Beste ervaringsdeskundigen,

Ik heb een vraag over de juiste manier van het factureren. Ik verleen diensten als psycholoog in een praktijk en stuur hiervoor een factuur. De afspraak is dat een bepaald percentage van mijn verdiensten wordt ingehouden voor o.a. gebruik van ruimte en verbruikskosten. Tot nu toe stuurt de praktijkhoudster mij een factuur voor dat percentage en houd dit in op het uit te betalen bedrag.

De praktijkhoudster wil dit nu anders nl. dat ik een factuur naar haar stuur waarop staat:

1 het totale door mij te factureren bedrag

2 het in te houden percentage

Boekhoudtechnisch is het voor haar zo handiger, zegt ze. Scheelt haar administratie en anders word bij haar ‘dubbel gerekend door de fiscus…’ (Heb geen idee hoe dit bedoelt word maar tips zijn welkom!)

Ik dacht dat het voor de boekhouding en de belastingzaken aan het eind van het jaar juist beter is om twee aparte facturen te maken en vraag me af of ik zo nog het percentage wat ik betaal als kosten kan opvoeren in mijn administratie.

Wie weet wat juist is?

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45026-een-vraag-over-factureren/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is niet een methode die “juist” is in deze.

 

Als psycholoog ben je (neem ik aan) vrijgesteld van BTW, dus er zijn ook geen (althans fiscaal gezien) wettelijke eisen ten aanzien van jouw facturen. Je kan bijvoorbeeld op een memoblokje schrijven: “SVP 1000,- euro overmaken voor februari” en je hebt een vordering op je ‘praktijkhoudster’ (althans wanneer er een overeenkomst is waarbinnen je gehandeld hebt!).

 

Maar misschien hebben jullie wel een overeenkomst over hoe de afrekening plaats moet vinden (hoe wie aan wie wat en wanneer verantwoording aflegt bijvoorbeeld). Daar moet je je dan natuurlijk aan houden.

 

Overigens ben jij fiscaal verantwoordelijk van jouw verdiensten. Dus je opbrengsten minus jouw kosten. Als je provisie/commissie/’verbruikskosten’ of iets anders zakelijks betaalt gaat dat natuurlijk van je verdiensten af.

 

  • 0

Wat Peter zegt, de methode die de 'praktijkhoudster' voorstelt is prima in orde.

 

Het argument dat ze anders dubbel belasting zou betalen, is je reinste stierenmest. Ze verlegt een klein stukje administratieve last naar jou, zij hoeft niet meer te rekenen en geen facturen meer te maken. Als dat kleine stukje administratieve last weerspiegeld wordt in wat jij er aan over houdt, is hier niks mis mee. Ik zou zorgen dat je een overeenkomst hebt met twee krabbels die een en ander onderbouwt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.