• 0

Aangifte inkomstenbelasting, hoe moeilijk kan het zijn, ik kom er niet uit!

Hi!

 

Ik ben per 1 september 2013 gestart als ondernemer als projectleider voor een proiect. Ik doe nu voor het eerst als ondernemer aangifte inkomstenbelasting en kom er moeilijk uit. Ik loop vast in termen als activa, passiva, etc en aan het einde van de aangifte komen mijn fiscale winstberekenings-saldo en het saldo van de winst-en-verliesrekening niet overeen, ergens mis ik 249 euro?

 

En dat terwijl het volgens mij niet zo ingewikkeld kan zijn:

 

Ik heb geen geld ingelegd in mijn onderneming. Ik het eind saldo op mijn rekening op 31-12-2013 was: € 8333,88 euro (€ 4333,88 op een gewone rekening en € 4000 euro die ik vast op een spaarrekening had gezet).

 

Ik heb vanaf september 2013 tot het einde van het jaar 4 facturen verstuurd, 1 daarvan was op 31-12-2013 nog niet voldaan:

Totaal gefactureerd: € 13.856,50 ex btw, openstaande factuur op 31-12: € 76,50 ex btw)

 

en 2x btw aangifte gedaan (Q3 (€ 1.898,40) en Q4; die van Q4 was op 31-12-2013 nog niet gedaan/betaald en was goed voor een bedrag van € 1.011,47).

 

In de aanloop naar het starten als ondernemer heb ik een ipad aangeschaft (€ 540,04 incl 21% btw).

Daarnaast was mijn werk afhankelijk van het gebruik van een mobiele telefoon (die was reeds in bezit en afbetaald, Sim-only abonnement was ongeveer 28 euro per maand) en een laptop (aangeschaft in 2010, kosten destijds: € 899,99 incl 19% btw). Ook heb ik een internenet abonnement over glasvezel, het abonnementsbedrag is 50 euro per maand, maar daar zit ook TV en vaste telefonie bij).

 

Verder heb ik diverse kosten gemaakt (webdomein en mail-adres, kantoorartikelen en boeken, pakeerkosten, etc. Totaal 811,82 euro incl btw),

 

Reiskosten (auto en trein, totaal € 423,77 euro als ik treinkaartjes optel en 0,19 cent per gereden kilometer voor gebruik van prive-auto reken).

 

Ook heb ik diverse horeca bonnetjes maar ik weet niet of ik die mag meerekenen bij kosten. Ik werkte veel vanuit huis maar had ook veel afspraken met mensen, dat was dan meestal in een horeca gelegenheid (het gaat op kopjes thee en een enkele keer een lunch, niet te duur). Het bedrag daarvan komt totaal op: € 208,69 Ik heb vooralsnog bedacht dat ik hiervan 50% als bedrijfskosten in rekening kon brengen, weet niet of dat ook daadwerkelijk kan, maar goed.

 

Voorts heb ik zelf 4 maal een bedrag van mijn zakelijke rekening afgehaald, om boodschappen e.d. van te kunnen doen. In totaal gaat het hier om: € 3100,=.

 

En dan nu de aangifte inkomstenbelasting 2013.

 

Winst en verlies rekening

Volgens mij kom ik op het volgende uit:

Opbrengsten: € 13.856,50

Inkoopkosten/uitbesteed werk: nvt 0

Personeelskosten: nvt 0

Afschrijvingen: overige materiele en vaste activa: € 280,=

Ipad: 500 euro, 5 jaar, 100 euro per jaar

Laptop: 900 euro, 5 jaar, 180 euro per jaar

Waardeveranderingen: nvt??? 0

Overige bedrijfskosten: € 1.470,21

• 424 euro auto en vervoer

• Kosten mobiel abonnement: 28 euro per maand,

50% zakelijk: 14 euro per maand: 66 euro

voor 4 maanden

• Kosten internet per maand: abonnement (incl tv en vaste telefonie):

50 euro per maand, 50% zakelijk: 25 euro per

maand, 4 maanden: 100 euro

• Diverse uitgaven (webdomein, kantoorartikelen, ipad etc): € 1.200,21

• 104 euro aan horeca kosten

Financiële baten en lasten: nvt? 0

Buitengewone baten: nvt 0

Buitengewone lasten: nvt 0

 

Saldo winst en verliesrekening: € 11.682

 

 

En dan kom ik bij de activa en passiva, hier begrijp ik weinig van moet ik bekennen.

 

Activa

 

• Immateriële vaste activa: NVT volgens mij

• Materiële vaste activa: Laptop en ipad? Maar wat reken ik hier dan voor?

De laptop kostte in 2010 899,99 euro inclusief btw. Over 5 jaar afschrijven is 18 euro per jaar afschrijven. Waarde begin 2013 zou dan zijn 360 euro. Eind 2013 180 euro. Of mag ik deze niet inbrengen daar deze voordat ik met mijn onderneming startte heb aangeschaft?

Ipad: aanschaf (ex btw) was: € 446,31. Kan ik niet meenemen omdat het niet meer dan 450 euro is? (dat is toch de voorwaarde voor materiele activa?)

• Financiële vaste activa, geen hypotheken, dus niet van toepassing?

• Voorraden, werk ik niet mee, niet van toepassing?

• Vorderingen: moet ik hier nog de op 31-12 te betalen omzetbelasting aangeven? € 1.011,47

• Effecten, niet van toepassing

• Liquide middelen, wat vul ik hier in, het banksaldo aan het einde van 2013? Dat is € 8333,=

 

Kom ik bij Activa dan uit op 8333 euro?

 

Passiva

• Ondernemingsvermogen: Vul ik ook hier het eindsaldo van mijn zakelijke rekening in? Dat is € 8333,=

• Terugkeerreserve: nvt

• Voorzieningen: nvt

• Langlopende schulden: nvt

• Kortlopende schulden: nvt`of moet ik nog iets met loonheffing???, moet ik hier iets met de op 31-12-2013 nog niet gedane aangifte omzetbelasting?

 

BOX 1: prive-onttrekkingen:

Ik heb hier ingevuld wat ik heb overgemaakt naar onze huishoudrekening en heb 3100 euro geplaatst in het kader van levensonderhoud.

 

Aan het einde van mijn aangifte klopt het saldo van de fiscale winsteberekening (€ 11433) niet met het saldo van de winst-en-verliesrekening (€11682). Het is een verschil van 249 euro. Weet iemand waar dit vandaan komt? Ik kom niet verder, maar het zal vast iets simpels zijn...

 

Alvast enorm bedankt voor het meekijken/meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik beschouw dus de totale kosten op € 1894. ::)

 

Vorderingen: moet ik hier nog de op 31-12 te betalen omzetbelasting aangeven? € 1.011,47

Lijkt me logisch dat dit een schuld is (passiva).

 

Verder is er geen Begin Eigen Vermogen en de Laptop kan prive ingebracht worden. Deze zou ik inderdaad toch op de balans zetten. Het saldo prive wordt een saldo in onttrekkingen van € 4181 . Het Eigen Vermogen is dan € 7502

 

Prive opnames en stortingen (of saldo) moet je in de aangifte opgeven.

Aangezien je over het prive opnames en stortingen hier niets hebt vermeld, wordt het wel zaak dit saldo aannemelijk te maken uit je administratie. Dus o.a. met de laptop.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij de vorderingen aan de activakant hoort ook die factuur die wel verstuurd is, maar nog niet betaald was.

 

Misschien wordt het tijd voor een goed boekhoudprogramma? Daarmee maak je makkelijker de balans op waarmee je eenvoudiger de aangifte kunt invullen...

Link naar reactie
  • 0

@Brood, dank voor je reactie.

 

Bedrijfskosten komen inderdaad op 1894 euro.

 

Ik begrijp nog niet goed hoe ik de laptop aan de kant van eigen vermogen toevoeg? Ik heb het nu bij afschrijvingen geplaatst. Uitgaande van een afschrijving van 5 jaar en een aankoopprijs van 900 euro (incl btw) in 2010 is de waarde begin 2013 dus 360 euro? En eind 2013 180 euro? ... (180 euro afschrijving van de laptop en 100 euro afschrijving van de ipad.) Of moet ik de laptop dus ook nog ergens anders plaatsen?

 

Wat moet ik trouwens verder vermelden over prive-opnames? Het was eenmaal 800 euro, twee maal 700 euro en eenmaal 900 euro (een keer per maand) om boodschappen e.d (levensonderhoud) van te kunnen betalen. je verdient het geld tenslotte om van te leven toch?

 

Ik heb nu bij vorderingen de nog te verrekenen btw dd 31-12 gelpaatst (-1012) en de te betalen factuur (77 euro). Het totaal aan activa (is dit eigen vermogen?) komt daarmee op 7.398. Aan de passiva kant heb ik 7398 bij eigen vermogen ingevuld maar verder nergens iets. Op deze manier wordt het verschil tussen de fiscale winstberekening (nu 10498) en de winst-en-verliesrekening alleen maar groter (nu 1184 euro).

 

Wat heb ik niet goed begrepen en mis ik nog?

 

 

@mmint, ja, een boekhoudprogramma zou wellicht wel helpen. daar heb je gelijk in. Maar aangezien ik vanaf 1 maart 2014, na het aflopen van de startersperiode vanuit de ww, ook weer gestopt ben als zzp-er, hoop ik er eerst zo uit te komen. Zo ingewikkelde boekhouding kan het toch niet zijn: vier maanden gewerkt, vier facturen verstuurd, kosten zijn vooral praktisch (webdomeinen, ipad, kantoorartikelen, vakmatige boeken, etc).

Link naar reactie
  • 0

Zoals Brood al schreef: nog af te dragen BTW is een schuld, geen vordering.

Je eigen vermogen vul je niet in op basis van wat er toevallig bij de passiva staat, maar bereken je als volgt:

EV-eind = EV-begin + resultaat - opnamen + stortingen.

 

Uiteraard moeten de activa wel met de passiva overeen komen. Doen ze dat niet, dan klopt er iets niet in je boekhouding.

Link naar reactie
  • 0

Bij de vorderingen aan de activakant hoort ook die factuur die wel verstuurd is, maar nog niet betaald was.

 

Goed opgemerkt. Had ik niet gezien

 

@mmint, ja, een boekhoudprogramma zou wellicht wel helpen. daar heb je gelijk in. Maar aangezien ik vanaf 1 maart 2014, na het aflopen van de startersperiode vanuit de ww, ook weer gestopt ben als zzp-er, hoop ik er eerst zo uit te komen. Zo ingewikkelde boekhouding kan het toch niet zijn: vier maanden gewerkt, vier facturen verstuurd, kosten zijn vooral praktisch (webdomeinen, ipad, kantoorartikelen, vakmatige boeken, etc).

 

Ik ben het met mmint eens wat betreft het nemen van een administratieve hulpje. Rond een tafel lost het misschien binnen een paar uur op. De puzzel wordt voor mij toch te groot om op een forum op te lossen. Wat betreft de keuzes van investeringen en afschrijvingen. Zeker omdat je ook gestopt bent.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met mmint eens wat betreft het nemen van een administratieve hulpje. Rond een tafel lost het misschien binnen een paar uur op. De puzzel wordt voor mij toch te groot om op een forum op te lossen. Wat betreft de keuzes van investeringen en afschrijvingen. Zeker omdat je ook gestopt bent.

 

HigherLevel is er inderdaad niet voor om de fiscale jaarrekening van ondernemers op te stellen - daarvoor moet je bij een fiscalist/administrateur/boekhouder zijn. Het enige wat wij hier kunnen is de goede richting op sturen.

 

Brood schat het helemaal goed in, als je deze beperkte administratie aanlevert zal een ervaren vakman in anderhalf tot twee uur een correcte fiscale jaarrekening opstellen. Dan ben je dus zo'n € 200,00 verder - een volledig aftrekbare € 200,00. Zeker gezien de omstandigheden (starten/stoppen/inbrengen privé goederen/stakingswinst) en de keuzes die daar bij horen kan dit zeer goed gespendeerd geld zijn.

 

Hoe moeilijk kan het zijn? Als je weet wat je moet doen en de juiste gegevens hebt is het niet moeilijk. Als je niet weet waar je aan toe bent en zelf loopt de dokteren kan het een project zonder einde zijn en verdwaal je in je eigen gedachten. In mijn ogen is dat niet de meest verstandige route.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.