• 0

Startkapitaal voor Belgische onderneming...

Beste forumleden,

Als startende Belgische onderneming geraak ik al een lange tijd niet aan de nodige startkapitaal. Aangezien de Belgische banken heel moeilijk doen ben ik genoodzaakt over de grens te gaan zoeken naar alternatieven. Is het mogelijk als u mij hierover kunt inlichten. Ik heb de beschikking over een businessplan. Indien u meer informatie wenst dan kan u dat altijd laten weten via een bericht of pm. ALvast bedankt.

Mvg,

Fatih

[titel aangepast - mod]

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Welkom op Higher Level!

Er zijn hier legio mensen die je goed advies kunnen geven. Startkapitaal is vaak een issue voor startende ondernemers. Mijn ervaring is dat banken alleen willen meedoen als je onderpand hebt. Startende ondernemers hebben dat vaak niet, waardoor de bank als verschaffer van startkapitaal niet in aanmerking komt. Maar er zijn veel andere wegen naar Rome.

• 0

Beste Christine,

Hartelijk bedankt voor de snelle reactie. Dat is het probleem juist. Omdat de reguliere banken heel moeilijk doen moet ik eigenlijk op zoek gaan naar alternatieven zoals privé investeerders. Mijn businessplan is herzien door een Chief Financial Officer en Chief Business Development Officer en is zeer belovend voor de toekomst. Ik heb al verschillende reacties gehad van deskundigen dat ze niet goed begrijpen waarom ik dat klein bedrag niet kan vinden. Hopelijk zijn hier mensen die mij misschien verder kunnen informeren of begeleiden.

Mvg,

Fatih

• 0

Een "klein" of "groot" bedrag is relatief. Ik weet niet om hoeveel het gaat en in welke bedrijfstak je zit, maar het startkapitaal om je bedrijf op te tuigen en het eerste jaar door te komen kun je meestal beter zelf regelen, via je eigen spaartgeld, pensioengeld, en via vrienden en familie. Als het benodigde kapitaal in de tonnen gaat lopen, dan heb je een externe financier nodig. Maar dan heb je meestal ook een business case waar financiers wel in willen stappen. Gaat het om miljoenen, dan heb je venture capital nodig, of een grote partner.

• 1

Het gaat over een bedrag van 19.990,38 euro. Zelf heb ik een eigen inbreng van 3.000 euro. Bedrijfstak is gezondheidszorg, wellness en beauty.

Dat lijkt me een bedrag dat je zelf kunt regelen met spaargeld, persoonlijke lening en vrienden en familie.

• 0

Het gaat over een bedrag van 19.990,38 euro. Zelf heb ik een eigen inbreng van 3.000 euro. Bedrijfstak is gezondheidszorg, wellness en beauty.

Dat lijkt me een bedrag dat je zelf kunt regelen met spaargeld, persoonlijke lening en vrienden en familie.

Dat is gemakkelijk gezegd Christine :) Tegenwoordig heeft niet iedereen de beschikking over spaargeld of iets dergelijks. En lenen bij vrienden of familie was vroeger heel interessant maar in tijden van economische crisis willen mensen geen geld meer uitlenen. Zelf heb ik ook niet veel geld kunnen sparen omdat ik in het verleden veel geïnvesteerd heb in mijn opleidingen.

• 0
Bedrijfstak is gezondheidszorg, wellness en beauty.

Al aan crowdfunding gedacht? Bij Crofun bijvoorbeeld. Hopelijk is het geen netwerkmarketingplan of MLM (die vergen vaak veel geld voor zgn 'opleidingen').

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0
Mijn businessplan is herzien door een Chief Financial Officer en Chief Business Development Officer en is zeer belovend voor de toekomst. Ik heb al verschillende reacties gehad van deskundigen dat ze niet goed begrijpen waarom ik dat klein bedrag niet kan vinden

Als zoveel mensen je plannen veelbelovend vinden en het een goed idee vinden, vraag ze dan eens of ze zelf misschien een al dan niet beperkt bedrag willen investeren cq. uitlenen. Je zult dan waarschijnlijk veel afwijzingen krijgen, maar dan is het juist zaak om naar de motivatie te vragen.

Waarom willen ze je dan niet van geld voorzien? De antwoorden die je dan krijgt zijn interessant. Valt er wellicht nog wat aan de plannen te verbeteren? Vinden ze ook een klein bedrag van een paar honderd euro of minder teveel? Zouden ze wel willen investeren in ruil voor tegoedbonnen? Durf te vragen en durf door te vragen dus!

• 0

Dat is gemakkelijk gezegd Christine :) Tegenwoordig heeft niet iedereen de beschikking over spaargeld of iets dergelijks. En lenen bij vrienden of familie was vroeger heel interessant maar in tijden van economische crisis willen mensen geen geld meer uitlenen. Zelf heb ik ook niet veel geld kunnen sparen omdat ik in het verleden veel geïnvesteerd heb in mijn opleidingen.

Werkelijk, 20 mille is toch geen astronomisch bedrag. Een persoonlijke lening van 5k, drie ooms, tantes, broers, zussen, ook ieder 5k, en dan ben je er. Hoe moeilijk kan dat zijn?

De eerste stap in de richting naar financiering, na je eigen geld, zijn angel investors. Dan denk je aan een paar ton. Minder, dat moet je zelf doen.

• 0

Vorige week hadden we hier op het forum een 'investeerder' die een kleiner bedrag wilde bijdragen. Er is vraag en er is aanbod: dan heb je een markt. Wat is er mis met zaaikapitaal van enkele tienduizenden?

En waarom is dat niet mis bij enkele honderdduizenden?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Vorige week hadden we hier op het forum een 'investeerder' die een kleiner bedrag wilde bijdragen. Er is vraag en er is aanbod: dan heb je een markt. Wat is er mis met zaaikapitaal van enkele tienduizenden?

En waarom is dat niet mis bij enkele honderdduizenden?

Ik had het daar vandaag over met iemand. Toen ik Tryllian oprichtte, had ik twee angel investors. Die investeerden niet ineens, maar "op verzoek". Na een jaar hadden ze ieder iets van 80k geinvesteerd, en toen wilde NPM investeren. De angels hadden ieder 20% van de aandelen, ik 60. Maar als NPM ging instappen, wilden ze voor hun vier miljoen een bepaald percentage aandelen, maar ze wilden zeker ook dat ik als oprichter niet teveel zou verwateren. Als je dan plant dat er nog een volgende grotere financieringsronde komt, dan zou mijn aandeel te klein worden. Dus is voordat NPM instapte de aandelenverhouding veranderd zodat ik een groter percentage overhield, en dus ook na de derde ronde nog een relevante aandeelhouder was.

Zou ik bij de start voor 20k aandelen aan een angel investor hebben verkocht, dan zou ik de financieringsronden daarna simpelweg niet meer voor elkaar hebben gekregen.

Je moet een financiering zo plannen dat op het eind, na x ronden, iedereen een percentage heeft dat recht doet aan het geinvesteerde kapitaal en het gelopen risico. Eerder instappen moet meer winst opleveren, maar ook de laatste investeerder moet nog iets verdienen.

En helemaal los daarvan, ik zie niet waarom iemand aandelen in de zaak zou verkopen voor een zo laag bedrag. 20k krijg je ook als persoonlijke lening voor een auto of een boot.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar