• 0

Importeren (Turkije en Amerika): Wat komt er allemaal bij kijken?

Hi allen,

 

Ben samen met een vriendin bezig met het opzetten van een eigen schoenen- en tassenlijn. Deze worden momenteel geproduceerd in Turkije maar heb nog geen idee hoe ik ze hierheen moet halen :-\

Heb van alles al opgezocht en heel veel gelezen, maar nergens kom ik aan een soort stappenplan/ checklist die ik als beginnend bedrijfje kan doorlopen. Nu heb ik hier ook al diverse reacties gelezen en ik begrijp dat hier enorm veel kennis zit. Ik hoop dat jullie mij een beetje wegwijs kunnen maken?

 

Ten eerste 1) bestaat er een soort stappenplan/ checklist bij het importeren?

2) Iemand ervaring met importeren uit Turkije (Istanbul)? En zo ja, tips?

3) Is er een rekenformule (globaal) hoe ik de kosten kan berekenen voor het importeren van de producten?

4) Ben ik vrij in de keuze van hoe ik de producten wil laten vervoeren?

5) Kan ik de producten zelf vervoeren? Datgene wat nu geproduceerd wordt, past makkelijk achter in een busje :)

 

 

Tot slot,

Buiten mijn eigen collectie om, wil ik ook aparte schoenen aanbieden die ik bij een Amerikaanse groothandel heb gezien. Via hun website kan ik een bestelling plaatsen, maar hoe gaat het dan verder? Worden de (60) dozen bij mij thuis afgeleverd of moet ik ze ergens ophalen? Met wat voor kosten moet ik rekening houden en belangrijker, kan/mag ik een dergelijke bestelling plaatsen of zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden?

 

Alvast heel erg bedankt voor de informatie.

 

Gr,

Ozlem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Ozlem,

 

1)Een handboek importeren bestaat er niet echt. Wel kan je op allerlei websites informatie vinden zoals bij de KVK, Belastingdienst maar ook is er op dit forum heel veel geschreven.

2)Regel zelf het transport, koop je goederen FCA Istanbul(wegtransport of FOB Istanbul(zeetransport). Zorg daarnaast dat de leverancier een ATR document opmaakt. Hiermee krijg je in de EU korting op de invoerrechten(0%)

3)Deze is erg lastig te geven en hangt af van het volume.

4)Dat ben je zeker. Welke modaliteit je kiest hangt weer af van factoren. Hoe groot is de zending. Hoe zwaar is het, hoeveel haast heb je ermee

5)Ja je kan het zeker zelf vervoeren. Raad echter sterk af dit te doen. Het lijkt wellicht goedkoop maar je krijgt met een hoop formaliteiten te maken. Vrachtwagens vanuit Turkije reden allemaal met een z.g TIR certificaat. Hierdoor zijn de grensformaliteten een stuk makkelijker. Echter het vervoermiddel moet dan wel TIR gecertificeerd zijn. Je wil zelf echt niet gaan lopen .... aan de Bulgaarse grens. Daarnaast zal je in dat geval aan de Bulgaarse grens(of een andere grens waar je overheen gaat) direct de BTW moeten aftikken. Hier zit je niet op te wachten omdat het terugvragen hiervan nogal tijd rovend kan zijn,

 

Daarnaast valt en staat alles met duidelijke afspraken maken. Spreek duidelijk een Incoterm af met je leverancier. Zoek een expediteur(stuur gerust een PM) welke jullie zeker de eerste keer in dit traject kan begeleiden en de nodige formaliteiten voor jullie kan verrichten.

 

mbt de ligt eea iets anders. Omdat je deze niet zelf produceerd kan het namelijk best zijn dat iemand merkenrecht houder in de EU is. Waardoor je deze schoenen zonder hun toestemming helemaal niet mag importeren. Alvorens te bestellen zou ik dat eerst eens uitzoeken.

 

Daarnaast hoe je die schoenen laat vervoeren hangt weer helemaal af van de afspraak die je maakt. Vraag aan die Amerikaan wat de kosten tot bij jullie op de stoep zijn vraag dit eens na bij een expediteur. Hou bij import uit de USA ook rekening met de invoerrechten. Met de USA heeft de EU namelijk geen handelsverdrag dus hierover zal je zeker de nodige procenten moeten aftikken bij de doaune.

 

Ik hoop dat ik je zo een beetje op weg heb geholpen.

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

De Kvk heeft een brochure Importeren voor de startende ondernemer,

 

http://www.kvk.nl/download/Brochure%20startende%20ondernemer_tcm14-370777.pdf

 

Dat vervoer van en naar Turkije alleen met een TIR-carnet kan is achterhaald. Turkije doet sinds december 2012 mee met de overeenkomst voor gemeenschappelijk douanevervoer, dat kan dus ook met een T1-document. Is wat eenvoudiger dan TIR, in beginsel zou je dan je eigen busje (zonder TIR-goedkeuring) kunnen gebruiken,

Link naar reactie
  • 0

Hallo BJM,

 

T1 en Turkije is nog absoluut geen goed huwelijk.... Zou dus absoluut niet willen aanraden om met een turks T1 document te gaan werken. Daarnaast is nog maar de vraag wie in Turkije dit document voor je wil opmaken aan iemand die met een busje vervolgens wil gaan vertrekken.....

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Logic4all

 

Wij krijgen regelmatig chauffeurs aan het loket met Turkse T1's, het lijkt er bij ons in ieder geval wel op dar de kinderziektes er uit zijn. Iemand die zelf met een busje in Turkije zijn spullen op gaat halen (ik zou het ook niet aanbevelen ) zal evengoed moeite moeten doen om een TIR-carnet geldig te laten maken, in combinatie met de verplichte keuring van het busje ook niet echt handig. Beter om het transport uit te besteden......

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

We hebben intussen besloten niet zelf te gaan rijden en zijn aan het uitzoeken hoe we de producten het beste hierheen kunnen halen.

 

Wat adviseren jullie voor wat betreft vervoersvorm? Lading zal tussen de 50 en 100 kilo wegen. Wij gaan uit van ong 120 tot 150 dozen (schoenendozen). Is dit ongvr 1 pallet?

 

Gr, Ozlem

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ozlem,

 

Heb veel zaken gedaan in Turkije en mijn spullen werden toen door een export bedrijf geregeld. Alle groothandelaren leverden mij spullen aan dat bedrijf en vanuit hier werd het getransporteerd naar een logistiek bedrijf en daarna naar Nedrland.

 

Heeft jouw bedrijf die spullen voor je maakt geen exporteur want de meeste bedrijven kennen exporteurs en die regelen de facturen en transport voor je, enmaal in Nederland aangekomen worden je spullen ingeklaard.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.