• 0

Boek je facturen op factuurdatum of betalingsdatum?

Hallo,

 

Ik heb een vraag over het boeken van facturen. Nu ik bezig ben met de aangifte over 2012 en 2013 zie ik dat een aantal facturen die ik heb uitgeschreven in 2012 door cliënten pas zijn betaald in 2013.

 

Mijn vragen:

 

- kan ik deze facturen uit 2012 dan opvoeren voor de aangifte IB 2012 ipv 2013?

- of kan ik deze ook opvoeren in 2013?

- M.a.w: wat is toegestaan hierin: kun je zelf bepalen of je de factuurdatum of de betalingsdatum hanteert bij de aangifte?

 

Ik hoorde van een bevriende ZZP-er in Duitsland dat men daar zelf kan kiezen welk criteria men gebruikt, maar is dit in Nederland ook zo?

 

Bij voorbaat dank,

G.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Grover

 

Die keuze heb je hier niet ;)

 

Voor de IB geldt dat de omzet toegerekend moet worden aan de periode waarin ze gerealiseerd is, ook al factureer je achteraf en vindt betaling ook achteraf plaats.

 

Slechts voor de BTW kijken we naar de factuurdatum (en dus ook niet naar de betalingsdatum, tenzij je het kasstelsel mag toepassen, bijv. bij winkelverkoop).

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Grover

 

Die keuze heb je hier niet ;)

 

Voor de IB geldt dat de omzet toegerekend moet worden aan de periode waarin ze gerealiseerd is, ook al factureer je achteraf en vindt betaling ook achteraf plaats.

 

Bedankt voor je snelle antwoord, Joost.

 

Dus als ik het goed begrijp, kan ik de facturen die ik heb uitgeschreven in 2012 (dus met een factuurdatum uit 2012) en die pas betaald zijn door mijn clienten in 2013, WEL opvoeren voor de IB 2012? EN niet voor de IB 2013?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.