• 0

Ondernemen in Duitsland

Hallo allemaal,

 

Ik zou graag een aantal dingen willen vragen m.b.t. het ondernemen in Duitsland.

 

Het idee is om een webshop te beginnen met een producten die in Nederland gefabriceerd worden. Om deze producten te kunnen bekijken wil ik een showroom openen.

 

Nu is mijn vraag aan jullie waar ik allemaal rekening mee dien te houden als ik deze onderneming wil opstarten. Verder ben ik benieuwd naar:

- Wat is de beste rechtsvorm voor een bedrijf dat enkel een webshop en showroom heeft;

- Hoe gaat de betalingen van BTW in Duitsland in zijn werk? of dien ik de BTW gewoon in Nederland op te geven;

- Wat zijn de voor- en nadelen van ondernemen in Duitsland (buiten het feit om dat alles in een vreemde taal is);

 

Graag hoor ik ook van mensen die ervaring hebben met ondernemen in Duitsland waar ik allemaal rekening mee dien te houden. Kennis van ondernemen in Duitsland heb ik nagenoeg niet.

 

In afwachting van jullie reactie,

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste J.K.M.

 

Met deze vragen kun je onder andere terecht bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Zij hebben een landenpagina voor Duitsland, hier staan bijvoorbeeld de do's-and-don'ts in Duitsland. Ook de Nederlands-Duitse Handelskamer kun je benaderen met vragen over de Duitse markt, belastingen enz.

 

Succes!

 

Claudia Smits

Antwoord voor bedrijven

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

- Wat is de beste rechtsvorm voor een bedrijf dat enkel een webshop en showroom heeft;

 

- Hoe gaat de betalingen van BTW in Duitsland in zijn werk? of dien ik de BTW gewoon in Nederland op te geven;

 

Je zult in ieder geval moeten beginnen bij het plaatselijke "Ordungsamt" en daar een "gewerbliche Tätigkeit" aanmelden. Deze geven dat door aan de belastingdienst en de IHK (KVK). Na enige tijd krijg je automatisch een "Steuernummer" toegekend en een vragenlijst van de belastingdienst. Daar kun je dan aangeven, dat je gebruik wil maken van een KOR en hoef je geen "Umsatzsteuervoranmeldung" af te geven als je omzet van het afgelopen jaar beneden de Euro 17:500 bedroeg en voor het lopende jaar minder dan Euro 50.000 bedraagt. Als je alleen maar een showroom hebt en geen goederen vanuit Duitsland levert, blijf je daar altijd onder. Let wel, je moet dan, als je vanuit Duitsland factureert, bruto bedragen op je rekening aangeven (bedragen inclusief BTW, zonder de BTW apart te noemen) en mag betaalde BTW in Duitsland niet terugvorderen. Ook niet over de huur die je voor je showroom betaalt. Als je omzet beneden de Euro 17.500 blijft en je toch niet van de KOR gebruik wilt maken, kun je de BTW over de huur wel aftrekken. Je moet dan wel het eerste jaar iedere maand en de daaropvolgende jaren ieder kwartaal een "Umsatzsteuervoranmelding" indienen.

 

De beste rechtsvorm is in dit geval "Einzelkaufmann".

 

Het is een wezenlijk verschil of je alleen maar een showroom hebt en geen magazijn van waaruit je de goederen aan je klanten levert. Lever je vanuit een magazijn in Duitsland komt de waarde mogelijk boven deze KOR grens van 17.500 en ben je verplicht BTW aan te geven en af te dragen. Ook al schrijf je je facturen als berdijf met een vestiging in Nederland. De plaats van het begin van de levering van goederen bepaalt waar de BTW plicht ontstaat. Het feit dat je magazijn in Duitsland maar een tussenopslag is wordt door de duitse fiscus niet geaccepteerd.

 

Maar je wilt alleen maar een showroom en geen actieve verkoop met levering vanuit een duitse opslag. Het is dus relatief eenvoudig.

 

Nadat je je aangemeld hebt bij het plaatselijk Ordnungsamt krijg je ook bericht van de duitse KVK met een rekening voor je lidmaatschap. De kosten hangen af van je totale omzet per jaar. Deze wordt automatisch doorgegeven door de belastingdienst. Daar hoef je dus verder niets voor te doen. Alleen de rekening betalen.

 

Daarnaast komt, als je personeel in dienst hebt in je showroom, nog de "Berufsgenossenschaft für den Einzelhandel". Een onnodig gezwel dat je personeel verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid bij arbeidsongevallen e. d. en je bedrijf 1 keer in de zoveel tijd controleert of er wel brandblussers hangen, de bordjes "uitgang" goed zichtbaar zijn en een hoop onnodige onzin van je eist. Om je een voorbeeld te geven: Ik had mijn kantoor, op de tweede verdieping, direct naast de trap naar beneden. Mijn computer stond op een stenen vloer. Ik kreeg een waarschuwing, dat computer en de stopcontacten 20 cm van de vloer moesten staan om te voorkomen dat er kortsluitng zou ontstaan in geval van overstroming.

 

- Wat zijn de voor- en nadelen van ondernemen in Duitsland (buiten het feit om dat alles in een vreemde taal is);

 

Als je alleen maar een showroom in Duitsland hebt, en verder geen actieve verkoop of uitlevering van goederen, zie ik geen nadelen aan je concept. Alleen als je daadwerkelijk een operatief bedrijf hebt in Duitsland wordt het wat ingewikkelder en krijg je te maken met de duitse bureaucratie. En die is volgens mij heel wat lastiger dan in Nederland. Je hebt hier eigenlijk geen klanten nodig om je toch de hele dag bedrijfsmatig met vanalles en nog wat bezig te houden.

 

Succes

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

PS. Ik ben er bij mijn vorige post vanuit gegaan, dat je een bedrijf in Nederland hebt aangemeld en je de hele verkoop en administratie daar voert en je belasting in nederland betaalt en dat ook zo wil houden. Verhuis je zelf naar Duitsland en opereer je volledig van hieruit liggen de zaken wat anders.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties!

 

Het gaat om een bedrijf dat producten die in Nederland worden gemaakt in Duitsland gaat verkopen. De distributie en inkoop komt vanuit Nederland. Het product wordt in Nederland gemaakt bij een kennis van mij (hij heeft hier een bedrijf in), om vervolgens deze producten voor een meerprijs in Duitsland door te verkopen. Ik zal dus naar mijn inziens wel degelijk belasting aangifte moeten doen in Duitsland. Wellicht werpt deze informatie een heel ander licht op de zaak?

 

Het gaat dus om actieve verkoop aan Duitsers en het zou dan ook echt een apart bedrijf worden gescheiden van mijn Nederlandse handelspartner.

 

In afwachting van jullie reactie,

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je het jezelf te moeilijk gaat maken.

 

Als je je webshop in Nederland hebt / aanmeldt en de goederen vanuit Nederland aan een duitse klant verkoopt, en dan ook nog vanuit een magazijn of af fabriek in Nederland direct aan de klant in Duitsland verstuurt, verkoop je de goederen niet IN Duitsland maar AAN Duitse klanten en kun je dat alsvolgt doen:

 

- aan bedrijven binnen de EU als intracommunautaire levering zonder berekening van BTW. Je moet dan wel in NL aangeven wat het BTW-nummer van je klant is.

 

- aan particulieren binnen de EU normaal met de nederlandse BTW die je in Nederland dan ook moet afdragen.

 

Ik denk dat dat het minst ingewikkeld is en zeker wat betreft kosten (Belastingadviseur en alle rompslomp van bijdragen voor afvalverwerking etc. etc. in Duitsland) het goedkoopst zal zijn.

 

Het is dus niet van belang of je die producten aan iemand in Nederland of iemand in Duitsland verkoopt. Het is alleen van belang of je echte verkopen met administratie en rekeningstelling IN Duitsland hebt of vanuit een duits magazijn uitlevert. Dan moet je namelijk een uitgebreide aangifte in Duitsland doen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Dit is inderdaad wel de manier om het aan te pakken. Wat wel belangrijk is dat je moet kunnen aantonen dat de goederen fysiek in Duitsland afgeleverd zijn, alleen een BTW-nummer van de Duitse afnemer is onvoldoende. Ik heb geen idee van je omzet maar als je aan particulieren levert moet je in de gaten houden dat je niet boven het drempelbedrag voor afstandsverkopen uitkomt, anders moet je met Duitse BTW gaan factureren. Het drempelbedrag voor Duitsland is 100.00 Euro (nog vrij hoog in vergelijking met sommige andere lidstaten).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bewust gekozen om een showroom in Duitsland te beginnen. Ik merk bij het bedrijf waar ik in wil gaan kopen dat er relatief veel vraag is naar dit product vanuit de Duitse markt. Wanneer ik mij op circa. 1 uur rijden in Duitsland ga vestigen heb ik het idee dat er veel meer klanten worden aangetrokken. Het bedrijf waar ik de producten zou inkopen heeft al een wedenverkoper in Duitsland. Deze doet het echter vanuit Nederland, naar mijn idee zou hij er veel meer uit moeten kunnen halen dan dat hij doet. Wanneer ik in Duitsland zit met deze showroom heb ik het idee dat de stap om er even langs te rijden veel groter is voor een Duitser. (Nederland lijkt vaak toch een heel eind weg).

Link naar reactie
  • 0

Dan wil je in feite dus geen webshop met een showroom in Duitsland maar een verkooppunt in Duitsland met een webshop.

 

Dan liggen de zaken heel anders en moet je gewoon in Duitsland een berdijf aanmelden dat daar handel drijft. Met alle rompslomp en kosten vandien.

 

Ik zou er eerlijk gezegd de voorkeur aan geven het te doen met een webshop in Nederland en een pure showroom (zonder verkoop = GEEN orders noteren) in Duitsland. Je haalt je dan minder ellende, werk en kosten op je hals. Noteer je daar toch orders en heb je pech, dat het toevallig net een controleur van de belastingen is waaraan je wat verkoopt, kan het duur worden vanwege de belastingontduiking..

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Het komt nu dus neer op de vraag of de showroom beschouwd kan worden als een vaste inrichting voor de omzetbelasting. Als de showroom alleen dient voor ondersteunende activiteiten zoals het maken van reclame en verstrekken van inlichtingen zal dit niet het geval zijn. Dit wordt anders als er vanuit de showroom ook producten verkocht worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.