• 0

Voorraad of investering: audiovisueel productiebedrijf

Hallo,

 

ik plaats dit bericht omdat wij hierover een discussie hebben met onze boekhouder en belastingdienst. Er blijkt een behoorlijk grijs gebied te zijn omtrent deze kwestie.

 

Wij zijn een AudioVisueel bedrijf. We hebben materialen aangeschaft vooor de inzet tijdens producties. Daarnaast verhuren we ze af en toe los in dry-hire.

 

De belastingdienst zegt: voor eigen gebruik is het een investering (met investeringsaftrek)

en anders zijn het bedrijfsmiddelen.

 

Tijdens producties is het dus eigen gebruik.

 

Heeft hier iemand ervaring met deze kwestie?

 

groet, Kees

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nog nooit een opmerking over gehad. Wel 2 controlles gehad.

 

Alles boven de 450 wordt als investering gezien.

 

Ook je zogeheten dry hire is gewoon een investering, je investeerd immers in goederen die je verhuurt.

(zie link)

 

Maar als het een discussie is wat zegt de belastingdienst dan precies?

 

Het is in ieder geval geen voorraad, want het komt na een afgesproken tijd weer terug.

 

edit: tape en kleurenfilters zijn bijvoorbeeld wel gebruiksartikelen en vallen niet onder een investering (gaat ook niet zolang mee)

 

Ik heb wel een discussie over een apparaat en een flightcase gehad.

Een flightcases gaat veel langer mee dan het apparaat, daarom voer ik ze apart in. Belastingdienst ziet het als 1 product. Een simpele cd speler hoort in mijn ogen niet bij een investering. Dat ding gaat na een jaar de vuilnisbak in. Terwijl een goede flightcase met gemak 10 jaar mee gaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie jasper!

 

 

De belastingdienst zegt dat materialen voor de verhuur niet geboekt mogen worden als investering, maar als voorraad.

 

indien het voor eigen gebruik is dan is het wel een investering (mits boven de 450,00 uiteraard).

Dus bij een volledige productie gebruik je het zelf.. dus dan zou je het kunnen boeken als investering..

 

maar..

 

wij verhuren dry-hire en gebruiken het voor producties ..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lees dit bericht van Ronaldinho (een van de beste fiscalisten op ons forum). Hij concludeert dat goederen voor de verhuur wel degelijk bedrijfsmiddelen zijn. Ik vermoed dat jij de mogelijkheid van de KIA verwart met de etikettering van bedrijfsmiddelen voor de verhuur.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Dank je wel!

 

en indien het middelen zijn die voor 95% gebruikt worden voor producties die we uitvoeren in opdracht van een klant (denk aan een festival waar wij de middelen inzetten). Dan is het wel voor eigen gebruik en is het een investering?

Link naar reactie
  • 0

 

Dank je wel!

 

en indien het middelen zijn die voor 95% gebruikt worden voor producties die we uitvoeren in opdracht van een klant (denk aan een festival waar wij de middelen inzetten). Dan is het wel voor eigen gebruik en is het een investering?

 

Volgens mij zie je dat goed ja. 95% is meer dan hoofdzakelijk (volgens mij 70%) en dus mag je KIA toepassen.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.