Hieronder heb een aantal vragen opgesteld, maar eerst een schets van de situatie van een startende onderneming / zzp'er. Mijn bron van inkomsten zijn uit loondienst. Ik start werkzaamheden daarnaast.
Volgens mij voldoe ik niet aan de eisen om m'n onderneming in te gaan schrijven bij de KvK, aangezien ik echt een starter ben en eigenlijk één klant heb. Wat ik wel begrijp vanuit de website van de belastingdienst, is dat ik een ondernemer voor de inkomstenbelasting ben. Omdat de 'winst' niet voortvloeit uit een hobby of de familiesfeer. Waar mijn tijd nu in zit, is de voorbereiding. Dit is in principe vorig jaar augustus gestart, omdat ik toen zelf een website ben gaan maken. Voor het domein en de hosting heb ik een factuur. Ook heb ik toen een laptop en printer aangeschaft. Eerlijk gezegd is het gebruik gemixt. Van privé, studie en zakelijk. Ik werk vanuit huis. Daar dacht ik aan de kosten van internet, de energie en wellicht Office 365 (wel de Home Edition), maar dit lijkt me meer iets voor toekomstige kosten, omdat ik amper tijd aan de onderneming kwijt ben geweest in 2013.
Hieronder heb ik een aantal vragen opgesteld en heb indien van toepassing mijn eigen idee daarover erachter geplaatst:
• Heb ik een var nodig? Nee.
• Mag ik aangifte omzetbelasting doen? Nee.
• Moet ik zolang ik geen btw aangifte hoef te doen, een factuur aanmaken inclusief btw? Ja. Want dit betreffen geen vrijgestelde werkzaamheden.
• Hoe bereken ik de winst die voortvloeit uit de onderneming? Misschien door de gemaakte kosten -inclusief btw- van de omzet te minderen. Lijkt me logisch, maar niet helemaal doordat ik nog geen btw aangifte hoef te doen.
• Zal deze winst opgeteld worden bij het verzamelde inkomen uit loondienst en daarover -als totaal- een berekening worden gemaakt?
• Mag ik bijvoorbeeld laptop en printer nog minderen van de inkomsten bij de IB aangifte 2014?
• Is er ergens iets terug te vinden over kosten die gedeeld zijn voor zowel privé als zakelijk? En met welk % deze zakelijk geboekt mogen worden?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
vandijk
vandijk
Goedendag,
Hieronder heb een aantal vragen opgesteld, maar eerst een schets van de situatie van een startende onderneming / zzp'er. Mijn bron van inkomsten zijn uit loondienst. Ik start werkzaamheden daarnaast.
Volgens mij voldoe ik niet aan de eisen om m'n onderneming in te gaan schrijven bij de KvK, aangezien ik echt een starter ben en eigenlijk één klant heb. Wat ik wel begrijp vanuit de website van de belastingdienst, is dat ik een ondernemer voor de inkomstenbelasting ben. Omdat de 'winst' niet voortvloeit uit een hobby of de familiesfeer. Waar mijn tijd nu in zit, is de voorbereiding. Dit is in principe vorig jaar augustus gestart, omdat ik toen zelf een website ben gaan maken. Voor het domein en de hosting heb ik een factuur. Ook heb ik toen een laptop en printer aangeschaft. Eerlijk gezegd is het gebruik gemixt. Van privé, studie en zakelijk. Ik werk vanuit huis. Daar dacht ik aan de kosten van internet, de energie en wellicht Office 365 (wel de Home Edition), maar dit lijkt me meer iets voor toekomstige kosten, omdat ik amper tijd aan de onderneming kwijt ben geweest in 2013.
Hieronder heb ik een aantal vragen opgesteld en heb indien van toepassing mijn eigen idee daarover erachter geplaatst:
• Heb ik een var nodig? Nee.
• Mag ik aangifte omzetbelasting doen? Nee.
• Moet ik zolang ik geen btw aangifte hoef te doen, een factuur aanmaken inclusief btw? Ja. Want dit betreffen geen vrijgestelde werkzaamheden.
• Hoe bereken ik de winst die voortvloeit uit de onderneming? Misschien door de gemaakte kosten -inclusief btw- van de omzet te minderen. Lijkt me logisch, maar niet helemaal doordat ik nog geen btw aangifte hoef te doen.
• Zal deze winst opgeteld worden bij het verzamelde inkomen uit loondienst en daarover -als totaal- een berekening worden gemaakt?
• Mag ik bijvoorbeeld laptop en printer nog minderen van de inkomsten bij de IB aangifte 2014?
• Is er ergens iets terug te vinden over kosten die gedeeld zijn voor zowel privé als zakelijk? En met welk % deze zakelijk geboekt mogen worden?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag