• 0

Afspraken 50/25/25 samenwerking

Goedenavond allen,

 

Ik ben op dit moment in gesprek met 2 partners over een samenwerking. We hebben een idee waar we gedrieën de schouders onder willen zetten. Er is geen investering noodzakelijk, we zullen hier zelf onze tijd in moeten stoppen om dit tot een succes te maken.

 

Mijn partners hebben elk al een eigen bedrijf en hebben aangegeven elk de helft van hun tijd aan onze onderneming te besteden. Aangezien ik me hier volledig op kan richten zal de aandelenverhouding in onze BV 50% voor mij en 25% voor elk van mijn partners zijn.

 

Nu vraag ik me af hoe om te gaan met de mogelijkheid dat een van ons niet kan voldoen aan zijn aangegeven inbreng van arbeid. Ik ben namelijk huiverig voor de situatie dat ik me 100% committeer terwijl mijn partners zich later meer zullen richten op hun huidige activiteiten en dus elk minder dan 50% van hun tijd aan onze BV kunnen/willen besteden.

 

Is dit te ondervangen door hier afspraken over te maken? Ik zou graag de mogelijkheid afdwingen hun aandelen over te nemen indien hun tijdsbesteding achterblijft bij hun commitment. Ik hoor graag of jullie hier tips of creatieve ideeën over hebben!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Ikke

 

Uiteraard kun je een urencommitment vastleggen en daar gevolgen aan verbinden zoals het verplicht aanbieden van aandelen bij wanprestatie op die commitment. Let er wel op dat die aanbiedingsplicht ook opgevolgd kan worden door jou. Aanbieden is 1 ding, kopen is twee. Als dat niet kan, kom je nog nergens. Denk bijv. aan een vooraf overeengekomen waardering van de aandelen gedurende X jaar en staffel dat indien nodig.

 

Dat doe je in een aandeelhoudersovereenkomst. Waarin je overigens nog veel meer vastlegt qua verplichtingen, bevoegdheden en handelingen bij conflicten en exitscenario's.

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zou je zoiets best in een aandeelhoudersovereenkomst kunnen gieten.

Punt 1 is dat je dan alles wel goed moet kwantificeren. Hoeveel uur verwacht je qua inspanning? Of definieer je het in termen van resultaten? Wanneer neem jij dan de aandelen over? En tegen welke prijs?

 

Punt 2 is dat het bar lastig te controleren is. Als iemand zegt dat ie een ochtend lang aan een marketingplan heeft gewerkt, maar dat er gewoon niet zoveel (niks) uit zijn vingers kwam, wat dan?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.