• 0

IB 2013: fiscalewinst vs winst- en verlies. Waarom klopt het niet?

Beste leden van Higherlevel,

Allereerst een bedankje. Ik heb al veel nuttige informatie op deze website kunnen vinden, vooral met betrekking tot belastingen.

Ik zit nu echter met een veelvoorkomend probleem waar ik niet uit kom: er is een verschil tussen mijn winst- en verliesrekening en de fiscalewinstberekening. Afgelopen jaar heb ik weinig omzet gedraaid. Het jaar daarvoor ging het een stuk beter. Door privéopnames heeft mijn bedrijf daardoor dit jaar voor het eerst 'verlies' geleden.

De situatie is als volgt:

[*] Ik heb een filmbedrijfje. Ik maak bedrijfsfilms etc. Er is dus geen sprake van in- of verkoop van artikelen.

[*] Ik heb in 2013 één opdracht gehad a €271,65. Daarbij opgeteld 21% BTW a €57,05 = €328,70. Vanwege de KOR €0 BTW betaald.

[*] Over andere kwartalen heb ik €25 omzetbelasting teruggekregen.

[*] Ik heb €1653 aan zakelijke kosten gemaakt. Hierbij inbegrepen zijn 73.5% van de 'kantinekosten'. De overige 26,5% is onder privéonttrekkingen geboekt. Onder zakelijke kosten valt ook apparatuur en uitbesteding. Ik heb niks aangeschaft met een waarde boven €450,-.

[*] Ik heb €173 gestort.

[*] Ik heb privé €4094 onttrokken.

[*] Aan het begin van 2013 bedroeg het ondernemersvermogen €5250. Aan het eind €0. Ik weet niet of dit klopt. Wellicht dat hier het probleem ligt. Ik heb heb natuurlijk €1653 uitgegeven, maar geen van deze producten zijn meer dan kantoorartikelen of, in het geval van apparatuur, opladers, printer, inkt, etc. Daarnaast heb ik ook een deel uitgegeven aan voedsel en drank, reiskosten, zakelijke rekening, etc. Dit behoort niet tot het OV volgens mij. Aan het begin van het jaar stond er in ieder geval €5250 op mijn zakelijke rekening. Eind 2013 stond er €0 op.

[*] Er zijn geen schulden en er staan geen facturen open. Ik heb geen kantoor of auto.

Winst- en verlies:

Omzet
Hoog tarief:328,70
KOR:25,00

353,70
Uitbesteed werk
0%300,00

Netto winstmarge:53,70

Kosten
Kantoorkosten:201,46
Verkoopkosten:71,90
Overige kosten:1079,21

1352.57
Opbrengsten uit bedrijfsresultaat:-1298,87

Fiscalewinstberekening:

OV eind:0,00
Privéonttrekkingen:4094,00

+4094,00
OV begin:5250,00
Privéstortingen:173,00

+5423,00
Saldo fiscalewinstberekening:-1329

Zoals te zien is heb ik een verschil van €29. Als dit uberhaupt klopt. Hoe langer ik er naar staar, hoe minder duidelijk het wordt. Kan iemand mij een helpende hand toesteken?

Alvast bedankt!

~Qopzeep

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

• 0
Ik heb in 2013 één opdracht gehad a €271,65. Daarbij opgeteld 21% BTW a €57,05 = €328,70. Vanwege de KOR €0 BTW betaald.

Over andere kwartalen heb ik €25 omzetbelasting teruggekregen.

Dat klopt ook al niet. ::)

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Omzet klopt ook niet. In de opgave moet dit zonder BTW.

Norbert bedoelt de KOR. De KOR is geen 25.

Wanneer de verschuldigde BTW 57,05 is en de terug ontvangsten 25, dan zou de KOR 32 zijn. Als je deze zou opgeven (OB laatste kwartaal) en bij baten (W/V) optellen dan heb je nog een BTW schuld van 25.

• 0

Ik heb er even naar gekeken en iets meer gericht onderzoek gedaan en nu blijkt er een en ander niet te kloppen aan mijn BTW-aangiften. Ik las elders dat het niet toegestaan is BTW te ontvangen én in hetzelfde jaar de KOR toe te passen.

2013
BedragTe betalen BTWKOR/terug ontvangen
Kw 10015 terug
Kw 2328,7057,05KOR toegepast, 0 betaald
Kw 30010 terug
Kw 4000

Hoe moet ik dit zien? Heb ik nu 25 terug ontvangen, of 25+57,05 = 82,05?

Ook is me niet helemaal duidelijk of ik de BTW-teruggave mee moet nemen in mijn W/V-rekening. Zo ja, waar komt die dan te staan? En is het kwijtschelden van de BTW een inkomstenpost? En een teruggaaf?

Zo veel vragen! Het spijt me dat ik jullie hier zo mee lastig val. Het lukt me gewoon niet dit jaar. :(

• 0

Hoe moet ik dit zien? Heb ik nu 25 terug ontvangen, of 25+57,05 = 82,05?

25 terugontvangen maar onterecht.

Ook is me niet helemaal duidelijk of ik de BTW-teruggave mee moet nemen in mijn W/V-rekening. Zo ja, waar komt die dan te staan? En is het kwijtschelden van de BTW een inkomstenpost? En een teruggaaf?

Nee.

Je hebt de KOR toegepast voor 57 in Q2

Echter de KOR moet ook over het gehele jaar uiteindelijk toegepast worden.

Voor de jaarrekening wordt het zo:

(eind 2013)

BTW saldo: 25 (balans credit/passiva)

KOR: 32 (V/W credit)

(in 2014)

Maar om de KOR te corrigeren moet je een suppletie indienen over geheel 2013.

verkoop: 271,65 BTW: 57

inkoop: BTW: 25

Sub totaal : 32

KOR: 32

over: 0

reeds toegepast 57

Te betalen 25

Hiermee wordt het BTW saldo (in 2014) vereffend.

• 0

Bedankt voor je reacties Brood! Ik denk dat het nu klopt, al kom ik uit op een verschil van €4,00. Dat heeft denk ik met afronden te maken.

Toch nog één vraag: mag ik die €57,05 nu bij mijn winst rekenen (die heb ik immers niet hoeven betalen) en de teveel ontvangen €25 weglaten op mijn W/V (dat zeg je geloof ik al in je vorige post maar even ter controle)? Dit omdat het eigenlijk niet op mijn rekening hoort te staan en dus middels suppletie weer teruggaat naar de belasting. Uiteraard neem ik hem wel op in mijn balans omdat het bedrag ook in 2014 nog op mijn rekening staat.

Dan komt mijn W/V-rekening nu uit op €1325 en de fiscalewinst op €1329. Die €4 kan ik dan het beste als privéopname wegboeken, toch?

• 0
Dit omdat het eigenlijk niet op mijn rekening hoort te staan en dus middels suppletie weer teruggaat naar de belasting. )

Welke rekening bedoel je, zakelijke of prive bankrekening of iets anders?

De omzet moet zonder BTW in de W/V. Zijn de kosten ook inclusief BTW daarop gezet?

(dat zeg je geloof ik al in je vorige post maar even ter controle)

klopt : BTW saldo: 25 (balans credit/passiva)

• 0

Saldo 31/12: €5250

Saldo 31/13: €0

Ik had daar trouwens nog een vraagje over. Als ik iets zakelijk koop (zeg briefpapier o.i.d.), neemt mijn ondernemersvermogen dan met de kosten van dat artikel af? Het is immers geen voorraad. Of telt het dan als productiemiddel?

• 0

winst = omzet + KOR - kosten ; Als ik het goed verneem is dat -1049 (verlies) = 272 + 32 - 1353

EV(eind) = EV (begin) -prive ontrekking(PO) + prive storting(PS) + winst

-25 = 5250 -4399 +173 -1049

Deze -25 maakt de passiva samen met de BTW saldo (schuld) van 25 totaal 0.

De PO en PS moeten bij een eventuele controle uit je administratie wel aantoonbaar gemaakt kunnen worden.

Als je (met prive) inkoopt dan verandert het Eigen Vermogen niet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar