• 0

Grootboekrekeningen privé opnamen en stortingen

Hallo,

 

Sinds enkele jaren heb ik in plaats van één grootboekrekening voor privéopnamen en -stortingen, voor opnamen en stortingen aparte grootboekrekeningen in mijn administratie. Nu staan er inmiddels forse bedragen op die rekeningen en krijg ik het gevoel dat ik toch iets niet goed heb gedaan.

 

Ik heb ooit van een boekhouder gehoord dat het handig was om deze bedragen gewoon op te laten lopen zodat ik altijd goed het verschil tussen opnamen en stortingen kon zien. Ik heb het vermoeden dat ik hem niet goed begrepen heb en dat ik dit jaarlijks toch af had moeten boeken of over moeten boeken naar een extra comptabele rekening.

 

Wie kan mij vertellen wat ik eigenlijk zou moeten doen?

 

Alvast bedankt.

 

Groet,

Michael

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Na het afsluiten van een boekjaar had je in het nieuwe boekjaar op 1 januari het saldo op deze rekeningen moeten overboeken naar je kapitaalrekening. Je beginbalans sluit dan netjes aan met de eindbalans van het vorige boekjaar.

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het antwoord. Zo'n vermoeden had ik al. Overigens sluiten eindbalans en beginbalans natuurlijk gewoon aan. De grootboekrekeningen privéopnamen en privéstortingen staan gewoon vermeld op de balans. Daarnaast boek ik wel de rekening Winst lopend boekjaar

 

Maar hoe zit dat dan met het kunnen herleiden van de opnamen en stortingen in eerdere jaren? Ik moet in het boekhoudpakket op een gegeven moment een jaar afsluiten en dan is niet meer te herleiden wat het saldo tussen die twee rekeningen is.

 

Is hier een oplossing voor of is dat niet eens nodig/nuttig?

Link naar reactie
  • 0

Op mijn beginbalans staat geen rekening Rekening courant privé (#9000). Wel staat daar het Eigen vermogen (#900) dat bij de jaarafsluiting bepaald wordt op basis van het resultaat en de privé mutaties van het voorgaande jaar.

 

Voor zowel de jaarafsluiting als de IB-aangifte is het dus van belang om te kunnen zien wat gedurende het jaar is gestort/opgenomen. Voorgaande jaren zitten toch ook nog in je boekhouding? Dan kun je toch altijd de journaalposten van voorgaande jaren erbij zoeken?

Link naar reactie
  • 0

Even aanvullend op mijn vraag. Deze is ontstaan omdat ik dit jaar voor het eerst IB voor ondernemers indien en het fiscaal ondernemersvermogen nodig heb.

Even een voorbeeld met fictieve cijfers:

EV -5000

Opname cumulatief 15000 (afgelopen jaar: 500)

Stortingen cumulatief 20000 (afgelopen jaar: 4500)

Resultaat -3000

 

Wat kan ik nu het beste doen, de cumulatieven tegen elkaar afstrepen en in het EV opnemen en het zo laten. Dan zie k volgens mij ook (volgend jaar) mijn fiscaal ondernemersvermogen op de juiste manier. Want nu weet ik niet of ik de cumulatieven moet gebruiken of de cijfers van het afgelopen jaar.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

mmint, dank voor de reactie. Ik heb de volgende grootboekrekeningen:

2000 Kapitaal

2001 Privéopnamen

2002 Privéstortingen

101 Winst lopend boekjaar

 

Bij jaar afsluiting wordt 101 naar 2000 overgeboekt, maar 2001 en 2002 blijven zoals ze zijn. Dit zal ik waarschijnlijk via een memoriaalboeking moeten doen.

 

In mijn boekhoudpakket zitten alleen het huidige jaar en de twee voorgaande jaren. Wanneer ik verder terug wil, moet ik de back-ups er bij halen. De gedachte van rekeningen 2001 en 2002 was dat ik kon zien wat er opgenomen en gestort was. Echter, volgens mij is dat op deze manier niet handig/nuttig.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

In de IB-aangifte wordt gevraagd naar de mutaties van dat jaar. Cumulatief heb je daarbij niet nodig. In het afgelopen decennium heb ik zelf ook nooit behoefte gehad aan de cumulatieven van voorgaande jaren.

 

Met jouw software zo ik dus bij de jaarafsluiting 2001 en 2002 samen met het resultaat leegboeken naar 2000 via een memoriaalboeking. Op 2000 staat dan je eindvermogen waar ook bij de aangifte naar wordt gevraagd. Die backups zou ik zeker ieder jaar maken en goed bewaren.

 

Zelf exporteer ik mijn eindbalans ieder jaar naar een excelsheet waarmee ik makkelijk de invulwaarden voor de IB-aangifte kan opstellen en niet steeds opnieuw het wiel hoef uit te vinden. Van die eindbalans maak ik dan ook nog een afdruk die ik bij de aangifte bewaar. Voor vergelijken met voorgaande jaren zijn de oudere eindbalansen wat mij betreft voldoende, maar kan indien nodig in de boekhouding verder worden gespeurd.

 

Met welk doel wilde jij de cumulatieven bewaren?

 

De enige plek waar ik zelf iets doe met privé mutaties van voorgaande jaren is bij het berekenen van de winstafrekening. Dat zit zo:

Om mezelf niet rijk te rekenen maak ik maandelijks op basis van mijn verdiensten een gepast bedrag over naar m'n privé bankrekening en naar een aparte spaarrekening voor belastingreservering. Ik noem dat het voorschot op de winst.

Pas nadat ik m'n IB aangifte heb gedaan kijk ik naar wat de winst daadwerkelijk was, en maak ik een eindafrekening die eveneens gesplitst wordt naar een bedrag voor de privé rekening en voor de belastingreservering.

Vervolgens kijk ik pas na de definitieve aanslag naar het verschil tussen de belastingreserveringen en de feitelijke aanslag en dan pas maak ik dat geld over van de aparte spaarrekening naar m'n privé rekening.

Voor mij is dat een prettige manier van werken omdat ik op die manier nooit geld tekort kom voor de belasting.

(Ervan uitgaand dat ik voldoende verdien),

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je uitgebreide uitleg. Zelf reserveer ik ook btw, IB en premies en om minder goede perioden op te vangen. Dit schrijf ik over naar de spaarrekening. Restant blijft op mijn bankrekening staan. Die reserveringen zijn ruim genomen, dus verwacht ik ook geen problemen met IB.

 

De cumulatieven bewaarde ik op aanraden van een boekhouder. Maar zoals ik al in mijn eerste bericht schetste, heb ik hem waarschijnlijk verkeerd begrepen. Ik ga 2001 en 2002 overboeken naar 2000 en kijk of ik het tevens op een extra comptabele rekening kan zetten. Dan blijft het cumulatieve overzicht bestaan voor het geval dat ik het toch eens nodig heb en ik de boekhouder wel goed heb begrepen.

 

Kortom, je uitleg klinkt logisch. Hier kan ik wel wat mee.

 

Als iemand nog wat aan te vullen heeft, stel ik dat op prijs, maar ik ga hier eerst maar eens me aan de slag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.