Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
keukensverkopen

Tweedehandse keukens garantie geven?

Recommended Posts

Er is zoiets als een wettelijk verplichte garantie (conformiteit) en de vrijwillige (fabrieks)garantie.

 

Wat zijn de regels voor tweedehands producten?

 

Bij tweedehands producten geldt ook dat ze moeten voldoen aan de verwachtingen die een consument ervan mag hebben. Die verwachtingen hangen bijvoorbeeld af van de prijs. Ze kunnen ook afhangen van de informatie die de verkoper geeft over de staat waarin het product verkeert. De consument mag minder verwachten bij tweedehands producten dan bij nieuwe producten. Bijvoorbeeld bij gebruikte showmodellen die voor een extra lage prijs worden verkocht. Er is dan minder snel sprake van een ondeugdelijk product.

 

Bij tweedehands keukens speelt waarschijnlijk ook installatie een rol. Ik kan me zo voorstellen dat aan die installatie hogere eisen gesteld worden dan aan de keuken zelf. Ik kom garanties tegen van vijf tot tien jaar (al is het CBW veel soepeler) dus dat kan bestudeerd worden.


Schouderklopjes mogen nog wel! :upside-down-face:

Share this post


Link to post
Share on other sites

installeren doen de mensen zelf of ze beroepen zich op een keuken plaatser

het gaat er om dat wanneer de klant de keuken koopt, en de verkoper een contractje opsteld met alle gebreken, zoals krasjes, op de deurtjes, een apparatuur dat niet werkt en door hen zal vervangen worden etc en ze nemen de keuken in de staat waarin die zich bevindt en het contract je ook tekenen, of men dan nog verantwoordelijk is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals Twa al aan gaf:

 

Ze [de verwachtingen, DvD] kunnen ook afhangen van de informatie die de verkoper geeft over de staat waarin het product verkeert.

 

Dus als er een overzicht gemaakt wordt van alle mankementen en de consument weet dus wat hij koopt dan kan deze zich niet beroepen op garantie tot vervanging. Net zo min dat als ik een auto koop waarvan de verkoper helder aangeeft dat de motor niet meer werkt ik terug kan komen en kan eisen dat er een nieuwe motor geplaatst wordt. Goed en volledig informeren van de consument is dus essentieel, maar een goede manier om de risico's te beperken.


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik het goed begrijp is het beste een contract opmaken met daarin alle mankementen in vermelden, krasjes, apparatuur wat wel en niet werkt en dat de klant tekent voor akkoord?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat kan best. Natuurlijk wel met voorbehouden. Als de klant een keuken koopt met daarin een oven met een lamme deur dan koopt hij een oven met een lamme deur en denkt hij dat hij de deur kan repareren. Om die deur kan hij geen verhaal halen. Maar als blijkt dat het verwarmingselement niet werkt of maar tot maximaal 140 graden komt dan is dat natuurlijk wel een garantiekwestie.


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat kan best. Natuurlijk wel met voorbehouden. Als de klant een keuken koopt met daarin een oven met een lamme deur dan koopt hij een oven met een lamme deur en denkt hij dat hij de deur kan repareren. Om die deur kan hij geen verhaal halen. Maar als blijkt dat het verwarmingselement niet werkt of maar tot maximaal 140 graden komt dan is dat natuurlijk wel een garantiekwestie.

 

Oke dat snappen we, maar we testen de keuken ook op voorhand uit en al het apparatuur en vermelden netjes de mankementen. Ik had het meer over de garantie, of er een wettelijke garantie nog er bij geldt

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het meer over de garantie, of er een wettelijke garantie nog er bij geldt

 

In Nederland kennen we in de wetgeving het begrip garantie niet. De consument heeft recht op een deugdelijk product, een product dat voldoet aan de verwachtingen. Van een oven die stuk is kun je niet verwachten dat hij wel werkt. Dus als je dat goed op papier zet dan kun je daar geen probleem mee hebben.

Van een hardstenen aanrechtblad verwacht je niet dat deze in tweeën splijt. Als dat wel gebeurt heb je een probleem. Veel spannender dan dat wordt het echt niet.


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Het komt waarschijnlijk de verkoop niet ten goede om bij de eerste kennismaking meteen alle mankementen breed uit te meten. Vergelijk het met een tweedehands auto. Die wordt ook in eerste instantie aangeprezen op zijn pluspunten. Pas als de koper serieuze interesse toont, kun je ingaan op de manco's die je wel moet noemen om de koper volledig te informeren. Al valt op dat laatste ook weer wat af te dingen: buyer beware!

 

Volgens mij is er wel een balans te vinden die voor verkoper en koper fair is. Ik zou me als koper niet storen aan informatie waarin details opgenomen zijn die dienen om te voorkomen dat kopers achteraf gaan mopperen. Net zoals je een huurauto vooraf samen inspecteert op krasjes enzo.

 

Het gaat om verwachtingen en die zijn te managen. ;)


Schouderklopjes mogen nog wel! :upside-down-face:

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Het komt waarschijnlijk de verkoop niet ten goede om bij de eerste kennismaking meteen alle mankementen breed uit te meten. Vergelijk het met een tweedehands auto. Die wordt ook in eerste instantie aangeprezen op zijn pluspunten. Pas als de koper serieuze interesse toont, kun je ingaan op de manco's die je wel moet noemen om de koper volledig te informeren. Al valt op dat laatste ook weer wat af te dingen: buyer beware!

 

Volgens mij is er wel een balans te vinden die voor verkoper en koper fair is. Ik zou me als koper niet storen aan informatie waarin details opgenomen zijn die dienen om te voorkomen dat kopers achteraf gaan mopperen. Net zoals je een huurauto vooraf samen inspecteert op krasjes enzo.

 

Het gaat om verwachtingen en die zijn te managen. ;)

 

Dankje Twabla, je bent een ervaren forum gebruiker en heb veen nuttige reacties van u gelezen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het meer over de garantie, of er een wettelijke garantie nog er bij geldt

 

In Nederland kennen we in de wetgeving het begrip garantie niet. De consument heeft recht op een deugdelijk product, een product dat voldoet aan de verwachtingen. Van een oven die stuk is kun je niet verwachten dat hij wel werkt. Dus als je dat goed op papier zet dan kun je daar geen probleem mee hebben.

Van een hardstenen aanrechtblad verwacht je niet dat deze in tweeën splijt. Als dat wel gebeurt heb je een probleem. Veel spannender dan dat wordt het echt niet.

 

Hij gaat dan gewoon een magazijn huren en de keukens gedemonteerd in het magazijn plaatsen, dan kunnen de mensen komen kijken, mag dit zonder een echte pand/winkel te hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij gaat dan gewoon een magazijn huren en de keukens gedemonteerd in het magazijn plaatsen, dan kunnen de mensen komen kijken, mag dit zonder een echte pand/winkel te hebben?

 

Van mijn wel ;)

Wil je zekerheid dan zou ik informatie inwinnen bij het bedrijvenloket van de gemeente waar het magazijn staat.


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 23 leden online en 493 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept