dat een intervisiegroep kan helpen om te onderzoeken waarom je niet in staat bent om het beste advies te selecteren en uit te voeren. Of gewoon om even 5 supergoede frisse ideeën te horen, dat mag bij ons ook.

 

Overweeg om het programma afwisselend plenair te doen (met de hele groep) en voro onderdelen uiteen te gaan in kleinere groepjes, dat houdt het dynamisch.

Succes!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.