• 0

Uren besteed aan voorbereiding BV, daarna een andere EMZ begonnen: meetellen?

Beste Higherlevelers,

 

Graag wil ik een vraag aan jullie voorleggen mbt tot het urencriterium. Mijn situatie is de volgende:

 

* Ik heb van 1 jan tot begin mei (meer dan) full-time gewerkt aan het opstarten van onderneming 1. Deze onderneming hebben we in begin mei formeel opgericht als een BV met daarbij persoonlijke Holdings voor de oprichters.

* Kort daarop heb ik besloten om uit de onderneming te stappen en heeft mijn persoonlijke holding haar aandelen overgedragen aan aan de andere oprichters

* In de maanden daarna heb ik freelance werk gedaan in mijn eigen eenmanszaak.

 

Mijn vraag is nu of ik de voorbereidingsuren voor onderneming 1 mag meetellen voor het urencirterium? Met deze uren zou ik ruim over de grens gaan en derhalve recht hebben op de zelfstandigenaftrek.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

(Edit: titel verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie. Mijn vraag heeft betrekking tot de uren voor de opstartfase toen de onderneming nog geen rechtsvorm had. Waarom zou ik deze uren niet mee kunnen tellen?

 

Als ik het goed begrijp, zouden voor 1 dag eerst een VOF opgericht hebben dan zouden deze uren dus wel meegeteld hebben voor het urencriterium omdat het dan betrekking zou hebben op de opstartfase van een VOF. Deze VOF hadden we natuurlijk weer direct kunnen omzetten naar een BV. Ik snap dus niet helemaal waarom de uren van de opstartfase dus niet meegeteld kunnen worden, er was toen immers nog geen rechtsvorm.

 

Groet,

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Dag Rob

 

Je uren als ondernemer tellen echt alleen mee voor ondernemingen in de IB-sfeer (eenmanszaak, VOF). Uren ter voorbereiding tellen dus mee voor de onderneming waar die voorbereiding betrekking op heeft gehad.

 

Mocht je aan kunnen tonen dat die uren weldegelijk zien op de werkzaamheden die je na de BV gestart bent in je eenmanszaak dan heb je een reden om ze mee te tellen. Alleen zo las ik je bericht niet.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoe ver strekt in zo'n soort geval dan die 'IB-sfeer' eigenlijk ? Ik denk niet alleen aan de uren maar zijn (b.v. oprichtings)kosten, besteed aan starten van een VOF of cooperatie voor het onderbrengen van een specifiek product dat je anders vanuit je emz zou doen dan wel gewoon aftrekbaar ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.