• 0

Naamsverandering en administratiekosten huurovereenkomst

Wij huren een kantoorruimte van de gemeente Rotterdam dat beheerd word door een externe partij.

Recent hebben we besloten van naam (en bedrijfsstructuur) te veranderen.

Het huurcontract dient dus ook op een andere naam te staan en we willen de rechten en plichten van dit contract 1 op 1 overnemen.

Het huurbedrag is overigens ongeveer 1900 euro per maand (all inclusive)

 

Nu vraagt de externe partij een bedrag van 750 euro (ex btw) contract en administratiekosten....

 

Daar schrok ik wel even van. 750 euro voor een kleine wijziging in de administratie. Standaardformulieren dus misschien 10 minuten werk.

 

Is dit een gangbaar bedrag? Kan ik hier wat mee doen? Word ik hier in de maling genomen?

 

Mijn dank voor alle inzichten hier.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even vooropgesteld dat het met deze onvolledige informatie tasten is in de duisternis. Maar soms zijn de zaken niet zo eenvoudig als het lijkt.

 

Wat jij 'een kleine wijziging in de administratie' noemt kan veel ingrijpender zijn dan jij demkt. Vermoedelijk zijn jullie nu IB-ondernemers en hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de onderneming. Dat betekent dus dat indien de huur niet betaald wordt de huurpenningen op jullie persoonlijk verhaald kunnen worden.

Vermoedelijk stappen jullie over naar rechtspersoonlijkheid. Dan zijn jullie voor een nieuwe huurschuld niet meer hoofdelijk aansprakelijk. Dat is een in potentie grote achteruitgang in zekerheden voor de verhuurder en de tussenpersoon. Dit impliceert meer werk voor de verhuurder dan enkel een standaardformulier invullen.

 

Ik kan mij ook voorstellen dat de tussenpersoon door de gemeente voor iedere overeenkomst € 750,00 krijgt. Bij een herziening van de structuur is er feitelijk een nieuwe huurder. Nu zal de gemeente daar niet voor betalen - die heeft immers een huurovereenkomst voor de komende jaren op zak en hoeft daar niet vanaf en heeft dus ook geen noodzaak om kosten te maken. Nu jullie verzoeken om een nieuwe overeenkomst kan ik mij goed voorstellen dat de tussenpersoon dit bedrag aan jullie berekent.

 

Zo kunnen we nog wel even doorgaan met speculeren, maar alleen de tussenpersoon kan helderheid geven. Waarom vraag je niet gewoon wat de basis is van de hoogte van dit bedrag? Ik neem aan dat het een serieus bedrijf is, ze zullen je dus niet in de maling nemen en een goede verklaring kunnen en willen geven voor hun prijsopbouw. Ga alleen niet meteen lopen roepen dat deze prijs nergens op slaat, dat kan werken als een wapperende rode lap op een stier ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Even vooropgesteld dat het met deze onvolledige informatie tasten is in de duisternis. Maar soms zijn de zaken niet zo eenvoudig als het lijkt.

 

Wat jij 'een kleine wijziging in de administratie' noemt kan veel ingrijpender zijn dan jij demkt. Vermoedelijk zijn jullie nu IB-ondernemers en hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de onderneming. Dat betekent dus dat indien de huur niet betaald wordt de huurpenningen op jullie persoonlijk verhaald kunnen worden.

Vermoedelijk stappen jullie over naar rechtspersoonlijkheid. Dan zijn jullie voor een nieuwe huurschuld niet meer hoofdelijk aansprakelijk. Dat is een in potentie grote achteruitgang in zekerheden voor de verhuurder en de tussenpersoon. Dit impliceert meer werk voor de verhuurder dan enkel een standaardformulier invullen.

 

Ik kan mij ook voorstellen dat de tussenpersoon door de gemeente voor iedere overeenkomst € 750,00 krijgt. Bij een herziening van de structuur is er feitelijk een nieuwe huurder. Nu zal de gemeente daar niet voor betalen - die heeft immers een huurovereenkomst voor de komende jaren op zak en hoeft daar niet vanaf en heeft dus ook geen noodzaak om kosten te maken. Nu jullie verzoeken om een nieuwe overeenkomst kan ik mij goed voorstellen dat de tussenpersoon dit bedrag aan jullie berekent.

 

Zo kunnen we nog wel even doorgaan met speculeren, maar alleen de tussenpersoon kan helderheid geven. Waarom vraag je niet gewoon wat de basis is van de hoogte van dit bedrag? Ik neem aan dat het een serieus bedrijf is, ze zullen je dus niet in de maling nemen en een goede verklaring kunnen en willen geven voor hun prijsopbouw. Ga alleen niet meteen lopen roepen dat deze prijs nergens op slaat, dat kan werken als een wapperende rode lap op een stier ;)

 

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.

We waren een limited waarin 1 partner zat (ik). We zijn nu een LLP waarin twee partners zitten (Mijn compagnon en ik).

De huurpenningen kunnen dus voortaan op twee personen verhaald worden ipv op een. Voordelig voor de verhuurder dus.

 

Ik vind het goed advies dat ik het misschien even het beste op een beleefde manier kan vragen. We hebben in het verleden wel meer gekke dingen meegemaakt waarbij men onterecht kosten op ons probeerde te verhalen dus ik ben een beetje bevooroordeeld.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat jij een 'naamswijziging' noemt, noemt de verhuurder (en de wet) een 'indeplaatsstelling'. En, ja, dit soort bedragen zijn daarvoor normaal.

 

Dank je wel voor de feedback.

Ik heb even in google moeten kijken naar de term "indeplaatsstelling"want ik had er nog nooit van gehoord.

Volgens deze link is er in principe alleen sprake van indeplaatsstelling in de middenstand en niet bijkantoorruimtes

http://www.kernkamp.nl/nl/diensten/indeplaatsstelling-van-de-huurder-bij-bedrijfsoverdracht/

Maakt dat verschil?

 

Ik krijg trouwens de indruk dat garantie op de huurpenningen een kwestie in deze kan zijn.

Er was een bankgarantie van 2 maanden huur en ook in de nieuwe omstandigheden zal er een bankgarantie van 2 maanden huur zijn.

Dat had ik wellicht in het originele bericht moeten zetten!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.